• LuPeRo

6,5 månaders vill inte äta

Jag fick min tös för ca 6,5 månad sedan. Av olika orsaker vägrade hon ta mitt bröst när hon var ca 3 månader så därefter har hon fått utpumpad mjölk och senare gått över till enbart ersättning (NAN).
    Vi har så smått börjat med smakportioner av diverse slag. Macka, pureér, gröt, lagad mat osv.

Men hon är otroligt negativ till all mat!
    Detta innebär att hon dalar på sin kurva på BVC. Dom är inte oroliga direkt då hon är ganska rund, "där är att ta av" anser dom.
    Men efter en tredagarsfeber med medföljande utslag så ratar hon nu allt. Efter en hel del trugande och en riktigt "show" av storebror så kan vi få i henne ca 60 ml ersättning eller kanske 0,5 dl turkisk yoghurt med fruktpure i.
    Enda rådet jag fått av BVC är att truga henne och prova med olika flaskor, muggar etc. Även försöka ge henne mat med jämna mellanrum. Inget av detta hjälper.

Jag pratade med 1177 och fick rådet att ta Alvedon, blanda med ovispad vispgrädde och få runt det i munnen på henne. Mest för att utesluta att det var tänderna eller ont i halsen. En halvtimme senare drack hon 70 ml.
    Detta var enda rådet vi fick av dom och funkade inte detta ansåg hon att vi skulle kontakta vår vårdcentral. Jag kontaktade vårdcentralen som hänvisade mig till barnmottagningen då VC inte tar emot barn under 1 år. Barnmottagningen säger ungefär samma sak som BVC och anser inte att vi ska oroa oss eller "hetsa upp oss". Hon äter när hon är hungrig menar dom på.

Hon äter med ca 3-7 timmars mellanrum. När det går så långt som 7 timmar så kan jag lova att vi provat det mesta däremellan. Smörgåsrån, yoghurt, gröt, ersättning, välling, macka, mat m.m.

Hon är sprudlande glad när hon är vaken, jollrar och skrattar, men hon är samtidigt lite mer slö än innan. Blir trött fortare. Sover lite mer, ca 1-1½ timme extra om dagen. Men det är ju inte så konstigt att hon är trött när hon inte får i sig mer näring. Hon kissar, bajsar och pruttar som hon ska. Vi har hållt koll på kissandet genom att ha lite toapapper i blöjan.

Vad ska vi göra? Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

• Svar på tråden 6,5 månaders vill inte äta
  • BigMami

Håller faktiskt med sjukvård/bvc osv..! Av egen erfarenhet så äter barnet när de är hungriga. Gör inte så stor grej av det..

Har själv ett barn som är 2,5 år som har krånglat med maten sedan födseln. Vissa dagar lever hon på luft, för att andra äta som en vuxen! Vissa dagar äter hon ersättning (tål inte välling för magen)

Huvudsaken att de dricker... Säkert tänder p. G. Du skrev ju också att bebisen har varit sjuk, det tar ett tag för kroppen att återhämta sig. Backa lite med smakisarna och ge välling/ersättning. Vissa vill ha den kall...

Hon kanske inte är redo för riktig mat än och de klarar sig fint på ersättning långt över året ..

• LuPeRo
    BigMami skrev 2015-06-28 21:47:14 följande:

Håller faktiskt med sjukvård/bvc osv..! Av egen erfarenhet så äter barnet när de är hungriga. Gör inte så stor grej av det..

Har själv ett barn som är 2,5 år som har krånglat med maten sedan födseln. Vissa dagar lever hon på luft, för att andra äta som en vuxen! Vissa dagar äter hon ersättning (tål inte välling för magen)

Huvudsaken att de dricker... Säkert tänder p. G. Du skrev ju också att bebisen har varit sjuk, det tar ett tag för kroppen att återhämta sig. Backa lite med smakisarna och ge välling/ersättning. Vissa vill ha den kall...

Hon kanske inte är redo för riktig mat än och de klarar sig fint på ersättning långt över året ..

Tack för ditt svar! Känns på något sätt skönt att inte vara ensam om detta

Till henne visar jag inget utan jag erbjuder henne bara något då och då. Kan vara lite banan i en smaknapp. Vill hon inte ha så vill hon inte. Man kan ju inte tvinga ett barn att äta, det är så man lägger grunden för en dålig relation till mat.

Jag blir ju mest trött av allt "krånglande" man "måste" göra enligt BVC. Vi håller ju på i stort sett hela dagarna med att "planera" hennes måltider. Jag vill bara släppa allt och låta henne visa när hon är hungrig. BVC anser att vi ska trycka på, mer och ofta.

Det gick bra med smakportioner innan, fram till febern. Hon kunde äta gröt med god aptit, nu vänder hon bort huvudet direkt. Tänder har hon fått två stycken, därnere. Kan vara fler på G, men enligt 1177 är det uteslutet då Alvedonen inte fungerade.

Men jag har inte provat med kall ersättning eller välling, det skulle kunna vara något.
  • minerva123

Oj, jag skulle inte oroa mig ett dugg ännu! Hon är bara 6 månader. Min äldsta tappade alltid aptiten vid minsta förkylning och det kunde hålla i sig upp till en vecka efter att han blivit frisk. Vid tandsprickning åt han också alltid mindre några dagar och det hjälpte inte Alvedon mot. Jag skulle fokusera på ersättningen, släppa all annan mat och sedan återintroducera mat i lugn och ro när hon återhämtat sig efter sjukdomen. "Food until one is just for fun" sägs det i USA och det ligger något i det. Ersättning/amning kan ju vara den huvudsakliga födan upp till ett år.

• JA77

Strunta i att ge annat än ersättning! Det är att krångla till det just nu iaf. Min åt inte "vanlig mat" förrän bortåt 10-12 mån. BVC tjatade, men jag stod på mig, barn äter när de blir hungriga om de annars mår bra (glad, pigg, kissar osv). 

• LuPeRo

Stort tack för era svar!

Det ni skriver är så som jag vill göra, släppa allt och bara ge ersättning.
    Men BVC lägger lite kravet på mig att truga henne med mat och annat däremellan. Tex om hon bara dricker 60 ml kl 13 så ska jag ge henne något vid 14-14.30 tiden.
    Jag är rädd att ge henne en dålig relation till mat genom detta.

Både igår och idag har vi släppt allt och gett henne mat när hon visat det, runt 3-4 timmars mellanrum. Dricker hon bara 70, ja då dricker hon bara det. Jag väntar gärna ut henne tills hon är redo

• BigMami

Skriv upp allt hon äter under några dagar så ser nu ju mer exakt. En skvätt här och där blir en del till slut

Ni känner ert barn bäst!

• Dijon

Truga ska man aldrig göra!

Vår tjej är snart 11 månader och äter inte alls mycket mat än. Ammar visserligen och växer som hon ska och går upp fint...men på en hel dag kan hon, om vi har TUR få i sig:

en halv macka
    15 makaroner,en falukorv skiva
    1 avokado

sedan fri amning.

BVC har varit kanon! Läkaren sa på 10 månaders kontrollen att absolut inte truga eller tvinga, vilket vi aldrig gjort. De kommer när de vill!

• telly

Mitt BVC har också avrekommenderat att truga. Mat ska vara roligt och lustfyllt! Om hon får i sig ersättning och lite grann mat då och då så ökar det säkert om hon bestämmer takten själv och inte blir påstressad.

• Alexi

Men strunt i Bvc! De vet inte allt bäst. Använd ert sunda förnuft och ta det lugnt. Jag i stort sett helammade sonen till nio månader, sen kom matintresset och har aldrig varit ett problem därefter.

• Snow Crash

Min pojk blev också sån när han var liten: blev han sjuk vägrade han allt annat än ersättning och amning, och det höll i sig ett tag efter att han blivit frisk. Det var bara att släppa maten och ge mer ersättning istället; han var rätt spinkig och fick helst inte gå ner i vikt. När han hade mått bra någon vecka brukade det gå att testa med lite mat igen. Detta höll i sig till nästan 2 år.

• LuPeRo

Ett stort stort tack till er alla för era svar Solig

Vi har bestämt oss för att bortse från vad BVC säger just i detta fallet. Detta har skapat stress och oro för oss en längre tid att hålla på med maten.
    Men det senaste dagarna har vi lagt allt åt sidan och låter henne få ersättning i den mån hon vill. Då och då har vi erbjudit henne att kanske småtugga på ett smörgåsrån eller liknande men det är inte ett tvång.
    Hon är gladare och mår bättre, även vi! Så nu tänker vi njuta av denna sommaren, stressfri och bara låta allt ta den tid det tar

• BigMami
    LuPeRo skrev 2015-06-30 20:25:59 följande:

Ett stort stort tack till er alla för era svar 

Vi har bestämt oss för att bortse från vad BVC säger just i detta fallet. Detta har skapat stress och oro för oss en längre tid att hålla på med maten.

Men det senaste dagarna har vi lagt allt åt sidan och låter henne få ersättning i den mån hon vill. Då och då har vi erbjudit henne att kanske småtugga på ett smörgåsrån eller liknande men det är inte ett tvång.

Hon är gladare och mår bättre, även vi! Så nu tänker vi njuta av denna sommaren, stressfri och bara låta allt ta den tid det tar

Det kommer att bli toppen!

Ha en underbar sommar!
  • Alexi
    LuPeRo skrev 2015-06-30 20:25:59 följande:

Ett stort stort tack till er alla för era svar Solig

Många barn brukar ju vilja smaka från föräldrarnas tallrik. Så ha lite spännande saker på er tallrik när hon sitter där bredvid med ett smörgåsrån...
Svar på tråden 6,5 månaders vill inte äta