• Anonym (Panik!)

En släkting vill låna mitt hus!

En  släkting hörde av sig idag. Han vill låna vårt hus några dagar på semestern, eftersom ett barn i familjen har träningsläger i närheten.

Vi träffas nästan aldrig, senast vi sågs var 4 år sedan och jag känner inte hans familj. Men på FB kommer bilder på deras perfekta hem och trädgård.

Mitt hus är allt annat än perfekt. Det är ganska stökigt på sina ställen, i gardrober och sånt samt i vissa rum, och vi prioriterar inte städning i första hand. Båda jag och min man dras med sviter av utmattningsdepression och har ett handikappat barn, så vi får ta det som det kommer helt enkelt.

Vi ska resa bort så huset står tomt de dagarna som de vill komma, men jag hade inte tänkt tokstäda innan vi åker. Det är ett stort hus och tar ca 2 dagar för en person att tipptopp-städa. Jag jobbar in i det sista och har nog med att få till packning och förberedelser inför resan.

Så nu får jag panik! Jag vill verkligen inte att de ska bo i vårt hus! En sak att ha gäster, de rör sig inte fritt i huset och jag kan se till att det är ordning där gästerna ska vara. Men de kommer att ha tillgång till HELA huset, kommer gå i mina skåp och sånt.

Hjälp mig! Vad ska jag säga till dem? De vet redan att vi är bortresta så jag kan inte säga att de inte får plats.

Eller borde jag ta mig samman, komma över min ångest och låna ut mitt hus. Är det en normal sak att göra, liksom?

• Svar på tråden En släkting vill låna mitt hus!
  • sextiotalist

Nja, en del tycker det är OK, andra inte.
    Men bry dig inte om deras facebookbilder, svara att du är med i gruppen "Family living, the true story".

Du ska självklart inte låna ut huset om du inte är bekväm med det.
    Men vill du, nej, du behöver inte storstäda, rent i köket (hyfsat i varje fall) och toaletten. Anvisa vilka rum de har tillgång till och om du har möjlighet, lås vissa rum, där ni inte vill att de ska gå in i.

• Anonym (Panik!)

Tack för snabbt svar!

Visst kan jag säga "ni får ta det som det är" men att också känna det!?Förvånad Det kan jag göra med mina vänner, men den här familjen har ingen aning om hur vi har haft det senaste tiden och jag är inte pigg på att berätta det heller.

Att bara städa så att folk ska kunna komma in skulle ta en dag och vi åker på lördag. Tveksam till om vi har möjlighet att städa till lördag, packning och förberedelser inför resan tar all energi.

Men jag vet inte vad jag ska säga, har tokångest nu och skäms som en hund för att mitt hem är så stökigt att folk inte kan bo hos oss Gråter

• grind

Jag skulle tackat nej. Låna ut hus kan man göra till syskon och väldigt nära vänner.

Tycker det är direkt ohövligt att fråga med tanke på den lösa relationen. Säg nej men hitta en rumsren ursäkt.

• viseversa

Du måste inte låna ut ditt hus. Säg bara nej helt enkelt. Du behöver inte ge någon förklaring. Det är DITT hus och du bestämmer vem som får låna det.

• viseversa

Jag hade inte heller lånat ut mitt ev hus/lägenhet till folk som är så ytligt bekanta. Bara mina bästa vänner eller min närmaste familj får låna hus/lägenhet.

• Anonym (Panik!)
    grind skrev 2015-06-29 11:17:44 följande:

Jag skulle tackat nej. Låna ut hus kan man göra till syskon och väldigt nära vänner.

Tycker det är direkt ohövligt att fråga med tanke på den lösa relationen. Säg nej men hitta en rumsren ursäkt.

Lite så känner jag också - gratis är gott, typ. Samtidigt vill jag inte vara ogin och ogästvänlig. Han är min kusin och vi har växt upp ihop. I tonåren flyttade vi båda  tappade kontakten, nu träffas vi i stort sett på släktkalas. Men för gammal vänskaps skull, typ. Känns dumt att säga nej... Får fundera på det.

• Jag är bara jag

Bara säga nej. Blir det ramaskri är det deras problem-inte ditt! Ditt hus= du bestämmer vem som kommer in.

• KaSaM

I ditt läge hade jag klart sagt nej, dels utifrån att vi vanligtvis inte umgås eller direkt träffas, dels utifrån att det är mitt hus och jag varken vill eller orkar.

• Anonym (om)

OM du säger ja så vore det ohyfsat att ha åsikter om städningen. Se bara till att det inte är helt äckligt. Be om ursäkt för röran och säg bara nåt generellt om att ni haft mkt utan att ni vill gå in på vad. Hänvisa vilka rum ni inte vill visa.

(Och gå med i Family living the true story och må lite bättre.)

• Steven01

Jag fattar det som att du egentligen vill låna ut huset men är orolig för att det är stökigt? Det bästa är väl att förklara som du gjort här att det är som det är och att dom får ta det om dom vill komma och bo hos er. Sen kan man väl tänka sig att din släkting kan ta och städa lite så får du det fixat samtidigt ;)

Svar på tråden En släkting vill låna mitt hus!