hoppaspatur skrev 2015-07-05 14:29:31 följande:
info om spansk vård samt förlossning/nyfödda:
* man separerar barn-föräldrar och mammor ligger själva.
* De är hårdhänta med barnen på ett helt annat sätt än i Sverige, man är mycket mer hårdhudad i Spansk vård, inga gulliga barnmorskor där inte utan tuffa läkare. Ibland binder de fast bebisens armar i sängen om bebisen behöver medicin/dropp/annat.
* vård är något helt annat på sjukhus i Spanien än i Sverige. Den är visserligen mer medicinskt proffsig, mer läkare, mer utbildad personal. Men oerhört kallt och hårt och tufft. Det är kallt, hårdhänt, hårt.
* Inte ens i stormadrid pratar överläkare engelska. Är du inte flytande spanska kommer du troligen inte begripa ett skvatt och de bara fortsätter prata spanska med dig fast du inte begriper något.
* Nyfödda barn sprejar de med citrondoft på huvudet. Har underliga rutiner för nyfödda - inte alls våra rutiner hud mot hud/vara nära/lugnt och mjukt.
Du behöver verkligen förbereda dig på om du vill gå igenom detta eftersom du löper stor risk dra igång förlossningen tidigt genom resa så snabbt inpå (tryckförändring i planet, resa, annat) men din barnmorska verkar inte ha så bra koll ärligt talat. Vore jag du skulle jag tala med en proffsig läkare för råd om du prompt ska resa ändå.
Ville bara ge dig info så du verkligen vet vad du ger dig in på - jag säger inte att du inte ska åka. Men du bör förbereda dig på spansk vård eftersom det kan bli så.
Har du råkat ut för den vården själv? :/ låter inte så trevligt nej. Men att det inte är som i Sverige vet man ju. Även att pappan inte får följa med in på förlossningen, utan bara kvinnliga anhöriga får närvara. (Konstigt men men)
Men sen att flygningen i sig med tryck och allt skulle sätta igång förlossningen stämmer inte. Det finns inga grundliga utredningar på det alls.
Så flygningen i sig är jag minst oroad för. Tror inte jag kommer föda på planet direkt. Men det är isåfall om det skulle sätta igång när jag väl är i Spanien.