• Anonym (FörTUREN)

Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö

Hej!

Jag efterlyser er som sökt och fått beviljad förtur i Stockholms bostadskö,
    kan ni inte berätta eran historia? Gärna anonymt om det känns bäst så.

Man kan även berätta om avslag och orsak men jag söker främst framgångshistorier.

(Dvs, framgång med förturen. Anledningen kan ju vara dyster för det.)

Jag avböjer tyvärr historier från andra städer då det är så olika regler på olika ställen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö
  • viseversa

Finns ingen förtur. Det är extrem bostadsbrist i Stockholm och jag hoppas verkligen inte NÅGON får gå före. För det är många som behöver ett boende. Jag har stått i kö i 32ÅR och skulle bli tokig om någon fick glida före mig eller mina barn i kön.

• Fjärilslarv
    viseversa skrev 2015-07-01 15:24:18 följande:

Finns ingen förtur. Det är extrem bostadsbrist i Stockholm och jag hoppas verkligen inte NÅGON får gå före. För det är många som behöver ett boende. Jag har stått i kö i 32ÅR och skulle bli tokig om någon fick glida före mig eller mina barn i kön.

klart att det finns förtur.....
  • Fjärilslarv

hur naiv får man bli? Ja det finns förtur om man har mycket starka skäl.
    Det finns en PRIO-lista inom vården också, där man får förtur om man har starka skäl.
  • Anonym (FörTUREN)
    Fjärilslarv skrev 2015-07-01 15:18:30 följande:
    men du tror du att jag ens tänkte på att göra ett lägenhetsbyte? jag hade liiiiite andra saker i tankarna nu. nej gärningsmannen var inte min sambo, det var en dejt. ja det var ett förstahandskontrakt.
    Självklart förstår jag verkligheten. Den går sällan ihop med byråkrati. Men enligt deras tänk kan jag nästan garantera att dom ansåg att du "bara" borde byta istället.

Jo, det finns visst förtur. Det är bara att göra en snabb googling.
    Så det är väl hög tid att bli lite arg på våldsoffer och handikappade med
    specialbehov. Känns lite futtigt kan jag tycka men var och en anser olika.
  • Fjärilslarv
    Anonym (FörTUREN) skrev 2015-07-01 15:29:51 följande:
    Självklart förstår jag verkligheten. Den går sällan ihop med byråkrati. Men enligt deras tänk kan jag nästan garantera att dom ansåg att du "bara" borde byta istället.

Jo, det finns visst förtur. Det är bara att göra en snabb googling.
    Så det är väl hög tid att bli lite arg på våldsoffer och handikappade med
    specialbehov. Känns lite futtigt kan jag tycka men var och en anser olika.
    jo precis som du skriver så ansåg de att jag borde varit i så pass bra psykiskt skick att jag lagt ut en bytesannons.
  • viseversa
    Fjärilslarv skrev 2015-07-01 15:29:48 följande:
    hur naiv får man bli? Ja det finns förtur om man har mycket starka skäl.
    Det finns en PRIO-lista inom vården också, där man får förtur om man har starka skäl.
    Inte i den kön jag står i. Där finns ingen förtur. Det är kösystem som gäller oavsett. Dock HAR jag en lägenhet redan.
  • Fjärilslarv
    viseversa skrev 2015-07-01 15:47:02 följande:
    Inte i den kön jag står i. Där finns ingen förtur. Det är kösystem som gäller oavsett. Dock HAR jag en lägenhet redan.
    okej ja jag vet ju inte vilken du står i, men i stockholms bostadskö så finns det förtur, den här alltså bostad.stockholm.se/
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (FörTUREN) skrev 2015-07-01 13:53:26 följande:

Hej!

Jag efterlyser er som sökt och fått beviljad förtur i Stockholms bostadskö,

kan ni inte berätta eran historia? Gärna anonymt om det känns bäst så.

Man kan även berätta om avslag och orsak men jag söker främst framgångshistorier.

(Dvs, framgång med förturen. Anledningen kan ju vara dyster för det.)

Jag avböjer tyvärr historier från andra städer då det är så olika regler på olika ställen.

Tack på förhand!

Tror detta enkomt berör personer som behöver stöd för att komma igång i samhället.

Ex fd missbrukare, utslussning o nyanlända.

Jag har själv upplevt detta i min gamla lgh. En in/ut ur finkan ärrad av droger-kille kom med personal från "vad det nu var" ställe. Detta var i ett hyreshus i Sthlm närförort år 2008.
  • Anonym (förtur)

Jag ansökte om förtur då jag och min man hade en bebis men vi inte lyckades få en egen lägenhet utan bodde hos mina föräldrar. Min mamma var svårt alkoholiserad vilket var en enorm stressfaktor för mig vilket min läkare tyckte var väldigt dåligt för mitt mående och ansåg att det kunde trigga mig att bli sjuk (jag har bland annat en bipolär diagnos) och det ansågs inte vara bra för barnet.

Min läkare skrev intyg och jag blev beviljad en tvårummare i Stockholms kommun.

• Anonym (sorry)
    Anonym (förtur) skrev 2015-07-05 11:07:42 följande:

Jag ansökte om förtur då jag och min man hade en bebis men vi inte lyckades få en egen lägenhet utan bodde hos mina föräldrar. Min mamma var svårt alkoholiserad vilket var en enorm stressfaktor för mig vilket min läkare tyckte var väldigt dåligt för mitt mående och ansåg att det kunde trigga mig att bli sjuk (jag har bland annat en bipolär diagnos) och det ansågs inte vara bra för barnet.

Min läkare skrev intyg och jag blev beviljad en tvårummare i Stockholms kommun.

Jag är ledsen men jag blir verkligen förbannad att sånt här ger FÖRTUR i sthlm där "alla andra" kämpar som dårar för att ens få ett andrahands kontrakt som inte kostar skjortan och halva byxbenet!

Det är såna som du och invandrare som får går före, för j*vligt helt enkelt.

Jag känner 2 st f.d "pundare" som har fått lägenhet från soc. MEN då har det varit s.k träningslägenhet eller stödboende - absolut INTE ett första hands kontrakt!

Varför kunde inte din man ordna ett andra hands kontrakt? Bo hos hans föräldrar? Flytta till en småstad? Flytta till ett annat land? Bo med vänner?

Fy fan helt enkelt!
Svar på tråden Beviljad förtur - Stockholms Bostadskö