suziz skrev 2015-06-30 10:28:59 följande:
Jag är helt ointresserad av att jobba med människor och lockas mer av programmering trots att jag är kvinna.
Du kallar mig onormal, vilket är en anledning till att kvinnor inte ens ger programmering en chans. Man har fördomar om vilka det är som blir programmerare, och att man som kvinna ska jobba inom vården men alla kvinnor passar inte inom vården.
Och som tidigare nämnts i tråden, många ekonomer är kvinnor så varför skulle de inte kunna jobba som programmerare?
Håller med. Det är knappast kul att jobba med en sådan stämpel "onormal" på sig.
Undra om männen är onormala som jobbar som USK, Sjuksköterska och Översköterska med enligt VISSA s.k "förstå sig påare" som dykt upp i tråden (menar inte dig suziz).
Sist jag var på sjukan tillsammans med min man så hade de två team med USK och sjuksköterskor och en översköterska, på den avdelningen på sjukhuset vi var på och de båda teamen bestod av män. Det var väl en kvinna på ett av teamen.
Jag är precis som dig också.. Jag är kvinna själv och skulle knappast passa med att jobba med människor inom vård och omsorg.
Detta med att vara "vårdande" och "ta hand om" är något jag lägger som ett personlighetsdrag och inte ett "könsrelaterat drag".
Men men i dags läget så har det blivit poppis att skylla allting på "genus" och "feminism" för att bevara "konservativa roller och förväntningar". I stället för att se utan för sina egna snäva preferensramar och inse att världen består av nyanser och inte "svart vitt"
P.S
Tillägger för säkerhets skull. Jag är icke feminist och även en icke antifeminist.. och har inte heller mycket till övers för genusvetenskap. Jag är bara en liten Equalist (Jämställdist)