Anonym (Lägg ner) skrev 2015-07-02 15:13:30 följande:
Fast nu kan jag ju hetsäta vad som helst, visst kan man sluta med kolhydrater. Men ska jag också sluta med all mat? Och synd att du inte kan acceptera matmissbruk som ett allvarligt problem, visar att du inte är särskilt bildad.
Nu lämnar jag den vetenskapliga biten till mina läkare, och inte någon sorlig människa på ett forum som tycker det är roligt att klanka ner på andra.
Och nu var det ju du som började dra in heroin som en jämförelse. Missbruk som missbruk. Att hetsäta, kräkas och svält tär på kroppen. Hade jag inte fått hjälp hade mitt hjärta lagt av för länge sedan. Eller att jag var inlagd för att få hjälp visar inte att mitt missbruk anses tillräckligt allvarligt?
Människor som du borde lära sig att vara tysta, ingen vill höra din okunskap, särskilt inte I en tråd där en missbrukare ber om råd.
PRoblemet är att idag måste allt vara en dans på rosor. Att arbeta hårt för någonting och lida lite för att uppnå sina mål är helt otänkbart, det är lättare att lägga sig ner och ge upp. Eget ansvar existerar inte, man söker febrilt ursäkter och idag är det populärare än nånsin att gömma sig bakom någon märklig bokstavskombination för att slippa ta itu med sina problem.
Om ett barn inte vill koncentrera sig på en uppgift och samtidigt är lite högljutt får den stämplen ADHD eller ADD och man börjar proppa i dem amfetamin dagligen.
Gravida rökande mammor rättfärdigar fortsatt rökande genom att manifestera att det är ett beroooooende, det fritar dem från allt ansvar och dom kan glatt röka vidare. Och folk daltar med dom livrädda för att "skuldbelägga" någon...
Eller som i den här tråden. Nu åberopar man igen att man är totalt maktlös inför ett missbruk, miiiiiinst lika allvarligt som ett tungt drogmissbruk. Eller nej, matmissbruket är ju värre för mat har man omkring sig hela tiden osv...
Anonym (testat) skrev 2015-07-02 15:18:12 följande:
Jag har BED binge eatning disorder vilket innebär hetsätning utan att kräkas, och jag kan hetsäta vad som helst.
EXAKT detta är vad jag pratar om, tack för att du hjälpte mig bevisa min point.
Anonym (Allan Ballan) skrev 2015-07-02 12:23:51 följande:
Ni vet väl att viljestyrkan är som en muskel. Tränar ni inte den kommer ni sitta där i soffan med skräpmat intryckt i käften kväll efter kväll.
Använd den när ni står där i frysdisken och är sugen på glass.
"NEJ, jag skiter i glassen, onödigt att lägga pengar på den och så blir jag fet."
"Glass är äckligt."
"Glass är onyttigt."
"Men det är såå gooo.."
"NEJ, HÅLL KÄFTEN!"
Har själv varit fet, missbrukat knark, alkohol och mat. Det enda som hjälpte var att träna på viljestyrkan, programmera om hjärnan att hata det jag en gång älskade, bli motiverad och göra listor med för och nackdelar. Läsa andra människors insatser och hur de lyckats på olika fitness forum. Tränar man på viljestyrkan så blir det lättare att börja träna, äta nyttigt och vara allmänt hälsosam. Ingen annan än ni kan göra det så sluta hitta på massa ursäkter.
Här får ni lite motivation:
Människor som du är sådana som förtjänar respekt. Det är såhär alla borde tänka.
puss skrev 2015-07-02 14:40:15 följande:
Alltså... Om det här med att "skärpa till sig" inte fungerar och är så korkat, vad finns det då för alternativ? Medicin?
Ja du, det är en väldigt bra fråga.