• Anonym (Matoljan)

Sola med olja?

Idag testade jag att sola med insmörjd i raps olja, jag har väldigt, väldigt, vääääldigt svårt att bli brun, att ens få färg. Så har hört att matolja sätter fart på detta. Nu är jag röd...

Så nu undrar jag bara till er med erfarenhet om detta:

Kommer jag bli brun efter de röda och hur ofta kan man sola med rapsolja utan att de blir för skadligt?

• Svar på tråden Sola med olja?
  • Anonym (suck)

Grattis till en brännskada som är en perfekt grund till malingt melanom (hudcancer).

Detta var bland det dummaste jag nånsin läst.....!

Man ska använda SOLOLJA! 

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Matoljan) skrev 2015-07-01 19:27:42 följande:

Idag testade jag att sola med insmörjd i raps olja, jag har väldigt, väldigt, vääääldigt svårt att bli brun, att ens få färg. Så har hört att matolja sätter fart på detta. Nu är jag röd...

Så nu undrar jag bara till er med erfarenhet om detta:

Kommer jag bli brun efter de röda och hur ofta kan man sola med rapsolja utan att de blir för skadligt?

Livsfarligt rent av..
  • Anonym (Soldyrkaren)

Inte säkert du blir brun alls om du inte brukar bli brun av solen- då kommer du bara fjälla av det där. Raps/matolja ska man aldrig ha! Du behöver solskydd om du har lite pigment. Sola lite varje dag så du inte bränner dig.

• Anonym (lättbränd)

Om du blivit röd ska du ta en paus med solandet. Korta stunder varje dag är metoden jag brukar köra med för att bli lite brun. Ska jag vara ute länge är det långärmat eller riktigt hög solskyddsfaktor som gäller.

• Alvina

Rapsolja! Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av...Ts, hur tänkte du att matoljan skulle skydda huden mot den farliga UV-strålningen? Jag har aldrig förstått mig på denna hets med att bli brun. Men för somliga är det tydligen så viktigt att man till och med tar risken för cancer med en klackspark. Lycka till i framtiden i alla fall och hoppas du klarar dig : )

• OupaOupa

Det här gäller för oss snögubbar som blir sommarkräftor, hög solskyddsfaktor (minst 20) plus många sammanhängande timmar i solen är det enda som hjälper. Regelbundet solande under flera säsonger bygger sakta upp pigmentet.

Men först, läk din hud! Håll dig undan solen ett par veckor och aldrig, aldrig olja igen! Lova mig det!

• OupaOupa

En sista grej, glöm alla drömmar om en vacker gyllenbrun solbränna, det kommer aldrig att hända oss blekfisar med ljusa/rosa hudanlag.

• Mooomin
    OupaOupa skrev 2015-07-01 22:36:28 följande:

En sista grej, glöm alla drömmar om en vacker gyllenbrun solbränna, det kommer aldrig att hända oss blekfisar med ljusa/rosa hudanlag.

Fast nog har jag lyckats få rätt fin färg de senaste åren! Och jag är ljus/fräknig/rosa! ;) men som du säger, den har tagit tid att "bygga upo", och på våren börjar jag i solarium, mer kontroll över styrkan/mängden då. Och ALLTID högt solskydd samt smörja på ofta! Man får färg ändå! Och sen, återfukta, återfukta, återfukta!!! Ett tips är oxå att när man fått lite grundfärg, köra nån lätt spraytan eller hemma-self tan på det, blir riktigt snyggt faktiskt!
  • OupaOupa
    Mooomin skrev 2015-07-01 22:42:22 följande:

Fast nog har jag lyckats få rätt fin färg de senaste åren! Och jag är ljus/fräknig/rosa! ;) men som du säger, den har tagit tid att "bygga upo", och på våren börjar jag i solarium, mer kontroll över styrkan/mängden då. Och ALLTID högt solskydd samt smörja på ofta! Man får färg ändå! Och sen, återfukta, återfukta, återfukta!!! Ett tips är oxå att när man fått lite grundfärg, köra nån lätt spraytan eller hemma-self tan på det, blir riktigt snyggt faktiskt!

Sant, några få är lyckligt lottade att få den gyllenbruna tonen med mycket slit. Ville bara få TS att förstå att det är inte så vanligt bland oss som är polkagrisar mest hela tiden :) Solandet blev bättre och mer ansvarstagande för mig när jag väl hade accepterat detta faktum.
  • Anonym (Mjo)
    OupaOupa skrev 2015-07-01 22:50:49 följande:

Sant, några få är lyckligt lottade att få den gyllenbruna tonen med mycket slit. Ville bara få TS att förstå att det är inte så vanligt bland oss som är polkagrisar mest hela tiden :) Solandet blev bättre och mer ansvarstagande för mig när jag väl hade accepterat detta faktum.

Absolut, och blir man BARA röd eller rosa så är det faktiskt snyggare att vara vit! Men som sagt, lite self-tanner (dom är bra nuförtiden, om man köper "rätt" märken) på det rosa/röda så ser man riktigt fräsch ut!
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-01 23:04:46 följande:

Absolut, och blir man BARA röd eller rosa så är det faktiskt snyggare att vara vit! Men som sagt, lite self-tanner (dom är bra nuförtiden, om man köper "rätt" märken) på det rosa/röda så ser man riktigt fräsch ut!

Ett exempel, detta räcker gott o väl för en albino som mig! ;)

• Blekis

Jag är väldiggt ljus o ja, det tar väääldig tid för mig också att få färg. Skulle jag sitta 20 min i solen per dag, skulle jag aldrig får nån färg...MEN vacker gyllene färg kan jag få...för att snabba på processen händer det att jag solar med rapsolja! Det snabbar på processen! eller Hawaiian tropic oil, utan solskydd. Det finns inget värre än att bränna sig, men som sagt; har man bara lite tid eller inte tycker det är kul att ligga en hel dag o pressa, går det bra att sola på detta vis...Bara du/ni är rädda om er!!!

Svar på tråden Sola med olja?