• Saka

Hur får jag min bebis som suger på tummen att ta napp, 3 månader

Hur får jag min bebis som suger på tummen att ta napp? Hon är 3 månader. Finns det ngt man kan göra? Är orolig för att hon kommer suga på tummen långt upp i ålder och kan bli svårt att vänja henne av med den, tummen kan bli sårig och tänder och gom "förstörda".

• Svar på tråden Hur får jag min bebis som suger på tummen att ta napp, 3 månader
  • lövet2

De flesta spädbarn suger på händerna när de är små, men de flesta slutar ganska snart. Oroa dig inte i förväg! Tänderna blir lika eländiga av en napp också ...

• Dijon

Som om napp vore mycket bättre. för övrigt är det inte säkert bebisen kommer fortsätta, min tjej hade också en period då hon sög på tummen runt den åldern men det höll inte i sig länge. Jag lät det va.

• Embla twopointoh

Min yngsta har ett stort sugbehov. Så fort tummen åkte in när hon var bebis var jag där och stoppade in en napp i stället, och det accepterade hon (alla barn gör inte det).

Visst är napp inte bra för tänderna heller, men fördelen med napp är att man kan ta bort den sedan när barnet behöver sluta suga. Det är mycket svårare att ta bort tummen...

• Scruffy

min son hittade tummen när han var 2 månader.

försökte få honom att ta napp istället, men han bara spottade ut den.

vi lät det va och han blev / vartumsugare.

när han var 2,5 och vi var hade semester tog vi upp det med honom att han är för stor att suga på tummen. han höll ju med om att ingen annan i familjen gjorde det. vi sa att om han slutar så går vi till leksaks affären och han får välja vad han vill. vi och stora syster passade honom noga under dagtid och om tummen åkte in penslade vi den med yes handdisk medel som han hatade. Han slutade tvärt på fyra dagar. En månad senare så åkte vi till tous r us och han valde en polismotorcykel. vi sa stt. om han börjar igen så tar vi tillbaka den.

Varken hans bett eller gom påverkades av det.

vad jag vil säga är att ha inte panik om ditt barn suger på tummen. Det går att sluta i tid.

• Saka

Tack för alla svar. Ja upplever att det är fler fördelar med napp än tumme. Dijon- hur länge sög din tjej på tumme? Tränade du napp under tiden, och tog hon napp sen?

Vår tjej bara spottar ut nappen. Använder tumme mkt på natten och när hon sover på dan. Jag tränar nog napp för sällan. Höll ni på i timmar med att träna napp..jag provar några ggr på dan och innan läggdags, men inte särskilt länge tyvärr pga att jag inte orkar helt enkelt. Låter toppen att sluta med tumme före tre, då är det helt ok med tumme :) men har hört att de kan suga på tummen till 7-8års ålder och ibland även upp till tonåren ????

• Saka

Ska inte vara frågetecken allra sist.. Valde en ikon men den ersattes visst med frågetecken :)

• Dijon

Minns inte hur länge men det var högst kanske 2-3 veckor. Hon tog aldrig napp, hon leker bara med den, jag har blivit hennes personliga napp istället *skratt* (amningsgalen tjej på¨11 månader snart)

• fluu

Jag tror att det beror mycket på om barnet vill eller gillar napp. Vi låg i och tränade i över ett halvår för att vår dotter skulle ta napp, men hon spottade bara ut och tyckte att det var äckligt så vi gav upp. Så nu har vi en som suger på tumme tyvärr.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Det är väl bara att truga på om ni vill att hon ska ha napp.

Vår son vägrade napp. Vi försökte i och för sig bara några gånger, och med facit i hand så var det skönt att slippa nappen.
    Han valde tummen, vilket var smidigt eftersom vi slapp nappar som drällde runt och skulle hållas reda på.
    Han slutade av sig själv när han var 4 år. Inga problem varken med tumme eller tänder. Han har jättefin tumme och fick nyss beröm för tänderna hos tandläkaren, så det behöver ju inte bli misär med tumsugande.

Svar på tråden Hur får jag min bebis som suger på tummen att ta napp, 3 månader