• Anonym (Less)

Matmissbruk som spårar ur

Jag är så trött och frustrerad på mig själv och min ätstörning/matmissbruk. Sitter här och mår illa efter att ha ätit glass och chips för 1600 kcal. Trots att jag igår åt två paket glass o lovade att "imorgon ska jag skärpa mig". Vikten har gått stadigt uppåt de senaste åren och är nu på en rekordnivå. Jag skäms över min feta kropp som avslöjar mitt sjuka ätbeteende. Vill bara gråta just nu :'( Har haft anorexi och bulimi tidigare och lärt mig att inte svälta eller kräkas. Men tydligen är det helt jävla omöjligt att sluta missbruka mat.

Finns det någon som är i eller har varit i samma situation?

• Svar på tråden Matmissbruk som spårar ur
  • Anonym (testat)
    Anonym (puh) skrev 2015-07-02 11:06:59 följande:

Har man mycket ångest finns det ju antidepressiva mediciner att ta till. Ångest mediterar man inte bort eller "samtalar" bort - det är ett oerhört handikappande tillstånd. Det behöver medicineras bort - annars medicinerar ni er själva - har ni inte märkt det? 

Tyvärr har inte mediciner effekt för alla människor.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2015-07-02 14:02:26 följande:

Har varit anorektiker. Inget mer men det är väl illa nog. Jag vill ge dig lite hopp. Mitt gick över när jag började älska mig själv. Träffade min man som älska mig hur jag än såg ut och tyckte alltid jag är fin. Det smittade. Jag tycker idag jag är fin. Delar av kroppen inte jätte fina men de är så jag ser ut. Och inget som går att ändra på. Jag har idag ett bra förhållande till mat. Äter nyttigt och tränar regelbundet. Unnar mig det jag tycker är gott och eftersom jag är mätt och belåten för det mesta så har jag inget sug efter snabba kolhydrater. Unnar mig vin på helgen och lite choklad. Och äter jag hos folk äter jag allt som bjuds.

Lovar dig. Det går att bli frisk men man måste börja i rätt ända och det är inte att banta eller hetsäta.

Vill lägga till att det lät i det jag skrev att jag hade en lätt anorexi. Så var det inte. Jag var gravt sjuk i ca 8 år innan det vände. Har inga känningar idag alls. 55 kg 163 cm lång.
  • Anonym (testat)

">

Föreläsning med Bitten Jonsson som skrivit Sockerbomben i din hjärna.
  • puss

Alltså... Om det här med att "skärpa till sig" inte fungerar och är så korkat, vad finns det då för alternativ? Medicin?

• Anonym (Lägg ner)
    Anonym (lm) skrev 2015-07-02 11:59:27 följande:

Ger socker samma effekt som heroin?? Jo, det kan ju försöka intala dig själv om det känns bättre... Har dagens naivitet inga som helst gränser? 

Det enda uns av sanning som finns i det påståendet är att både socker och heroin gör att hjärnan utsöndrar dopamin. Dock i sådant förhållande där socker motsvarar en vattenpöl medan heroin motsvarar Stilla havet. 

Ditt påstående att man inte kan sluta äta haltar också. Du kan sluta äta socker. Ta bort kolhydraterna ur din kost, då släpper sockersuget inom några veckor. Det innebär inte att du behöver sluta äta helt, vilket du försöker antyda.

Förolämpande?? Att sitta och jämföra socker med heroin, DET är förolämpande mot alla som kämpar mot ett opiatberoende. 

Du har rätt i att sockerberoende är ett missbruk, dock är vissa missbruk lättare att bryta än andra.

Fast nu kan jag ju hetsäta vad som helst, visst kan man sluta med kolhydrater. Men ska jag också sluta med all mat? Och synd att du inte kan acceptera matmissbruk som ett allvarligt problem, visar att du inte är särskilt bildad.

Nu lämnar jag den vetenskapliga biten till mina läkare, och inte någon sorlig människa på ett forum som tycker det är roligt att klanka ner på andra.

Och nu var det ju du som började dra in heroin som en jämförelse. Missbruk som missbruk. Att hetsäta, kräkas och svält tär på kroppen. Hade jag inte fått hjälp hade mitt hjärta lagt av för länge sedan. Eller att jag var inlagd för att få hjälp visar inte att mitt missbruk anses tillräckligt allvarligt?

Människor som du borde lära sig att vara tysta, ingen vill höra din okunskap, särskilt inte I en tråd där en missbrukare ber om råd.
  • Anonym (testat)

Jag har BED binge eatning disorder vilket innebär hetsätning utan att kräkas, och jag kan hetsäta vad som helst.

• Anonym (Kram)
    Nu har jag inte läst alla kommentarer men mina tips är att hålla dig upptagen med annat, så du antingen inte kan äta eller distraherar hjärnan från att tänka på mat. Köp inte hem glass och godis från första början!
    Motionera, bränn de extra kalorierna du får i dig genom detta ätande.
    Och kanske svårast, hindra dig själv från att äta mer. Ät en normal portion, sen säger du stopp och kämpar. Genom detta kommer din magsäck att krympa och du kommer med tiden att bli mätt på mindre och mindre. Se dig i spegeln när du blir frestad kanske? 
    Är det så att du verkligen vill ändra på detta så kommer du att klara det! 
  • LauraPalmer

Här har ni en till. Jag är bipolär och i varje svacka så börjar jag hetsäta och går upp en massa i vikt. Sen när jag mår bra igen så försvinner behovet av att hetsäta. Nu har jag haft en längre svacka på 2 år vilket har resulterat i 15 kg övervikt. 20 kila över trivselvikten.

Nu känns det tack och lov som att mitt mående är på väg att vända.

• Anonym (lm)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2015-07-02 15:13:30 följande:
    Fast nu kan jag ju hetsäta vad som helst, visst kan man sluta med kolhydrater. Men ska jag också sluta med all mat? Och synd att du inte kan acceptera matmissbruk som ett allvarligt problem, visar att du inte är särskilt bildad.

Nu lämnar jag den vetenskapliga biten till mina läkare, och inte någon sorlig människa på ett forum som tycker det är roligt att klanka ner på andra.

Och nu var det ju du som började dra in heroin som en jämförelse. Missbruk som missbruk. Att hetsäta, kräkas och svält tär på kroppen. Hade jag inte fått hjälp hade mitt hjärta lagt av för länge sedan. Eller att jag var inlagd för att få hjälp visar inte att mitt missbruk anses tillräckligt allvarligt?

Människor som du borde lära sig att vara tysta, ingen vill höra din okunskap, särskilt inte I en tråd där en missbrukare ber om råd.
    PRoblemet är att idag måste allt vara en dans på rosor. Att arbeta hårt för någonting och lida lite för att uppnå sina mål är helt otänkbart, det är lättare att lägga sig ner och ge upp. Eget ansvar existerar inte, man söker febrilt ursäkter och idag är det populärare än nånsin att gömma sig bakom någon märklig bokstavskombination för att slippa ta itu med sina problem.

Om ett barn inte vill koncentrera sig på en uppgift och samtidigt är lite högljutt får den stämplen ADHD eller ADD och man börjar proppa i dem amfetamin dagligen.

Gravida rökande mammor rättfärdigar fortsatt rökande genom att manifestera att det är ett beroooooende, det fritar dem från allt ansvar och dom kan  glatt röka vidare. Och folk daltar med dom livrädda för att "skuldbelägga" någon...

Eller som i den här tråden. Nu åberopar man igen att man är totalt maktlös inför ett missbruk, miiiiiinst lika allvarligt som ett tungt drogmissbruk. Eller nej, matmissbruket är ju värre för mat har man omkring sig hela tiden osv...  
    Anonym (testat) skrev 2015-07-02 15:18:12 följande:

Jag har BED binge eatning disorder vilket innebär hetsätning utan att kräkas, och jag kan hetsäta vad som helst.

EXAKT detta är vad jag pratar om, tack för att du hjälpte mig bevisa min point.
    Anonym (Allan Ballan) skrev 2015-07-02 12:23:51 följande:

Ni vet väl att viljestyrkan är som en muskel. Tränar ni inte den kommer ni sitta där i soffan med skräpmat intryckt i käften kväll efter kväll.

Använd den när ni står där i frysdisken och är sugen på glass.
    "NEJ, jag skiter i glassen, onödigt att lägga pengar på den och så blir jag fet."
    "Glass är äckligt."
    "Glass är onyttigt."
    "Men det är såå gooo.."
    "NEJ, HÅLL KÄFTEN!"

Har själv varit fet, missbrukat knark, alkohol och mat. Det enda som hjälpte var att träna på viljestyrkan, programmera om hjärnan att hata det jag en gång älskade, bli motiverad och göra listor med för och nackdelar. Läsa andra människors insatser och hur de lyckats på olika fitness forum. Tränar man på viljestyrkan så blir det lättare att börja träna, äta nyttigt och vara allmänt hälsosam. Ingen annan än ni kan göra det så sluta hitta på massa ursäkter.

Här får ni lite motivation:

Människor som du är sådana som förtjänar respekt. Det är såhär alla borde tänka. 
    puss skrev 2015-07-02 14:40:15 följande:

Alltså... Om det här med att "skärpa till sig" inte fungerar och är så korkat, vad finns det då för alternativ? Medicin?

Ja du, det är en väldigt bra fråga.

• Anonym (Lägg ner)
    Anonym (lm) skrev 2015-07-02 16:11:38 följande:

PRoblemet är att idag måste allt vara en dans på rosor. Att arbeta hårt för någonting och lida lite för att uppnå sina mål är helt otänkbart, det är lättare att lägga sig ner och ge upp. Eget ansvar existerar inte, man söker febrilt ursäkter och idag är det populärare än nånsin att gömma sig bakom någon märklig bokstavskombination för att slippa ta itu med sina problem.

Om ett barn inte vill koncentrera sig på en uppgift och samtidigt är lite högljutt får den stämplen ADHD eller ADD och man börjar proppa i dem amfetamin dagligen.

Gravida rökande mammor rättfärdigar fortsatt rökande genom att manifestera att det är ett beroooooende, det fritar dem från allt ansvar och dom kan  glatt röka vidare. Och folk daltar med dom livrädda för att "skuldbelägga" någon...

Fast om du läser mitt inlägg ser du att jag skriver att jag fått hjälp och idag mår bättre. Så visst har jag kämpat. Jag blev bättre genom vård och medicin. Tänker inte svarar dig mer efter detta inlägg. En person som tycker att adhd inte är en riktig sjukdom tänker jag inte lägga min tid på.

Fast lite nyfiken, är du läkare? Eftersom du verkar ha så mycket kunskap om vad som räknas som missbruk? Väldigt märkligt med en läkare som inte tror adhd är på riktigt dock... Kanske bättre att lämna vetenskapen till utbildade personer?

Orkar inte människor som dig, personer som saknar vett och förmågan att tänka längre än näsan räcker.
  • Anonym (Känns igen)

Eller som i den här tråden. Nu åberopar man igen att man är totalt maktlös inför ett missbruk, miiiiiinst lika allvarligt som ett tungt drogmissbruk. Eller nej, matmissbruket är ju värre för mat har man omkring sig hela tiden osv...  
    Anonym (testat) skrev 2015-07-02 15:18:12 följande:

EXAKT detta är vad jag pratar om, tack för att du hjälpte mig bevisa min point.Människor som du är sådana som förtjänar respekt. Det är såhär alla borde tänka. 
    puss skrev 2015-07-02 14:40:15 följande:

Ja du, det är en väldigt bra fråga.

Är du seriös? ..."Populärt" att ha ADHD.. jo jag säger då det..

Du tror att diagnoser/syndrom är påhittade av lata människor?

Det görs en ordentligt ADHD-utredning innan man fastställer en diagnos. Och därefter tas ett beslut om medicinering eller inte. Tack och lov så ställs diagnoser bättre idag så människor kan få hjälp. Min bror som är född i slutet av 70-talet sågs hela sin uppväxt av personer utifrån som "den bråkiga" som inte kan lyssna eller sitta still, min familj fick skit för att de inte hade "uppfostrat honom tillräckligt bra". När han sen i vuxen ålder fick sin ADHD-diagnos kunde han få medicin och i alla fall må lite bättre än innan. Det är inte märkliga bokstavskombinationer, det är helt vanliga förkortningar för länge namn på diagnoser. Att du inte fattar det visar bara på din låga kunskapsnivå.

Totalt maktlös kan ett missbruk absolut få någon att känna, det är väl inget konstigt? Man är ju fast i ett beroende. Det betyder inte att det inte går att komma ur det utan att det känns hopplöst.

Öva på din empatiska förmåga skulle jag råda dig till...
  • Anonym (Gener)
    Anonym (History) skrev 2015-06-30 19:05:28 följande:

Tänk såhär istället: Människan har utvecklats under svältförhållanden under hundratusentals år. Individer med förmåga att snabbt och effektivt lagra energi var de som överlevde. Vi lever nu i en kalorität värld som inte är naturlig för oss.

Det naturliga för människan rent historiskt är att äta så mycket man kan när det finns något att äta. Den naturliga miljön i vilken vi utvecklats innebar kanske en måltid per dag under bra säsonger och inget under dåliga perioder.

Du är alltså helt NORMAL, det är omgivningen med kalorier 24/7 som är onormal. Tyvärr är det så att du måste lära dig att gå emot din natur, att äta mindre än du vill per dag för att ha en "normal" vikt. Det är tufft men det går, men du är helt normal, ur ett evolutionärt perspektiv, det är inte fråga om något "missbruk".

Väldigt intressant. Kan ha något med det att göra absolut!
  • gbgumman
    Anonym (Gener) skrev 2015-07-02 17:24:32 följande:
    Väldigt intressant. Kan ha något med det att göra absolut!
    Visst helt klart intressant MEN man kan äta lagom utan att räkna kalorier. Jag gör det aldrig. Men jag äter små/lagom portioner av sådant jag vet är bra för min kropp.
  • Anonym (Less)

Tack för alla kommentarer. Jag uppskattar att få höra från er som är eller varit i samma situation. Det är ju endast då man kan veta hur svårt det är. Råd som att äta mindre, skaffa bättre karaktär osv hjälper tyvärr inte. Jag funderar på att gå med i AA fast för matmissbrukare. Är det någon som testat?

• Anonym (Trång hjärna)

Eller som i den här tråden. Nu åberopar man igen att man är totalt maktlös inför ett missbruk, miiiiiinst lika allvarligt som ett tungt drogmissbruk. Eller nej, matmissbruket är ju värre för mat har man omkring sig hela tiden osv...  EXAKT detta är vad jag pratar om, tack för att du hjälpte mig bevisa min point.Människor som du är sådana som förtjänar respekt. Det är såhär alla borde tänka. Ja du, det är en väldigt bra fråga.

Som du pratar bara stora idioter som inte har den blekaste aning om vad ett missbruk gör med hjärnan. Grattis till dig som inte drog en nitlott! Du slipper leva med ångest och du slipper leva med psykisk ohälsa, för det lilla du eventuellt drabbats av är bara att skärpa till sig så ordnar sig allt. Du anar inte vilken tur du haft. Gissa hur TS fått kämpa för att bli fri från kräkningar och svält!!
Svar på tråden Matmissbruk som spårar ur