• Moggie

Inte komma in vid missfall?

Är gravid i vecka sju och fick en väldigt kraftig blödning med smärta igår. Tog värktabletter och bestämde mig för att ringa kvinnokliniken idag.

Hade ju hoppats på att få komma in och göra ultraljud och se om det var missfall eller ej.

Istället svarar en sköterska som inte är barnmorska utan urolog, och hon vet ingenting, säger hon. Så hon springer iväg och frågar en barnmorska när jag har berättat allt och säger sedan "hon säger att du ska vänta och ta ett graviditetstest om 3-4 veckor". 

"Vadå så jag får inte komma in?" säger jag.

"Nej det behövs inte."

"Okej men om det nu är missfall, har du några råd, får jag bada t.e.x?"

"Eh ja jag vet ju inte men du ska nog inte bada om du blöder."

Är det här vanligt, att man inte får komma in för kontroll efter misstänkt missfall? Ska jag bara gå och vänta nu i en månad?

Bor i Dalarna så vi har ingen gynakut eller liknande. 

• Svar på tråden Inte komma in vid missfall?
  • Solros78

De vill ju helst inte att man ska åka in. Gynakuten här i sthlm gör allt på telefon för att avråda. Väl där ändå är de supergulliga.

Grejen är att de tycker inte att de kan göra något, är det mf så är det, naturen sköter ofta det hela självt osv.

• Moggie

Ja men om det inte är missfall så är det en kraftig blödning och då kan ju nåt vara väldigt fel, skulle gärna vilja ha en kontroll. 

Sen borde det väl vara enklare för dom att fastställa missfall med ultraljud än att jag ska gå och vänta en månad på att kunna göra ett gravtest?

• viseversa

Eftersom mf är väldigt vanligt så nej dom kan inte ta emot alla som har ett tidigt mf. Dom har rätt ts. Bara att vänta ut det.

• Moggie

Men alltså ska jag inte få nån uppföljning? Ingenting? Om det är rester och behöver skrapas? 

Tycker det är väldigt dåligt att jag inte kan få en tid. 

• Anonym (Dalmas)

Gyn akut finns visst i Dalarna! Du har en Gyn dr mån-tor på Mora lasarett å sen i Falun. Jag har haft 5 missfall å svaret du får är ju att är det missfall kan dom ändå inte göra något. Självklart kollar dom om du åker in akut men räkna med förra timmars Vänge tid. Lycka till och hoppas det bara var en blödning

• Ida82

De tar oftast inte in, sen tror ja de skiljer sig lite ifrån olika landsting. När ja fick missfall, så slutade det aldrig blöda, det forsade i en veckas tid. Var in två ggr och fick tabletter vaginalt, för att få ut allt. Tredje gången, skrapade dem. Så du märker om de skulle vara nå fel! Tyvärr så får man härda ut och jag kan tro att de är jätte jobbigt. Jag fick aldrig någon mens, utan månaden efter var ja gravid! Den tjejen är nu 1 1/2 år!

• Delacore
    Moggie skrev 2015-06-26 09:10:52 följande:

Men alltså ska jag inte få nån uppföljning? Ingenting? Om det är rester och behöver skrapas? 

om det är så att allt inte kommer ut a sig själv, så blir du sjuk! mer ont och förmodligen feber, och då ska du ringa direkt, ev åka in akut!

Jag fick en blödning i v15,det visade sig bli ett ma, när jag då ringde sa dom åt mig att ta det lungt och vila, återkomma om det blev värre..

Tyvärr är det ju som dom skriver tidigare, att missfall inna v12 är så vanliga! hoppas att du har stöd hemma och tar dig igenom detta på bästa sätt!
    det är inte lätt, men det går <3

• Jag är bara jag

Även om du åker in gör de ingenting alls för det finns ju inget att göra. VUL i bästa fall-inte säkert det ens. V.7 klarar man själv,mest psykiskt jobbigt.

• viseversa
    Moggie skrev 2015-06-26 09:10:52 följande:

Om du slutar blöda och inte får några fler problem så dålig lukt eller smärtor så nej.
  • hundtok

Håller med föregående talare. Mår du bra och blödningen och värken avtar så finns det ingen anledning att åka in. Förvärras dina symtom får du söka akut. Jobbigt att vänta på besked :(

• sussana

Jag blödde när ja var i vecka 7 med min tös. Men de varade 1 dag bara. Jag bokade tid på privat mottagning g å gjorde test. Kosta men det kan de vara värt så man få veta

Svar på tråden Inte komma in vid missfall?