• Anonym (ela)

För låg vilopuls?

Jag är en lite otränad men normalviktig tjej på 28 år. Jag har en vilopuls på 47 vilket oroar mig mycket. Är det verkligen normal att ha så pass låg puls när konditionen inte är på topp?

• Svar på tråden För låg vilopuls?
  • Anonym (Moho)

Så länge du inte upplever tecken på syrebrist ex. Andnöd, stickningar och domningar, yrsel illamående osv så ska det inte vara någon fara. Även om flåset inte är på topp så kanske du lever relativt nyttigt?

• Anonym (ela)

Jag har perioder där jag promenerar mycket och kan utan problem gå 6km i rask takt utan att bli slut. Det kanske inte säger så mycket om min kondition dock. Lever väl inte supernyttigt alltid men mankanske kan ha god kondition utan att träna nämnvärt?

• attid89

Kan nog vara lite genetiskt också. Dom flesta i min släkt har låg puls och lågt blodtryck, oavsett hur mycket just dom tränar osv.

• Anonym (Moho)

Kondition och flås är ju bara mängden syre lungorna behöver för att syresätta blodet och musklernas förmåga att ta upp syret ur blodet. kost och andra vanor bidrar ju mer än man tror till detta och även om man går lika mycket som dig men istället röker, super och äter skräpmat så VET jag att man får annat resultat i puls osv. (Rökt i 14 år och aldrig gått upp för en trapp, spinkig och klen kroppsbyggnad och lika gammal som dig) jag har hjärtrytm som en äldre herre och kan hålla andan i typ 12 SEK utan att svimma :D

• Anonym (ela)

Min puls har blivit lägre sen jag slöt att röka för snart 3 år sedan, så det har nog påverkat. Då låg den på ca 80 om jag inte minns helt fel. Så 47 för mig känns ju galet lågt.. Man ligger och känner efter och undrar om hjärtat stannat helt! Har haft låg puls ganska länge, vad jag kan minnas över ett år. Även om den ibland kan vara lite högre så är den sällan över 55 när jag vilar.

• Anonym (Moho)

Jag blir lite fundersam ang din fascination över din puls :) har haft liknande, men mer så att jag låg och lyssnade och tänkte på hur mitt hjärta slog och som du beskriver att det ska sluta slå. Men jag har aldrig börjat mäta. Vad är det som fått dig att börja med det?

Svar på tråden För låg vilopuls?