Inlägg från: MrsMikas |Visa alla inlägg
  • MrsMikas

Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?

Jag är kvinna. Och IT-konsult (programmerar till vardags alltså). På en arbetsplats där det nog är rätt jämnt fördelat mellan könen.
    På nuvarande arbetsplats är det rätt OK - men på de flesta ställen där jag har jobbat innan blir man betraktad som lite sämre och man värderas inte efter kompetens. Som testare däremot - där finns det kvinnor o de är duktiga!

Det är lite tråkigt när man efter 15 år i branschen fortfarande måste hävda sig och inte riktigt räknas. Och prova att ringa en support (om bredbandet krånglar eller nåt). Det är riktigt underhållande (och tragiskt...)

• MrsMikas
    Mrs Okänd skrev 2015-06-30 10:26:39 följande:

Det räcker ju att man ska köpa ny bil och går till en handlare, jag ställde en del frågor och de vänder sig till min man och svarar honom, han fattade ingenting...då blev jag sur och ville inte köpa bil av dem.
    Ja jisses, det är också nästan komiskt. Sist vi tittade på bil tog jag med mig en kvinnlig kompis OCH en barnvagn med minstingen. Blickarna då...

Men så länge man blir bemött på det här sättet så förstår jag att det inte är fler kvinns i branschen. Såååå kul är det inte att bli konstant misstrodd och alltid behöva vara lite bättre för att bli betraktad som jämlik...
  • MrsMikas
    oOOo oOOo skrev 2015-06-30 22:08:19 följande:
    Vad är det du programmerar?
    Just nu PL-SQL. Har lite annat i bagaget med... Java, C++, Delphi (Pascal). Integration, ASP. Lite av varje, hunnit byta några gånger under åren
  • MrsMikas
    oOOo oOOo skrev 2015-06-30 22:20:10 följande:
    Tack, låter som du är lite serverorienterad. Har det alltid funnits många kvinnor på dina arbetsplatser som programmerat?
    Server? Nä inte alls - mest klient faktiskt. Bara nu på slutet jag är på serversidan.

Men nä - har inte alltid varit många kvinnor. Bara på sista arbetsplatsen. Här finns båda könen på alla positioner - även ledarpositioner lite högre upp. Annars har jag varit lite i minoritet - och det har som sagt inte alltid varit kul. Även om många respekterar en (som det ju SKA vara) så är det alltid ett par rötägg med andra åsikter. O det kan sabotera rätt bra.
Svar på tråden Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?