Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Resa sent i graviditeten?

JA77 skrev 2015-07-01 07:41:11 följande:

Intyg jovisst, men vad gör du om vattnet går på flyget? Har BM sagt något om det? Efter vattenavgång ska ju förlossningen startas inom tre dygn. Om du börjar blöda, om än lite? Det är ju vanligare att det sker i v. 36 än att tex flyga i v. 29. 

Men hon ska väl inte sitta på flyget i tre dygn heller? De har sjukhus i Spanien också, och TS kommer att befinna sig max 3-4 h från att få vård om något skulle hända, det är helt ok när man är i vecka 35-36. Det enda hindret är som jag ser det detta med försäkringar, men om du har ordentlig koll TS så är det bara att åka. Men se till att ha en större summa pengar tillgänglig om det skulle behövas. Det har hänt tidigare att spanska sjukhus vägrat acceptera eu-kortet och krävt kontant förskottsbetalning för att ge vård till turister (självklart är detta mot lagen, men behöver man vård där och då så får man ju ändå hosta upp pengarna och sedan bråka om det i efterhand).
  • Mascaraklumpar

Okej, så kan någon sammanfatta vad som faktiskt gäller för resor inom europa? Att man inte får hemtransport av prematurer (varför man nu skulle vilja ha det när det gäller ett barn som är en vecka ifrån att vara fullgånget) är det som hittills framkommit i tråden så vitt jag sett. Men vad gäller för förlossningen, vården av barnet o.s.v.? 

• Mascaraklumpar
    Klexane skrev 2015-07-23 18:57:02 följande:
    Inom EU så är det väl samma kostnad på vård som i Sverige iom det blåa EU-kortet. Men man får tänka på att alla länder i Europa inte är med i EU.
    Oj, ja inom EU borde jag förstås ha skrivit. Men får alltså även barnet vård till samma kostnad, och finns det någon tidsgräns, med tanke på att flera i tråden tagit upp att man måste betala hemtransporten själv?
Svar på tråden Resa sent i graviditeten?