• En blå giraff

Fritids hur länge?

Min son är 8 år och ska börja tvåan nu till hösten. Han har börjat fråga efter egen nyckel och vill inte vara på fritids utan gå hem efter skolan säger han. Vi har ca 1 km till skolan och det är en rätt så lugn väg mestadels genom villaområde. Hans skola slutar kl 14 och jag brukar komma hem från jobbet vid kl 16. Min son är van vid att kunna vara ensam hemma 1-2 timmar ibland eftersom han sällan vill följa med och handla eller dylikt. Han tycker det är jätteskönt att vara ensam hemma och blir inte rädd. Han hittar inte på dumheter heller så det oroar mig inte. Men jag tycker ändå det känns lite tidigt att sluta med fritids. Mycket eftersom de andra barnen i klassen knappt börjat vara ensamma hemma 10 minuter och det är ju väldigt långt från att få gå hem själva. Han skulle bli väldigt ensam om att få göra det och ingen kompis får ju följa med heller. 

Jag kan förstå varför han vill sluta på fritids för det är tyvärr bara ren förvaring. En vanlig dag har de 50-60 barn på 3 personal och det är trångt och högljutt. Jag skulle också hellre gå hem. 

Hur skulle ni ha tänkt? Hur har ni slutat med fritids, har ni "fasat ut" det så att säga eller har de slutat direkt? Morgonfritids behöver han eftersom han inte kan passa tider och är väldigt seg men det gör ju inget om det tar 45 minuter för honom att ta sig hem på eftermiddagen.

• Svar på tråden Fritids hur länge?
  • Velmaja

Men vill han inte leka med sina vänner istället för att gå hem och sitta själv? Blir det inte lång tråkigt i längden att göra det?

• hon mot strömmen

Jag hade börjat fasa ut fritids lite smått om jag vore du. På eftermiddagen kan han gå hem lite tidigare ibland när det passar sig tex.

Jag ville heller inte vara hos dagmamma i den åldern efter skolan. Dels fanns det sällan mellanmål kvar till mig och sedan så tyckte jag det var skittråkigt att vara där. Det kanske finns någon som han kan vända sig till om det är något tills du kommer hem.

• En blå giraff
    Velmaja skrev 2015-07-01 21:20:28 följande:

Men vill han inte leka med sina vänner istället för att gå hem och sitta själv? Blir det inte lång tråkigt i längden att göra det?

Jo det är väl lite så jag funderar. Men han är inte sån att han absolut vill ha kompisar hela tiden heller. Han brukar vara nöjd med att leka med kompisar i skolan och sedan kanske någon dag på helgen. Sedan utöver det så frågar han inte så mycket efter kompisar utan vill ha lugn och ro. Jag tror han blir ganska stressad av skolan och fritids med många barn och hög ljudnivå.
  • Liten till

Eftersom du verkar tycka att han är mogen så börja fasa ut lite på em. Han kan kanske gå hem kl 15 eller så till en början. Sen är det inte säkert att det är lika kul att gå hem själv i höst när det börjar blir mörkt. Jag tror att man som förälder känner sitt barn bäst.

• En blå giraff
    hon mot strömmen skrev 2015-07-01 21:31:08 följande:

Jag hade börjat fasa ut fritids lite smått om jag vore du. På eftermiddagen kan han gå hem lite tidigare ibland när det passar sig tex.

Jag ville heller inte vara hos dagmamma i den åldern efter skolan. Dels fanns det sällan mellanmål kvar till mig och sedan så tyckte jag det var skittråkigt att vara där. Det kanske finns någon som han kan vända sig till om det är något tills du kommer hem.

Ja hans pappa studerar och han är hemma på eftermiddagarna emellanåt iallafall. Han sitter ofta med föreläsningar och seminarier så han kan inte gå till skolan och hämta honom vid 14, men han skulle iallafall ibland finnas hemma när sonen kommer hem. Sedan har vi mormor och morfar som bor 5 km bort som nästan jämt är hemma. Sonen kan ju ringa dit om det skulle vara något alldeles särskilt.

Spontant tycker jag det känns OK att han får gå från skolan själv 1 km men det är ju ingen annan i klassen som får göra det så jag känner att vi är lite udda som tillåter mer än de andra liksom. 
  • En blå giraff
    Liten till skrev 2015-07-01 21:34:18 följande:

Eftersom du verkar tycka att han är mogen så börja fasa ut lite på em. Han kan kanske gå hem kl 15 eller så till en början. Sen är det inte säkert att det är lika kul att gå hem själv i höst när det börjar blir mörkt. Jag tror att man som förälder känner sitt barn bäst.

Ja man kanske kan göra upp med fritids att han får gå hem kl 15 om han vill. Kan möjligen vara bra då om han får en egen telefon som han kan ha i väskan och ringa mig och meddela att han går hem, eller vad tror ni?
  • Liten till
    En blå giraff skrev 2015-07-01 21:37:04 följande:

Ja man kanske kan göra upp med fritids att han får gå hem kl 15 om han vill. Kan möjligen vara bra då om han får en egen telefon som han kan ha i väskan och ringa mig och meddela att han går hem, eller vad tror ni?

Absolut då skulle jag ge en telefon! Men jag skulle inte låtit honom bestämma att han får gå om han vill. Antingen går han tre eller så har man fritids tills du kommer. Alltid. Annars blir det svårt för personalen, ska han gå eller inte? Bättre att ni bestämmer så vet du också precis vart han är v
  • Annica71

Jag hade börjat med att han får gå hem 2 av 5 dagar och sen öka på det successivt.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Fritids hur länge?