• Anonym (...)

Bonusen hotade sin pappa!

Har länge sett tendenserna. Respektlösheten osv. MEN jag trodde faktiskt inte att han skulle sjunka så lågt. Min sambos son hotade sin pappa med stryk! under ett gräl, då bonusen inte gjort det bioföräldrarna krävt. Det är ingen tonåring utan en vuxen man på snart 21..

• Svar på tråden Bonusen hotade sin pappa!
  • Anonym (wtf)
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 21:38:38 följande:
    Hört talas om bostadsbristen..?
    Vuxna människor måste väl kunna samexistera? Vad är det för krav som föräldrarna anser att de har rätt att ställa?
  • vampyria2
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 21:37:31 följande:
    Så det är tydligen ok alltså..? Ni är ju bara för mycket...
    Ok? Läs om och läs rätt, jag skrev att det är sånt som händer och att det är hanns pappas jobb att ta hand om det, inte ditt.

Ja det händer att barn säger sånt till sina föräldrar och ja han är fortfarande pappans barn även om han är 21 år.
    Jag har själv en 23 och en 21 åring och vad som än händer så är de mina barn.

Självklart är det inte okej att hota någon annan med stryk men du kan väl ändå inte tro att det är allt för ovanligt att föräldrar och barn som hamnar i bråk säger såna saker till varandra? Så därför är det inte hela världen och efter som han inte gjorde slag i saken så är det ingen jätte grej tycker jag.
  • Anonym (...)

Kraven gällde regler för att bo hemma. Helt fascinerad över de som verkar tycka att det inte är så farligt att vuxna barn hotar sina föräldrar. Vilket WT..

• MrsBroderTuck
    Tecum skrev 2015-06-24 21:41:32 följande:

Att kräva att han flyttar ut är ju också ett krav...

Klart som f-n att föräldrar har rätt att ställa krav på en inneboende son, eller annan inneboende, så får han vara hur vuxen han vill. Om man bor hos någon annan - och dessutom utan att betala - får man finna sig i att följa vissa regler för att samvaron ska fungera. Annars är det bara att flytta.

Ja, självklart kan man ställa krav på en vuxen som är inneboende, släktband eller ej, det jag skev i första stycket var givetvis utgående ifrån en normal relation mellan förälder-vuxet barn, alltså förutsatt att den vuxne sonen var utflyttad, då kan föräldrarna ej kräva något. Bor det vuxna barnet dock inneboende hos sina föräldrar är saken en helt annan, då ska man definitivt kräva att hen tar eget ansvar, tar hand om sin egen tvätt, städning, disk etc! Men jag tycker också att man borde kräva av sina vuxna, inneboende barn att de konstant söker jobb och bostad och flyttar hemifrån så fort som möjligt. Att bara i ren bekvämlighet bo inneboende hos sina föräldrar vid 21 års ålder gynnar inte någon.
    Anonym (kk) skrev 2015-06-24 21:45:45 följande:

Tycker inte det är ett dugg märkligt att en 21 åring bor hemma med tanke på hur svårt det är att få jobb idag (inget jobb- ingen inkomst- ingen budget att flytta hemifrån). Plus att bonusen kanske studerar och bor hemma för att slippa studielån. Men nu vet man ju inte anledningen till att han bor där. Kan ju va ren lathet och ovilja att jobba med. Jag känner många som flyttat först när de är färdigutbildade eller flyttar ihop med partner och de klarar sig finfint ändå.

OnT- så länge 'barnet' bor hemma kan ni visst det ställa vissa krav på honom gällande tex. städning och tvätt även om det är en självklarhet att en vuxen människa städar efter sig. Men det är däremot inte okej att hota! vad var det för krav?

Om man studerar så har man rätt till 9948 kr (om jag inte missminner mig) per månad i bidrag+lån, då finns ingen anledning att bo kvar "hemma" anser jag, så länge man får tag i en bostad givetvis, men som jag skrev ovan så bör man ju givetvis kräva av sina vuxna, inneboende barn att de hela tiden söker bostad, och jobb om de ej studerar. Och givetvis ska hen dra sitt strå till stacken vad gäller städning, disk etc, och definitivt åtminstone tvätta sina kläder, byta och tvätta sina sängkläder etc. Och självklart ska vuxna barn också betala en rimlig hyra och även lägga ut pengar för mat och andra kostnader, någon gång måste man lära sig att det kostar att bo och äta, och har man inte möjlighet att bo på egen hand så får man i alla fall betala vad det kostar att vara inneboende hos sina föräldrar.
  • Anonym (wtf)
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 22:00:25 följande:

Kraven gällde regler för att bo hemma. Helt fascinerad över de som verkar tycka att det inte är så farligt att vuxna barn hotar sina föräldrar. Vilket WT..

"Regler för att bo hemma"? Är det något nytt som har tillkommit nu efter de senaste 21 åren? 

Är pappan beredd att sätta sin son på gatan?

Ord är ord.
  • Clever

Jag kallar det ouppfostrat. De som skött fostran är ju de vuxna som funnits där under hans uppväxt. Således är det deras fel och nu får de skörda frukten.

• vampyria2
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 22:00:25 följande:

Skriver hen som ber om råd på FL
  • Anonym (Det var clever, Mr. Clever!)
    Clever skrev 2015-06-24 22:18:34 följande:

Jag kallar det ouppfostrat. De som skött fostran är ju de vuxna som funnits där under hans uppväxt. Således är det deras fel och nu får de skörda frukten.

Håller helt med här.
  • Anonym (...)
    Clever skrev 2015-06-24 22:18:34 följande:

Ja det verkar så.. Samtidigt kan jag tycka att en 21åring har ett eget ansvar för sitt beteende oavsett hur föräldrarna curlat..
  • Clever
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 22:47:08 följande:

Ja det verkar så.. Samtidigt kan jag tycka att en 21åring har ett eget ansvar för sitt beteende oavsett hur föräldrarna curlat..

Svar på tråden Bonusen hotade sin pappa!