Inlägg från: Snällspiken |Visa alla inlägg
  • Snällspiken

När kan jag ge upp och låta ungen sova på mage??

Vi lät våra sova som de ville, men med andningslarm :) Pojken ville sova ihopkrupen på mage, flickan var nöjdast på sidan. De har båda sovit riktigt bra från starten (i egen liten vagga). 

• Snällspiken

telly: Andningslarmet hjälper ju på så sätt att du varnas och kan "återuppliva" ditt barn, jag har inte koll på exakt hur det funkar men jag antar att man kan "hjälpa" sitt barn att börja andas igen genom att lyfta upp det, eller åtminstone ringa ambulans. Sen tror jag kanske att risken för PSD är störst under de första sex månaderna, efter det kan nog de flesta bebisar vända sig till den position de trivs bäst att sova i. Vår grannes bebis dog ett dygn efter hemkomsten från BB, därav att vi själva valde att använda larm. 

• Snällspiken

gbggumman: Samma sak var det på BB... de påpekade att de inte "fick" rekommendera magläge men lät mig ändå förstå att de flesta nyfödda känner sig tryggast så.
    Vår son var åtminstone helt förtvivlad om han inte fick sova ihopkrupen till en liten boll på mage, lite som en igelkott eller skalbagge som hamnat fel. Vi lät honom göra som han ville och struntade i att bråka med honom, hur kul skulle man själv tycka att det vore att någon höll på och vände på en nätterna i ända? Livet är liksom tufft nog ändå när man är nyfödd med en massa intryck och sådär. 

Men visst, PSD-fallen har ju minskat av ryggläget. 

Svar på tråden När kan jag ge upp och låta ungen sova på mage??