• tobbe01

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Muslimsktjej skrev 2015-06-30 16:51:35 följande:

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

Jag ska egentligen inte svara för jag ger aldrig pengar till tiggare men det jag tycker du ska göra i din situation är att be ngn gå och handla mat åt dig så du slipper få ditt samvete hårt ansatt varje gång du passerar tiggare. Övrig shopping är ju inte livsnödvändig! Du kan ju göra gott på annat vis t ex genom att skaffa ett fadderbarn i ngt fattigt land. Min dotter har ett sådant och det kostar henne 200:-/månad. Överkomligt?
  • tobbe01
    Liillelis skrev 2015-07-02 11:03:43 följande:

Kan även tillägga att jag tycker det är helt sjukt att vi svenskar som betalar så mycket skatt, vilket även finansierar sanering från tiggarläger, allmänna platser där de slår upp läger, offentlig toalett och dusch, räddningstjänster som de är tvungna att använda (polis & brand främst) även känner oss tvingade att ge utomlands födda tiggare - rakt i handen - de skattade kronor som vi har kvar. Vi finansierar redan  hela deras uppehälle här genom skatt - varför måste vi ge dem fickpengar också? 

Ge hellre pengar till soppkök och andra organisationer som hjälper "på rätt sätt". Om ert samvete inte kan få er att först och främst värna om era egna landsmän - svenskarna som är hemlösa - utan ni prompt måste hjälpa ett annat folkslag, så kan ni säkert hitta en organisation som hjälper romerna direkt. 

Jag känner mig inte ett dugg "tvingad" att ge pengar till tiggare och jag väljer att inte se dem. Engagerar mig inte i Rumäniens problemfolk utan överlåter det till det landets regering. Det är de som äger frågan och problemet.
  • tobbe01
    hennan skrev 2015-07-02 16:00:02 följande:

åh vad dumma en del är. mitt svar är. jag ger så mycket som jag känner att jag kan undvara den månaden det brukar vara 500-1000 . små barn förstår problemet. vuxna komplicerar det. jag har pengar bostad och mat. han på gatan har inte så han borde få av mig. så sa min yngsta när hon var 4.
    visst det finns rötägg överallt men inte tror jag att det är fler romer som är dumhuven än tex sverigedemokrater.....

Du gör väl vad du vill med dina pengar? Vad menar du med att folk här är "dumma"? var och en får väl göra som den vill. Den som inte vill ge pengar till tiggare ska ha respekt för det ställningstagandet också. Det lärde min treåring mig.
  • tobbe01
    Anonym (idioter) skrev 2015-07-02 16:49:36 följande:
    Och du ska ha respekt för vad tråden handlar om!
    Jaha? Ja jag svarade på ett inlägg. Det fina med FL är väl att trådar sträcker ut i olika riktningar och det blir bredvid-diskussioner. Det är det som sker när trådar blir väldigt långa........som denna. Har du problem med det?
  • tobbe01
    Anonym (nej) skrev 2015-07-02 17:26:22 följande:
    Man kan ju fråga sig vilket är mer givande, att läsa ett avstickarspår i en tråd eller se innehållslösa skräpinlägg som klagar på diskussionen.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?