• Eir

Migranter över Medelhavet - har journalister/politiker dåligt minne?

Migranter över Medelhavet - inget nytt fenomen. Men man kan tro det om man läser tidningarna idag Jag tycker att det är fruktansvärt att människor mister livet i undermåliga båtar.
    Men alla som kommer över Medelhavet har inte flyktingskäl utan vill ha en bättre tillvaro och betalar dyrt för att komma hit antingen med pengar eller mister livet. Det är inget fel med att människor vill ha ett bättre liv (det gjorde svenskar på 1800 talet utvandrade till USA) men idag går det inte att göra på samma sätt.

De här artiklarna hittade jag från ca år 2010 och att migrantströmmen över medelhavet verkar inte vara ett nytt fenomen utan något som EU och Sverige var mycket väl medvetna om och ville betala för att slippa.

Varför kommer detta inte upp i debatten i dag...??

http://www.svd.se/sa-har-eu-krupit-for-gaddafi

http://www.europaportalen.se/2011/01/eu-forhandlar-vidare-med-ghaddafi

Sen är det frågan om vilka som tjänar pengar på migranterna? IS..??

http://www.fokus.se/2015/04/natverken-som-driver-flyktingsmugglingen-ar-varldens-mest-samvetslosa-resebyra/

Jag önskar att journalister/medier/politiker vore mer nyanserade och belysa detta ur flera perspektiv, detta är ett svårlöst situation. Jag har inga lösningar men det behöver diskuteras utan att pekpinnar kommer upp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-01 23:06
    Ledare i Svd 20150701 av Ivar Arpi." Bidrar Sverige till döden på Medelhavet".

www.svd.se/bidrar-sverige-till-doden-pa-medelhavet

• Svar på tråden Migranter över Medelhavet - har journalister/politiker dåligt minne?
  • Eir
    badong skrev 2015-07-01 21:54:47 följande:

Det är inte svårare än så här:

Jag vet, jag har sett det inslaget tidigare och det är inte det som denna ts handlar om. Utan att migranter utan flyktingskäl som vill ta sig över Medelhavet inte är ett nytt fenomen utan något som EU och Sverige mycket väl var medvetna om redan 2010. Så när Gaddaffi försvann öppnades vägen över Libyen vilket inte borde ha förvånat varken media eller politiker eller...?
  • Eir
    Nidingbane skrev 2015-07-01 22:01:33 följande:

Nej det här som sker idag är värre. Varför, ja det får någon annan förklara. Men så pass mycket vet jag att emigranterna på 1800 talet utvandrade under mer ordnade former även om det också för dem var mycket svårt. Men visst går även detta att diskutera. Läs om emigrationen från Sverige till Amerika:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationen_fr%C3%A5n_Sverige_till_Nordamerika

Jag kan inte jämföra lidande det jag menar är att EU och Sverige inte borde vara överraskade över att migranter kommer över Medelhavet nu när Gaddafi är borta. De ville ju att han skulle stoppa det..
  • Nidingbane
    Eir skrev 2015-07-01 22:09:36 följande:
    Jag kan inte jämföra lidande det jag menar är att EU och Sverige inte borde vara överraskade över att migranter kommer över Medelhavet nu när Gaddafi är borta. De ville ju att han skulle stoppa det..
    Jo du har en poäng där. Jag förstår din tanke. Och man kan ju i och för sig hänvisa till fler än Gaddafi.
  • Eir
    Nidingbane skrev 2015-07-01 22:17:56 följande:
    Jo du har en poäng där. Jag förstår din tanke. Och man kan ju i och för sig hänvisa till fler än Gaddafi.
    Som jag ser det verkar människosmugglare (organiserad brottslighet etc) hela denna soppa kanske skapa ännu mer lidande i förlängningen. För människor i dessa länder. Det verkar ju vara miljardbelopp det handlar om..
    Allt blir bara en ond cirkel.
    Jag tycker det är lite av hyckleri av EU/Sverige alt journalister att ge sken utav att detta är ett nytt skeende.
  • Nerfherder
    Eir skrev 2015-07-01 22:09:36 följande:

Varför tror du att "sverige är överraskade"?
  • Eir
    Nerfherder skrev 2015-07-01 22:27:44 följande:
    Varför tror du att "sverige är överraskade"?
    Mitt intryck av debatten som sker i massmedia av politiker/journalister att det är så hemskt att det sker farliga resor över medelhavet NU. Som om det inte skulle vara väntat, de visste om att det skulle komma.
    "Hoppsan kom det så många över medelhavet..."
    Sverige var ju med och försökte stoppa det redan 2010...

Det är min media/politiker bild.
  • badong

Gadafi?
    VI här i Europa SNOR naturresurser från Afrika, t ex olja ( t ex svenska Lundin oil, Africa oil m.fl), t ex fisk. Det går till så att Europeiska regeringar och företag köper fiskerätter, oljerätter m.m. billigt av korrupta afrikanska regeringar som stoppar pengarna i egen ficka. Svenska fiskefartyg damsuger t ex kusten utanför Senegal på fisk som hamnar i Europa, så att det inte finns någon fisk kvar där till de lokala småskaliga fisket. Resultatet blir att folk svälter. Och pengarna VI betalade för fiskerätterna som hamnar i den korrupta regeringens fickor ser de fattiga människorna inte en skymt av.
    Det samma gäller t ex olja. Feta Europeiska oljebolag köper oljerätter av korrupta afrikanska regeringar, som stoppar pengarna i egen ficka och terroristerar lokalbefolkningen för att de ska försvinna från oljefälten så VÅRA oljebolag kan borra efter olja där. Dvs en massa fattiga människor drivs från sina hem och småjordbruk. Oljebolagen blir rika när dom sen säljer oljan med osannolika avanser, de korrupta regeringarna och militären lever gott, och folket får inte ett öre i samhällsförbättring och välfärd. DÄRFÖR flyr folk från Afrika till Europa. För att försöka få ett omöjligt bättre liv. För att VI har snott deras resurser och forfarande suger ut Afrika som de imperialister vi fortfarande tycks vara. Annars skulle de såklart inte vilja sticka hemifrån.

Sen försöker någon stå upp mot OSS (Europa och USA) och VÅRT utsugande av Afrika, som Gadafi. Då blir han först smutskastad i vår ledhundsmedia här i väst år efter år.(den propagande många verkar gå på) och sen mördad av specialstyrkor i väst.
    Varför? Jo för att han ville starta en pan afrikansk bank, och för att han vill skicka upp en pan-afrikansk telekom-satellit, för att han ville starta en pan-afrikansk valuta. Detta var förstås ett skräckscenario och stort hot mot OSS IMPERIALISTER, vårt utsugande och VÅRA företag. Som franska Orange som tjänar miljarders miljarder på afrikanska mobilmarknaden (Ericsson är med på ett hörn där också). Om Afrika skulle få egen valuta, istället för CFA'n som frankrike kontrollerar, en egen centralbank etc. skulle det vara slut med VÅRT utsugande. Då skulle de bli självförsörjande och exportera på lika vilkor.
    Därför måste Gadafi bli en skurk i all västerländsk media. Därför måste han mördas.

• Nerfherder
    Eir skrev 2015-07-01 22:42:49 följande:

Mitt intryck av debatten som sker i massmedia av politiker/journalister att det är så hemskt att det sker farliga resor över medelhavet NU. Som om det inte skulle vara väntat, de visste om att det skulle komma.

"Hoppsan kom det så många över medelhavet..."

Sverige var ju med och försökte stoppa det redan 2010...

Det är min media/politiker bild.

Är det inte hemskt då? Vad har det för inverkan på den nuvarande rapporteringen
Svar på tråden Migranter över Medelhavet - har journalister/politiker dåligt minne?