Fritids hur länge?
Min son är 8 år och ska börja tvåan nu till hösten. Han har börjat fråga efter egen nyckel och vill inte vara på fritids utan gå hem efter skolan säger han. Vi har ca 1 km till skolan och det är en rätt så lugn väg mestadels genom villaområde. Hans skola slutar kl 14 och jag brukar komma hem från jobbet vid kl 16. Min son är van vid att kunna vara ensam hemma 1-2 timmar ibland eftersom han sällan vill följa med och handla eller dylikt. Han tycker det är jätteskönt att vara ensam hemma och blir inte rädd. Han hittar inte på dumheter heller så det oroar mig inte. Men jag tycker ändå det känns lite tidigt att sluta med fritids. Mycket eftersom de andra barnen i klassen knappt börjat vara ensamma hemma 10 minuter och det är ju väldigt långt från att få gå hem själva. Han skulle bli väldigt ensam om att få göra det och ingen kompis får ju följa med heller.
Jag kan förstå varför han vill sluta på fritids för det är tyvärr bara ren förvaring. En vanlig dag har de 50-60 barn på 3 personal och det är trångt och högljutt. Jag skulle också hellre gå hem.
Hur skulle ni ha tänkt? Hur har ni slutat med fritids, har ni "fasat ut" det så att säga eller har de slutat direkt? Morgonfritids behöver han eftersom han inte kan passa tider och är väldigt seg men det gör ju inget om det tar 45 minuter för honom att ta sig hem på eftermiddagen.