Anonym (A) skrev 2015-07-01 11:14:54 följande:
Gör det, vart då, vart har du länken till lagstödet som visar att det är olagligt att tigga i Sverige.
Jag vet att det är olagligt med organiserat tiggeri men det är det ingen som har kunnat bevisa att det handlar om heller.
Och då ska man inte heller anklaga dom för det, i Sverige är vi oskyldiga tills motsatsen bevisats.
Nej, dom kan inte bo i sina hemländer, det är hela poängen, dom har ingen möjlighet att försörja sig där, alltså kommer dom hit i ren desperation.
Vad för ställen exakt tycker du dom ska bo på, betänk att det måste vara i rimlig närhet till en stad nu.
Här vet jag att dom campat i skogen och det är väl ok, men där finns ju vare sig sanitetsutrustning eller sopstationer då blir det lätt misär.
Jag tycker det vore bättre då att göra som i Helsingborg, låt dom campa på en campingplats till en rimlig summa som dom har råd med och låt det finnas vakter och guider som visar hur det går till i Sverige och som ser till att ordningen hålls.
Du väljer att framställa det som att dom är här för ren skär ekonomisk vinning och att dom skulle kunna jobba likagärna i sina hemländer, men att dom är för lata och inte vill jobba.
Jag förstår att du vill se det så, det legitimerar den smutskastning och det hat som dina inlägg genomsyrar.
Du vill inte ha nån lösning, du vill nita tiggare.
Det är att angripa tiggaren och inte se helheten och komplexiteten och du bryr dig inte om att det kommer drabba oskyldiga redan oerhört utsatta människor.
Det är riktigt illa.
När det kommer till stödet får ni själva googla på dom lokala ordningsregler då paragrafnumret skiljer sig mellan städer, dom flesta har snarlik formulering.
Det har bevisats om och om och om och om igen att detta är organiserat, få fram bevis som håller i domstol är svarare med tanke på att det rör sig om en sluten gruppering där ingen talar med polis.
om man sedan tänker efter lite, bara det minsta lilla, hur kommer det sig att 10 000 + har klumpat ihop sig på ett ställe på väldigt kort tid?
Slump eller ett klart och tydlig tecken att ryktet har spridit sig och dom organiserar sig för att komma hit?
Rumänien, med lägre arbetslöshet än Sverige och dom har inget val än att bila till andra sidan världen, du tror seriöst på det där?
Jag tror inte en skund på det, skulle dom visa samma driftighet och vilja på hemmaplan när det kom till jobb som dom gör när dom tar sig hit skulle dom inte vara "tvungna" att tigga.
Nej, det är inte okey att campa i skogen eller nån annanstans för den delen om det sker under såna former, säger sig själv att man kan inte kan tillåta en mer permanent bosättning utan avlopp eller sopstation.
Dom är sällan välkomna på campingplatser heller av just dessa anledningar, vare sig dom har tillgång till bekvämligheter eller inte lämnar dom alltid skit och misär efter sig som sedan kampingägaren åker på att sanera.
Har varit problem med detta länge och här kvittar det om det rör sig om yrkestiggare eller gästarbetare som plockar bär.
Det finns ingen annan anledning till att dom är här mer än ekonomiskt vinning.
om en genomsnittlig lön i rumänien ligger på omkring 3000 kr, dom får långt mer här i månaden, varför skulle dom vilja jobba när dom får mer här utan vidare ansträngning, spartanskt boende där vi andra får bekosta gör vinsten ännu högre.
Varför skulle jag vilja nita en tiggare?
Dom är den smarta parten här, dom har kommit på ett koncept som har hållit i många år och kör på det, nita hade jag mer velat idioter som betalar dom att vara här, utan den gruppen skulle vi inte ha några tiggare alls här.