• mhmhmhm

Kommer inte överens vid försäljning av lägenhet, vad tycker ni?

Hej

Har en fråga hur man ska dela upp en försäljning och drar upp allting.

Två personer köper en lägenhet, person 1 lägger ut kontantinsatsen och person 2 renoverar hela lägenheten.

Person 2 tar ut semester för att renovera lägenheten, fortsätter att renovera på kvällar efter jobb och sedan på helger.

När allt är klart flyttar dem ihop och person 2 ger bort sin gamla lägenhet där person 1 bodde gratis för att bo ihop tills dem köpt något tillsammans. Person 2 får slänga eller sälja sina möbler billigt för att dem ska köpa nytt.

Flyttlasset går till nya lägenheten och dem bor där i 6 dagar då person 1 säger att det inte fungerar längre och att han/hon ska gå tillbaka till sitt ex.

Nu ska dem sälja lägenheten och är inte överens hur dem ska dela upp försäljningen. Enligt lag delas allting lika vid försäljning men det känns kanske lite fel då en har stått för kontantinsatsen och en för renovering.

Vad är era åsikter om hur man ska dela upp försäljningen?

• Svar på tråden Kommer inte överens vid försäljning av lägenhet, vad tycker ni?
  • StevenDiese

Är lagen att det ska delas lika så ska det delas lika.

Annars får man bestämma andra lösningar innan.

• mhmhmhm

Självklart är det så. Det jag mer ville veta här är vad folk som är oberoende har för åsikter om hur det ska delas upp!

• Kjell2

Sälj, lös lånet, ge ett tillbaka kontantinsatsen ocl låt två behålla resten. Är vinsten stora kanske lite avkastning till ett.

• Mascaraklumpar

Antingen delar man lika eller så försöker man räkna på vad var och en betalat och ser till att båda får tillbaka lika stor andel av sina pengar. Personligen hade jag föreslagit det sistnämnda, oavsett vem av personerna jag var. Sen tycker jag att person 1 kan vara lite schysst i detta fallet och till exempel låta person 2 få någon kompensation för allt arbete som lagts ned, men jag får lite känsla av hen inte bryr sig speciellt mycket om att vara schysst.

• mhmhmhm

Mascaraklumpar; Hängde inte riktigt med vad du menade i ditt andra förslag, du tycker att person 1 ska ha tillbaka sin kontantinsats och person 2 för allt material och sen dela på potentiell vinst samt att person 1 borde vara lite schysst och ge lite för jobbet?

• Mascaraklumpar
    mhmhmhm skrev 2015-06-29 20:14:39 följande:

Mascaraklumpar; Hängde inte riktigt med vad du menade i ditt andra förslag, du tycker att person 1 ska ha tillbaka sin kontantinsats och person 2 för allt material och sen dela på potentiell vinst samt att person 1 borde vara lite schysst och ge lite för jobbet?

Det jag menade var nog egentligen att man skulle dela vinsten/förlusten procentuellt efter vad var och en lagt ned:

Vi säger att de köper för 1 miljon och person 1 lägger in 200 000. Person 2 köper sedan material för 100 000 och renoverar lägenheten - totalt har de alltså lagt in 1,1 miljoner. Person 1 har således gått in med 600 000 inkl sin andel av lånet och person 2 500 000 - dvs 6 respektive 5 elftedelar. Säljer de för 1,5 kan båda få tillbaka sina pengar och sedan har de ytterligare 400 000 att dela på (före skatt). Person 1 bör då, enligt mig, få 6/11 av dessa pengar, helt enkelt eftersom hen tagit en lite större ekonomiskt risk än person 2.

Sen om JAG var person 1 hade jag i just detta exempel tagit de där 700 000 som vi skulle fått i handen efter försäljningen och delat dem 50/50, eftersom 1) det är person 2:s förtjänst att lägenheten ökat i pris, 2) person 2 har tagit semester och använt kvällar och helger till att renovera, och 3) jag har betett mig som ett jäkla svin
  • mhmhmhm

Tack för förtydligandet! Det lite komiska i det hela är att person 2 är inne på kjell2s spår och person 1 på ditt spår Mascara och det är där själva problemet ligger mellan dem. Just därför skulle det vara bra med fler åsikter från oberoende personer så man lite ser vad folk utifrån tycker!

• Butterscotch
    mhmhmhm skrev 2015-06-30 10:17:21 följande:

Tack för förtydligandet! Det lite komiska i det hela är att person 2 är inne på kjell2s spår och person 1 på ditt spår Mascara och det är där själva problemet ligger mellan dem. Just därför skulle det vara bra med fler åsikter från oberoende personer så man lite ser vad folk utifrån tycker!

Jag är inne på Kjells spår. Lägenheten är nyligen inköpt. En värdeökning är troligen mest relaterad till person 2:s arbete med renovering. Person 1 kan få tillbaka sin kontantinsats men jag tycker att det är person 2 som är "värd" majoriteten av vinsten. 
  • Kjell2

Kan modifiera min åsikt lite. Är värdeökningen i huvudsak beroende på ombyggnaden, större delen av vinsten till två. Har det även skett en generell värdeökning borde ett få lite avkastning på sitt kapital.

• mhmhmhm

Tack för era åsikter, ganska intressant att folk tycker så annorlunda!

• Ramborg

Har samboförhållande varat mindre än fem år kan sambodelning jämkas. Inte säkert att hälften var är juridiskt rätt alltså.

42.
  • mhmhmhm

Jag är ganska säker på att det är 50/50 då personerna äger lika mycket av lägenheten. Men oavsett så är det inte det juridiska jag är ute efter. Personer är överens om en sak och det är att person 1 ska få tillbaka sin insats oavsett om det blir vinst eller inte. Där dem inte kommer överens är just den potentiella vinsten.

• Kjell2
    mhmhmhm skrev 2015-07-01 14:27:14 följande:

Jag är ganska säker på att det är 50/50 då personerna äger lika mycket av lägenheten. Men oavsett så är det inte det juridiska jag är ute efter. Personer är överens om en sak och det är att person 1 ska få tillbaka sin insats oavsett om det blir vinst eller inte. Där dem inte kommer överens är just den potentiella vinsten.

Kommer de inte överens blir det 50/50. Bra att komma ihåg om förhandlingen kör fast.
  • Livu

Hej!

Jag tycker det är ganska självklart att personen som la kontantinsatsen ska fa tillbaka hela sin kontantinsats, utan den hade det inte funnits nagon lägenhet överhuvudtaget. Sen tycker jag, men tanke pa jobbet som lagts ner, att vinsten pa försäljningen ev. ska delas lika, och ev. att personen som renoverade kan fa en ersättning för ev. utlägg ifall ni inte redan delat pa de kostnaderna. Men jag tycker oavsett de trakiga omständigheterna inte att den renoverande personen kan ta kontantinsats-personens pengar, de tillhör ju den personen.

När jag och min sambo delade pa oss, hade han gatt in med 2/3 insats och jag 1/3. Jag fick tillbaka min del och han sin del och sen % enligt detta pa vinsten. Tyckte jag var fair, även om han lämnade mig ansag jag inte mig inte ha rätten att sno hans pengar.

Svar på tråden Kommer inte överens vid försäljning av lägenhet, vad tycker ni?