• JA77

Resa sent i graviditeten?

Hemförsäkringen räcker bara till v 28, efter det är du oförsäkrad. Visst att du har rätt till förlossning i landet, men om något händer på flyget eller med barnet  (prematurt dessutom!) måste du täcka de kostnaderna själv. Du reser när du är nära fullgången, så förlossningen kan starta när som helst. Går det inte att vänta med resan? 

Jag känner inga som rest så sent, men däremot många som fått vattenavgång/värkar före beräknad förlossning...

• JA77
    Beat skrev 2015-06-29 22:21:11 följande:

Ja mammamelle82 läkarintyg måste jag ha om jag ska resa såpass sent både från BM och från SAS medical center som jag även måste boka min resa igenom. Men godkänner dom kan jag flyga fram till vecka 38. Så då borde jag inte råka ut för strul vid incheckningarna på flygplatserna (hoppas jag) haha!

Men det verkar som att det inte är alltför många som vågar/vågat resa såpass sent så det verkar inte finnas så mycket erfarenhet att få från folk tyvärr :/

Intyg jovisst, men vad gör du om vattnet går på flyget? Har BM sagt något om det? Efter vattenavgång ska ju förlossningen startas inom tre dygn. Om du börjar blöda, om än lite? Det är ju vanligare att det sker i v. 36 än att tex flyga i v. 29. 
  • JA77
    Beat skrev 2015-07-02 12:36:44 följande:

Nä flyget ner tar ju bara 4 timmar och min barnmorska rekommenderar att jag ska åka och koppla av ordentligt och "ladda batterierna" i solen innan det är dags att föda :)

Har svårt att tro att mitt vatten skulle gå redan i vecka 36 denna gången då mitt första barn blev igångsatt och föddes i vecka 42+1.

Känns inte som att min kropp är speciellt inställd på att föda för tidigt haha! Men ja allt kan ju hända. Som tur är har dom ju sjukhus i Spanien också och skulle nu mitt vatten gå på planet så måste dom landa. Men det är ju upp till flygbolaget att bestämma om jag får åka med eller inte (om dom vill ta den risken eller inte). Har dom väl sagt ja så kan dom inte göra så mycket än att bita i det sura äpplet om situationen skulle vara framme..

Jag tänker mest på försäkringarna som någon skrev här lite tidigare. Ska ringa vårt försäkringsbolag och kolla vad som gäller.

Det är ju det jag menar - en försäkring kan aldrig täcka ev nödlandning, även om du fått tillåtelse från bolaget att åka! Och man behöver inte landa vid vattenavgång, men du måste söka vård direkt. Transport hem av prematurt barn täcks inte av försäkringar (jag jobbar med detta).
  • JA77
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-01 08:01:49 följande:
    Men hon ska väl inte sitta på flyget i tre dygn heller? De har sjukhus i Spanien också, och TS kommer att befinna sig max 3-4 h från att få vård om något skulle hända, det är helt ok när man är i vecka 35-36. Det enda hindret är som jag ser det detta med försäkringar, men om du har ordentlig koll TS så är det bara att åka. Men se till att ha en större summa pengar tillgänglig om det skulle behövas. Det har hänt tidigare att spanska sjukhus vägrat acceptera eu-kortet och krävt kontant förskottsbetalning för att ge vård till turister (självklart är detta mot lagen, men behöver man vård där och då så får man ju ändå hosta upp pengarna och sedan bråka om det i efterhand).
    Jo, men  försäkringen täcker bara henne själv, inte barnet som föds prematurt. 
    Beat skrev 2015-07-02 12:36:44 följande:

Har svårt att tro att mitt vatten skulle gå redan i vecka 36 denna gången då mitt första barn blev igångsatt och föddes i vecka 42+1.

Det där är inget skydd :) Om du vill ha exempel; min väninna blev igångsatt i v. 42, men födde barn 2 i v. 37 efter lång vattenavgång.
  • JA77
    Beat skrev 2015-07-03 12:10:39 följande:

Nej det är aldrig ett skydd att jag blev igångsatt vid första barnet, det vet jag. Men när till och med min barnmorska påpekar det och tror inte att jag kommer föda för tidigt så tror jag mer på henne. Men det är klart. Allt kan ju hända. Jag får vänta med att boka flygstolarna in i det sista och se hur jag mår och känner mig.

Kommer ju bli rätt arg på mig själv OM jag nu går över tiden och inte åkte...

Men som sagt. Måste kolla upp allt med mitt försäkringsbolag och se vad som täcks och inte innan jag bestämmer mig oavsett. Allt hänger lite på det. Att föda i Spanien känns inte som någon big deal om ni frågar mig ;)

Jag menar dom föder ju barn där också så dom vet nog vad domgör. Frågan är ju bara vad det kommer kosta osv..

Jag skulle kolla upp vad en neonatal transport skulle kosta och dess risker. 
  • JA77
    Beat skrev 2015-07-05 18:58:00 följande:

Nä jag är väl inte dum i huvudet heller. Klart jag vet att barnet kan komma när som oavsett tidigare graviditeter.

Ska ni bara komma med pekpinnar så kan ni lägga ner. Jag frågade från början efter folk som hade rest sent i graviditeten och hade erfarenheter av det. För eller nackdelar.

Jag frågade inte vad folk tycker och tänker!

Så jäkla typiskt FL-folk!!

Men lugn! :) Sannolikt får du inga svar, eftersom det är "dumt" att resa utomlands så sent. Inga försäkringar täcker en prematur transport, det är inte pekpinnar utan fakta. Och din Bm är inte vidare påläst om det, verkar det som (de kan inte kunna allt). 
  • JA77

I Expressen idag (tror jag) finns en artikel om vad som kan ske om du föder prematurt utomlands. 

• JA77
    Klexane skrev 2015-07-18 22:32:02 följande:
    Det är absolut inte bara du som tycker de agerar korkat. Mer eller mindre de flesta tycker det.
    Verkligen inte ensam. Men jag uppfattade TS som "påhoppad" när många avråder henne från att resa.
  • JA77
    Nutnut skrev 2015-07-19 00:08:56 följande:
    Tror Erv täcker upp till vecka 32...
    Det är en tilläggsförsäkring som inte täcker nödlandning.
  • JA77
    Coccolina skrev 2015-07-23 08:59:25 följande:
    Suck... jaja men kom inte och tigg pengar på FB om barnet kommer tidigare än planerat.

Jag försökte inte vara spydig utan mig veterligen så är vecka 32 gränsen, men tex de flesta försäkringsbolag drar gränsen vid 28 (Kolla fallet med Charlie i Turkiet tex...) 

Skulle själv inte resa med flyg de sista tre månaderna i en graviditet. Barnent är för mycket värt. Resa kan man göra senare i livet...
    Olika bolag har olika gränser. 
    Misscaswell skrev 2015-07-23 09:29:14 följande:

Litet tillägg. Jag skrev ju ovan att jag satt på flygplats och väntade på att få åka hem, och att det var sista dagen min försäkring gällde? Ja, jag kom inte hem den dagen. Flyget blev inställt. Jag satt alltså i ett dygn i USA med åttamånadersmage och helt oförsäkrad mot allt graviditetsrelaterat. Nu är jag hemma igen och inget hände, men det var INTE en rolig känsla. Man vet aldrig vad som händer, och särskilt när man är gravid är det mycket som står på spel.

Bra inlägg!
Svar på tråden Resa sent i graviditeten?