• Anonym (Vilse)

Dum fråga - semester och deltid.

Första semestern. Och jag har en 50% tjänst. Fick förklarat att det dras 1,5 dagar per semesterdag. Men eftersom jag inte tillhör de smarta fattar jag inte; har jag bara 50% semester?

Jag arbetar alltså 50% och är arbetslös 50%.

Hur blir det nu? Har jag semester från jobbet men är fortfarande arbetslös på halvtid?

• Svar på tråden Dum fråga - semester och deltid.
  • Anonym (Vilse)

Ingen som vet?

• Fia 28
    Anonym (Vilse) skrev 2015-07-01 09:03:33 följande:

Första semestern. Och jag har en 50% tjänst. Fick förklarat att det dras 1,5 dagar per semesterdag. Men eftersom jag inte tillhör de smarta fattar jag inte; har jag bara 50% semester?

Jag arbetar alltså 50% och är arbetslös 50%.

Hur blir det nu? Har jag semester från jobbet men är fortfarande arbetslös på halvtid?

Kan du ha missuppfattat och de sagt att du tjänat in 1,5 dagar semester per arbetsmånad?
    Alltså normalt får man ju intjänat 2,5 dag semester per månad, vilket då blir 12 * 2,5 = 30 dagar (full) semester. Du har då jobbat 50% och får bara 1,5 dag per månad, alltså 12 * 1,5 = 18 dagar semester, förutsatt att du jobbat hela året.
  • Ruter

Säg att totalt får alla 30 dagars semester. Jobbar man då heltod dras 1 dag semester per ledig dag då man jobbar 5 dagar i veckan, alltså 5 semesterdagar så blir man ledig en vecka.

Du jobbar bara 50% alltså säg 2,5 dagar pee vecka. Då innebär det att de dras 1.5 semesterdag per ledig dag för dig eftersom du bara behöver ta ledigt 2.5 dagar för att få vara ledig en vecka. Skulle de bara dra 1 semesterdag per ledig dag för dig också skulle du kunna vara ledig 12 veckor per år medans en som jobbar heltid enbart skulle få vara ledig 6 veckor. Därav dras det 1.5 semedterdag för dig för att alla ska få 6 veckor semester.

• Anonym (Vilse)

Hmm. Betyder detta att jag har semester hela dagarna? Och alltså inte behöver stå arbetslös på 50% under semesterveckorna?

• Akassa

När du har semester har du inte rätt till ersättning från a-kassan. Semester har man hela dagar/veckor.

• Annelie 76
    Anonym (Vilse) skrev 2015-07-02 08:43:35 följande:

Hmm. Betyder detta att jag har semester hela dagarna? Och alltså inte behöver stå arbetslös på 50% under semesterveckorna?

Ring till a-kassan och fråga så det inte blir några problem.
  • Cadencee

Jag jobbar 75% och man drar 1,33 semesterdagar per jobbdag. Jobbar jag 3 dagar en vecka och vill ha semester dessa 3 drar dom alltså 1,33 * 3 :) semesterkvoten beror på hur många % man jobbar helt enkelt. Desto lägre % desto högre semesterkvot.

• Anonym (m)

Jag jobbar 75%, 6 timmar per dag (dagtid om det spelar roll). Jag har 25 semesterdagar och för mig är varje dag värd 6 timmar. Jag förstår inte det här med semesterkvot, är det något som gäller om man jobbar olika antal timmar per dag? För jag tjänar ju in lika mycket som jag tar ut så att säga precis som om jag skulle jobba heltid. Skulle det dras 1.33 per dag så skulle jag ju på 4 veckors semester gå back för det skulle bli 26,6 dagar och det blir ju helt fel.
    Kan nån förklara? 

Hur jobbar du ts?

• Cadencee

Nu är inte jag ts men jag jobbar dag, kväll och helg så är olika timmar.

• obekväm arbetstid

Hej det framgår inte om du jobbar måndag till fredag. Jag som jobbar obekvämt, alltså varannan helg, kvällar. Jag har ju som alla andra 25 lagstadgade semesterdagar men eftersom jag jobbar obekvämt och 75% så precis som du skriver så drar min arbetsgivare 1,15 dagar från mig när jag har 1 dags semester. Alltså har jag 5 semesterdagar så multiplicerar du 5 med 1,15 och det blir 5,75 dagar som de drar från mig. Du har alltså en semesterkoffecient beroende på hur lite eller mycket du arbetar. Jag har hittills trott att det beror på att jag jobbar obekvämt. Vilket skulle innebära att om de drog 1 dag från mig när jag har 1 dags semester så skulle jag ju kunna vara ledig väääääldigt länge eftersom jag har lediga dagar i veckan. Din intjänade semester beror ju på hur mycket du jobbar. Förstår du? Hade varigt intressant att få veta om du jobbar mån-fre eller obekvämt

Svar på tråden Dum fråga - semester och deltid.