Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?

Jag programmerade rätt mycket under mina första år. Men efter det, nix.

Många av mina gamla kursare började som kodare (män som kvinnor) idag arbetar nästan ingen med kodning.

Däremot hittar man logiktänkande i andra branscher där man hittar kvinnor.

Kodning är trist och sällan nära verkligheten.

• sextiotalist
    ArthurDent skrev 2015-07-01 09:21:57 följande:

Skilj på din subjektiva uppfattning och fakta. DU tycker att kodning är trist. 

Jag och många med mig skattar oss lyckliga att någon är villig att betala oss för att göra det vi tycker om.

Och eftersom datorer är en del i princip varenda del av samhället i dag så kan du komma så nära verkligheten du vill.

Såklart det är subjektivt. Men min erfarenhet och orsaken till de jag känner lämnade kodning var att man uppkevde att man var långt från verkligheten. Sedan finns det självklart arbeten där man är betydligt närmare. Men jag gillar att arbeta med projekt där man har snabb återkoppling till verkligheten.
  • sextiotalist
    joje skrev 2015-07-01 10:28:22 följande:

Kul att så många kommenterat i tråden och intressant läsa vad ni tycker och tror. 

Jag tror en stor orsak till den lilla andelen kvinnor är att programmering fortfarande i samhället anses vara ett manligt intresse, så det håller nog borta en del kvinnor som annars skulle hålla på med programmering. Samhällets påverkan tror jag är större än man kan tro. 

T ex jag har en kompis som jobbar i Kina, och där säger han att det nästan är 50/50 mellan manliga och kvinnliga programmerare. 

Däremot tror jag att, oavsett miljöpåverkan, att det finns fler män som har ett naturligt djupare intresse för just programmering än kvinnor. Kvinnor och män är olika helt enkelt, och hormoner styr nog en del vilka intressen vi får.

Sen undrar jag när vi ändå pratar om genusvetenskap och feminism, varför verkar det som den allmänna feminismen och genusvetenskapen i Sverige (och främst den som syns i media) inte vill ta hänsyn till forskning som gjorts kring biologin av män och kvinnors biologi? Hur resonerar ni som är feminister?

Och ändå ser det annorlunda ut i kina. Har de annorlunda hormoner i Asien eller?

Nej jag ser inte kodning som något specifikt manligt. Men däremot arbetsmiljön som påfallande manlig med många manliga sätt att se på arbetslivet. Man ska helst vara gift med sitt arbete
  • sextiotalist
    joje skrev 2015-07-01 12:03:34 följande:

Du kanske missade det jag skrev först om samhällets påverkan, så genom att ändra på normer i samhället kan man ändra på vad kvinnor o män sysslar med till viss grad.

Frånsett miljöns påverkan så tror jag att bl a östrogen o testosteron avgör vad vi får för intressen.

Då måste jag alltid haft östrogenbrist eftersom jag är så långt ifrån en vårdande person man kan vara.
Svar på tråden Varför är kvinnor inte intresserade av programmering?