• Snacka

5 mån valp inte rumsren

Hej. Har ännu en gång varit ute på kissrunda med vår 5 mån valp och sen sätter han sig och kissar inne efter 5 min. Berömmer när han kissar ute , säger inget och torkar när det sker inne men inget händer. Var ute kl 5 I morse och då både kissa och bajsa han. Lägger mig och sover och vaknar en och en halv timme senare och då har han både kissat och bajsat inne. Känns helt hopplöst han verkar inte alls förstå att vi vill att han ska kissa ute. Alla andra valpar verkar ju bli rumsrena på några veckor och vi har håll på i tre månader utan att det känns som något resultat alls. Någon som har några råd?

• Svar på tråden 5 mån valp inte rumsren
  • Dexter dot com

En valp har inte dom fysiska förutsättningarna att kontrollera blåsa/tarm förren tidigast runt 6 månader och då handlar det om nån minut dom kan "hålla " sig så ha tålamod för många hundar blir inte riktigt rumsrena förren runt 12 månaders ålder. Min sista valp behövde ut 2-3 g/ timmen tills hon var runt 7 månader om hon inte sov för då höll hon sig 1-2 timmar.
    Du får helt enkelt fortsätta lyfta ut valpen och försöka läsa dess signaler och se på valpen när det är dax.
    Världen är spännande och skrämmande för en valp och många gånger har dom inte tid eller känner sig trygga nog att göra ifrån sig ute ordentligt och när dom kommer in så trycker det på.
    Fortsätt ta ut valpen väldigt ofta och ha tålamod 5-6 månader till ;)

• Zebrahäst
    Snacka skrev 2015-07-01 11:09:31 följande:

Hej. Har ännu en gång varit ute på kissrunda med vår 5 mån valp och sen sätter han sig och kissar inne efter 5 min. Berömmer när han kissar ute , säger inget och torkar när det sker inne men inget händer. Var ute kl 5 I morse och då både kissa och bajsa han. Lägger mig och sover och vaknar en och en halv timme senare och då har han både kissat och bajsat inne. Känns helt hopplöst han verkar inte alls förstå att vi vill att han ska kissa ute. Alla andra valpar verkar ju bli rumsrena på några veckor och vi har håll på i tre månader utan att det känns som något resultat alls. Någon som har några råd?

Hade/har samma problem med mig som nu är 8 mån. Jättesvårt att få henne rumsren i början. Var nog 6-7 mån innan det gick bättre. Händer ftf olyckor om vi är borta hos ngn annan och har henne med oss. Men det blir bättre ska du se :)
  • Betty Boop

Vi ger belöning till vår valp (drygt 3 månader) varje gång han kissar o bajsar ute. Vi delar hundgodis i pyttebitar och har som belöning. Det funkar bra!

Vi fick tips om att lägga ut tidningspapper inne. Det kanske funkar för vissa valpar men inte för vår. Det fick motsatt effekt och han kissade istället mer inne än tidigare. Det blev liksom ok att kissa inne. Vem vet, det kan ju funka för er.

• Snacka

Hej. Tack för uppmuntran. Jag tycker de flesta valpar vi träffar har blivit rumsrena väldigt tidigt och vi kämpar på. Vi blev uppmanade att inte använda tidningar för då måste män ändå lära om igen från tidning till ut. Har ni era valpar lösa inomhus eller i inhägnad? Vår går lös på nedan våningen utom natten då den sover i vårt sovrum som är väldigt litet och därinne gör han inget.

• Betty Boop
    Snacka skrev 2015-07-01 15:59:16 följande:

Hej. Tack för uppmuntran. Jag tycker de flesta valpar vi träffar har blivit rumsrena väldigt tidigt och vi kämpar på. Vi blev uppmanade att inte använda tidningar för då måste män ändå lära om igen från tidning till ut. Har ni era valpar lösa inomhus eller i inhägnad? Vår går lös på nedan våningen utom natten då den sover i vårt sovrum som är väldigt litet och därinne gör han inget.

Vi gör likadant! Han får gå som han vill på nedervåningen men vi har stängt till sovrummet. På natten sover han i sovrummet (stängt) på en dyna nedanför vår säng. Han har vattenskål i sovrummet också. Ute går han inte lös alls. Idag har vi varit vid en inhägnad hundrastgård och där släppte jag honom lös för första gången. Först var vi ensamma men sen kom en till hund av samma ras, dvärgschnauzer. Båda var lösa och de lekte jättefint.
  • Anonym (Tålamod)

Det tar tid. Det känns mer och längre om man bor i lägenhet och inte bara kan öppna dörren. Plötsligt så händer det men en 5 månaders valp har inte fysisk möjlighet att klara sig längre tider. Ha tålamod.

Svar på tråden 5 mån valp inte rumsren