6,5 månaders vill inte äta
Jag fick min tös för ca 6,5 månad sedan. Av olika orsaker vägrade hon ta mitt bröst när hon var ca 3 månader så därefter har hon fått utpumpad mjölk och senare gått över till enbart ersättning (NAN).
Vi har så smått börjat med smakportioner av diverse slag. Macka, pureér, gröt, lagad mat osv.
Men hon är otroligt negativ till all mat!
Detta innebär att hon dalar på sin kurva på BVC. Dom är inte oroliga direkt då hon är ganska rund, "där är att ta av" anser dom.
Men efter en tredagarsfeber med medföljande utslag så ratar hon nu allt. Efter en hel del trugande och en riktigt "show" av storebror så kan vi få i henne ca 60 ml ersättning eller kanske 0,5 dl turkisk yoghurt med fruktpure i.
Enda rådet jag fått av BVC är att truga henne och prova med olika flaskor, muggar etc. Även försöka ge henne mat med jämna mellanrum. Inget av detta hjälper.
Jag pratade med 1177 och fick rådet att ta Alvedon, blanda med ovispad vispgrädde och få runt det i munnen på henne. Mest för att utesluta att det var tänderna eller ont i halsen. En halvtimme senare drack hon 70 ml.
Detta var enda rådet vi fick av dom och funkade inte detta ansåg hon att vi skulle kontakta vår vårdcentral. Jag kontaktade vårdcentralen som hänvisade mig till barnmottagningen då VC inte tar emot barn under 1 år. Barnmottagningen säger ungefär samma sak som BVC och anser inte att vi ska oroa oss eller "hetsa upp oss". Hon äter när hon är hungrig menar dom på.
Hon äter med ca 3-7 timmars mellanrum. När det går så långt som 7 timmar så kan jag lova att vi provat det mesta däremellan. Smörgåsrån, yoghurt, gröt, ersättning, välling, macka, mat m.m.
Hon är sprudlande glad när hon är vaken, jollrar och skrattar, men hon är samtidigt lite mer slö än innan. Blir trött fortare. Sover lite mer, ca 1-1½ timme extra om dagen. Men det är ju inte så konstigt att hon är trött när hon inte får i sig mer näring. Hon kissar, bajsar och pruttar som hon ska. Vi har hållt koll på kissandet genom att ha lite toapapper i blöjan.
Vad ska vi göra? Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.