Munkpeppar och progesterontråden
Jag har precis börjat äta Munkpeppar i hopp om att få någon rätsida på min struliga menstruation, jag har inga förhoppningar på att bli gravid förrän senare i höst, finns det plats för mig här ändå? ????
Jag har precis börjat äta Munkpeppar i hopp om att få någon rätsida på min struliga menstruation, jag har inga förhoppningar på att bli gravid förrän senare i höst, finns det plats för mig här ändå? ????
Jag misstänker att jag har lågt progesteron, förut har jag kunnat tyda när jag har ÄL genom att jämföra flytningar m.m. och har kunnat känna av ÄL också, men efter ett missfall för ett halvår sedan har jag börjat få spottnings mellan 2-5 dagar före menstruationen. Jag kan inte känna av ÄL lika lätt nu och börjar undra om jag kanske inte har någon ÄL helt enkelt. Jag har läst en massa positivt om munkpepparn och vill ge det en chans så jag köpte hem kapslar av Vitex Angus-Castus. Jag har tagit det nu i 4 dagar, i fredags började jag blöda kraftigare efter 4 dagar med spottnings. Har läst många som har blivit av med spottningsen med hjälp av Munkpeppar. Som det är nu testar jag allt tänkbart. Har genomgått gyn.undersökningar och VUL och läkarna hittar inget som inte ska vara där. Jag har provat progesteronkrämen tidigare, men upplevde ännu mera blödningar/spottnings av den. Äter multivitaminer och Munkpeppar nu.
Någon som fått några biverkningar av munkpepparn? Jag har blivit väldigt dålig i magen, men jag vet inte om det är pga mensen eller munkpepparn, kan bli det av mensen. Ska ändå fortsätta med munkpepparn och se om det ger sig.
Hej och tack Allex :D
Vad skönt att höra att du mår bättre av munkpepparn än innan, och att du har sluppit biverkningar, det är ju underbart :D Det är ju verkligen jätte bra att du hr blivit av med dina spottnings, nu får jag mer goda förhoppningar :) Tar du munkpepparn från mensens första dag till ägglossningen eller tar du den hela cykeln? Jag har inte bestämt mig riktig för hur jag ska göra. Jag har inga besvär av PMS med spottningsen är mitt stora bekymmer och att jag inte vet om jag har ÄL då mina ÄL-tester har det ganska svaga resultat, men jag kan även ha börjat testa försent, jag ska prova igen tidigare den här cykeln :)
Hej och välkommen!
Jag har inte märkt av biverkningar - tvärtom, tycker jag mår bättre i diverse PMS
Fick mens idag :'(
Men jag kommer köra på med samma upplägg nästa månad. Inga acneutbrott, ingen huvudvärk ocy det viktigaste av allt - INGA spottings! Har haft dom i 1 år under bebisförsöken... och nu nada!
Åh jag förstår ???? Jag hade jätte bra koll på ÄL förut genom sekret, livmodertappens placering och ÄL-tester men nu är allting så svårt att tyda, sekretet blir aldrig riktigt som det var förut och livmodertappens placering är aldrig riktigt där jag tycker att den bör vara till skillnad från förut. När man tempar, tempar man hela cykeln då? Kanske jag skulle prova det också. ?? Fick akut magknip idag igen ca två timmar efter intag av Munkpeppar, sprang på toa och dålig i magen idag med, 8:e dagen i rad, jag ger upp den snart, det kan inte vara nyttigt. ????
Jag tog MP fr dag 7, men ska börja tidigare denna gång. Skulle nog tagit den från dag 1.... Men jag har glömt den hemma o är just nu ute på resande fot.
Så jag tar MP from lördag (då har jag kommit hem, då blir det på CD 3). Progesterallkräm from dag 7 (lite för att stimulera äl). Sen tempat jag hela tiden och har koll på sekretet...puh...mycket att hålla koll på
Tempning, kontroll på sekret och ältester... då får du stenkoll på äl
Ja jag tycker att det är lite konstiga biverkningar om det nu kommer ifrån Munkpepparn för jag har bara läst om 2-3 fall som fått det och det har då varit övergående efter några dagar. Det är huvudvärk och illamående som jag har läst har varit biverkningar, men något sådant känner jag inte av.
Åh tack för tipset av app, den ska jag absolut prova :) Jag köpte mig en örontermometer igår då vi har en på jobbet, de är himla smidiga och bra. :)
Ojdå - magknip..inte bra. Jag har inte hört det från andra, men om du känner så ska du absolut inte ta den.
Ja, man tempar hela cykeln, samma tid varje dag. Man ska ha sovit minst 4 sammanhängande timmar (en del säger 3 och en del 5). Jag har en app som.är superbra, Fertilityfriend. Man registrerar ett konto, fyller i div uppgifter och sen börjar man tempa. Under 20 dagar får man mail som innehåller massor av bra info. Det är som en 20-dagars kurs i hur allt funkar med hormoner, temp, sekret med mera. Du behöver en termometer som har 2 decimaler och sen är det bara att köra Tempningen är det säkraste (förutom blodprov) sättet att ta reda på om man haft ägglossning sägs det.
Cykeldag 10 idag, igår var jag endast dålig i magen på morgonen, och idag är magen mycket bättre, så nu börjar hoppet komma tillbaka och jag tänker fortsätta fram till äl. :)
Åh det låter lovande kastrullen. Tar du kapslar eller droppar? :)
Inga spottings än så länge och BIM-3 :)
Åh så bra - kämpa på nu. Jag är på cd4 än så länge. Började med MP igår och på onsdag blir det progesterall.
Nu har det gått några dagar - hur ser det ut med äl? Du borde vara på CD14 idag - eller?
Ja om jag har haft ÄL så borde den ha varit i lördags. Idag har jag inte längre någon sådan flytning, så det är nog förbi. Okej, tycker du att det fungerar bra med tempning? Jag har aldrig provat det, jag har svårt att kunna tempa vid samma tidpunkt varje morgon då jag kliver upp så olika tider. Känns inge roligt att ställa larmet på 04.30 på helgerna för att tempa :/ Men kanske skulle överväga att göra det ändå fr.o.m. nästa cykel. För man måste göra det på morgonen väl?
Okej CD17. Ja, det låter som ägglossningen var i lördags på din beskriving. Har du testat att tempa? Det är en säker metod för att ta reda på om man haft äl. Jag tempar min tredje cykel nu. Jag är på CD11 och imorgon måndag ska jag börja ältesta. Antagligen är det flera dgr för tidigt, men vill vara på säkra sidan.