• Anonym (TS)

Mår dåligt av kollega på jobbet! Hjälp!

Jag har en kollega på jobbet som tydligt särbehandlar mig och jag får vibbar av att denne inte verkar gilla mig. Jag kan inte förstå varför då jag alltid är trevlig mot denne.

Jag känner rädsla att göra denne arg och mår inte bra då jag inte får vara mig själv och måste alltid tänka på vad jag säger och hur jag agerar. I övrigt trivs jag med allt. Vi är ett litet företag så det går inte att slippa kollegan som jag måste träffa varje dag och jag vill inte heller sluta på ett jobb som jag tycker om. Ska jag ignorera kollegan helt eller vad ska jag göra??? Hoppas nån klok själ kan dela med sig av lite tankar då jag inte mår så bra av det!

• Svar på tråden Mår dåligt av kollega på jobbet! Hjälp!
  • radwanska

Sluta känn rädsla för att göra denne arg. Är du väldigt konflikträdd? Klart du ska kunna vara dig själv. Anpassa dig inte så efter denna person. Varför skulle hen bli arg då? Gör du inte ditt jobb? 

På vilket sätt blir du särbehandlad? Har det med själva jobbet att göra eller med det sociala?

Har du någon gissning om varför personen inte gillar dig?

• Anonym (*)

Om du vågar, så kan du ju prata med hen.

Fråga om det är något du gjort eller sagt, eftersom du uppfattar det som att hen inte gillar dig. Utgå från dig själv och dina känslor, hur du uppfattar det. Då får vederbörande en chans att bättra sig, utan att behöva bli anklagad för något.

Kan ju vara bra att denna person får reda på att du märker att hen särbehandlar dig.

• Steven01

Det är en arbetsplats inte ts egna kramkalas, man måste inte gilla alla och alla kommer inte att gilla dig. Så länge ni kan utföra arbtetet och det inte förekommer kränkningar eller mobbning får du ts helt enkelt stå ut med att inte alla i hela världen gillar dig.

• Anonym (TS)
    radwanska skrev 2015-06-28 20:44:22 följande:

Sluta känn rädsla för att göra denne arg. Är du väldigt konflikträdd? Klart du ska kunna vara dig själv. Anpassa dig inte så efter denna person. Varför skulle hen bli arg då? Gör du inte ditt jobb? 

På vilket sätt blir du särbehandlad? Har det med själva jobbet att göra eller med det sociala?

Har du någon gissning om varför personen inte gillar dig?

Ja, jag är nog väldigt konflikträdd. Jag gör mitt jobb så det har inte med jobbet att göra men särbehandlingen består i hur kollegan behandlar mig och övriga kollegor. Kollegan kan vara hur snäll som mot andra och hur gullig som helst men snäsa mot mig när jag försöker hålla igång en konversation. Blir jätteledsen och vill inte gå till jobbet...Nej jag har ingen aning varför personen inte gillar mig, kanske kan det vara att denne inte gillar min personlighet?
  • Anonym (TS)
    Steven01 skrev 2015-06-28 20:50:35 följande:

Det är en arbetsplats inte ts egna kramkalas, man måste inte gilla alla och alla kommer inte att gilla dig. Så länge ni kan utföra arbtetet och det inte förekommer kränkningar eller mobbning får du ts helt enkelt stå ut med att inte alla i hela världen gillar dig.

Jag förstår att alla inte kan gilla alla men eftersom varje gång jag försöker prata med personen och får irriterade blickar och snäsningar så påverkar det ju mig och arbetet jag utför, det enda jag vill är att bli behandlad som en kollega inget annat. Jag vågar knappt prata med personen längre och det måste vi ju göra då vi har gemensamma projekt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-28 20:46:07 följande:

Om du vågar, så kan du ju prata med hen.

Fråga om det är något du gjort eller sagt, eftersom du uppfattar det som att hen inte gillar dig. Utgå från dig själv och dina känslor, hur du uppfattar det. Då får vederbörande en chans att bättra sig, utan att behöva bli anklagad för något.

Kan ju vara bra att denna person får reda på att du märker att hen särbehandlar dig.

Bra förslag men tror att kollegan kommer bara neka och kanske behandla mig ännu sämre om att jag tror massa dåligt om hen osv.
  • radwanska
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 20:51:53 följande:
    Ja, jag är nog väldigt konflikträdd. Jag gör mitt jobb så det har inte med jobbet att göra men särbehandlingen består i hur kollegan behandlar mig och övriga kollegor. Kollegan kan vara hur snäll som mot andra och hur gullig som helst men snäsa mot mig när jag försöker hålla igång en konversation. Blir jätteledsen och vill inte gå till jobbet...Nej jag har ingen aning varför personen inte gillar mig, kanske kan det vara att denne inte gillar min personlighet?
    Ja, tyvärr kan det vara så enkelt som att hen inte gillar din personlighet. Vissa är sådana. T ex kan de känna av att man är lite rädd eller "mesig" och då går de igång på det och beter sig illa för att de inte "respekterar" en sådan personlighet.

Tror det är viktigt för dig att börja stå upp för dig själv och inte undvika konflikter.

Det är så enkelt som att fråga "vad snäser du av mig för?", "varför är du så otrevlig?"

Vem vet kanske det här är ett bra tillfälle att utveckla dig själv. Tillåt inte denne person ha någon makt över ditt mående, det är bara en kollega.
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 20:58:26 följande:
    Bra förslag men tror att kollegan kommer bara neka och kanske behandla mig ännu sämre om att jag tror massa dåligt om hen osv.
    Vad har du att förlora?

Om du inte vågar ta tag i detta problem, så tycker jag att du ska byta jobb.
  • Anonym (TS)
    radwanska skrev 2015-06-28 21:03:45 följande:
    Ja, tyvärr kan det vara så enkelt som att hen inte gillar din personlighet. Vissa är sådana. T ex kan de känna av att man är lite rädd eller "mesig" och då går de igång på det och beter sig illa för att de inte "respekterar" en sådan personlighet.

Tror det är viktigt för dig att börja stå upp för dig själv och inte undvika konflikter.

Det är så enkelt som att fråga "vad snäser du av mig för?", "varför är du så otrevlig?"

Vem vet kanske det här är ett bra tillfälle att utveckla dig själv. Tillåt inte denne person ha någon makt över ditt mående, det är bara en kollega.
    Kloka ord! Ja, man vill så gärna inte påverkas av detta men jag är nog bara lite känslig som person.
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-28 21:05:41 följande:
    Vad har du att förlora?

Om du inte vågar ta tag i detta problem, så tycker jag att du ska byta jobb.
    Jo jag skulle kunna ta upp det men är rädd att alla andra skulle börja vara emot mig då det är i princip aldrig varit några konflikter på jobbet vad jag vet så jag vill inte vara den som drar igång massa konflikter och förstör den fina stämningen. Det är det som får mig att tveka. 
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 21:13:56 följande:
    Jo jag skulle kunna ta upp det men är rädd att alla andra skulle börja vara emot mig då det är i princip aldrig varit några konflikter på jobbet vad jag vet så jag vill inte vara den som drar igång massa konflikter och förstör den fina stämningen. Det är det som får mig att tveka. 
    Men märker inte de andra  av detta?
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-28 21:17:38 följande:
    Men märker inte de andra  av detta?
    Tror inte de bryr sig så länge som de själva har det bra.
  • Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 21:27:09 följande:
    Tror inte de bryr sig så länge som de själva har det bra.
    Ingen chef eller kollega du kan prata med detta om?
  • Anonym (TS)
    Anonym (*) skrev 2015-06-28 21:29:34 följande:
    Ingen chef eller kollega du kan prata med detta om?
    Tror inte det. De har alla känt varandra i många år medans jag har bara arbetat där i snart 9 månader. Känner att de har starka band emellan.
  • Anonym (mim)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 21:37:34 följande:

Tror inte det. De har alla känt varandra i många år medans jag har bara arbetat där i snart 9 månader. Känner att de har starka band emellan.

Det kan vara så det ser ut på ytan. De kanske vet hur hon är men låter henne hållas, det kanske är fler som vart med om samma.

Jag var ny i en liten grupp där det fanns en sån, min ena chef visste mkt väl men kunde inget göra, men att veta att det var hon och inte jag var bra.

Försök prata med en chef. Berätta vad du upplever.
  • Nenne666
    Anonym (TS) skrev 2015-06-28 20:51:53 följande:
    Du får gaska upp dig lite. Fråga henne rätt upp och när varför hon är så förbannat otrevlig för jämnt när du tilltalar henne? Gör det vid ett tillfälle där hon snäst av dig tex i fikarummet bland alla. Sen babbla på som om ingenting har hänt.
Svar på tråden Mår dåligt av kollega på jobbet! Hjälp!