Anonym (idioti) skrev 2015-07-03 13:13:41 följande:
www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
Paragraf 27
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-10 §§, 11 § första stycket, 12 och 13 §§, 14 § första stycket, 15-18 §§ och 20-25 §§ döms till penningböter enligt 3 kap. 22 § andra stycket ordningslagen.
Eftersom det är straffbart så är det polisens skyldighet att följa upp.
Nej, ingen av oss borde acceptera att vissa grupper får särbehandling inför lag.
Däremot så håller jag med att lagförtydling vore bra då vissa har svårt att kalla spade för spade.
Så som det ser ut idag så ska dom ansöka om tillstånd innan dom sätter sig på gatan, bara att neka dom då dom inte representerar legitima företag.
Okey, varför vill du dom fortsätter med det jag nämnde i ts?
Vi lever redan i ett sådan samhälle, polis är till att skydda oss med hjälp av lagar och ingripa där dom behövs.
Tyvärr sköts inte detta jobbet konsekvent.
Slår även åt andra hållet, läste om en operation polis genomförde där dom utan giltig anledning gav sig på¨ungdomar på gatan för att drogtesta dom spontant.
Så låta yrkestiggare skita i allt vad lag regler och sunt förnuft heter går bra, trakassera i dom flesta fall laglydiga tonåringar på gatan för dom kan ha begått brott klingar illa i mina öron.
Först måste vi bli överens om att Sverige är en rättsstat, dvs. att polisens agerande måste ha stöd i lag och att det finns ett system av oberoende domstolar som kan pröva lagligheten i myndighetens agerande. Om du anser att polisen själv - oberoende av vad lagen säger - får göra som den vill, står vi så långt ifrån varandra att det knappast är lönt att diskutera vidare. I så fall nöjer jag mig att bestämt hävda att ditt resonemang är felaktigt.
Polisen har åberopat en lag för att stävja tiggeriet i vad som verkar ha varit ett "pilotfall" för något år sedan, nämligen ordningslagen (en lag som du själv nämner i ditt inlägg). Ordningslagen föreskriver att vissa frågor beträffande upprätthållande av allmän ordning kan överlåtas till kommunerna att besluta om. Kommunen kan därvid använda ordningslagens sanktionsbestämmelser.
Många kommuner har ansett att det behövs föreskrifter som rör anordnande av insamlingar på offentliga platser. Det var med stöd av en sådan föreskrift som polisen ingrep i det nyssnämnda fallet.
Frågor om böter måste ibland avgöras av domstol. Tiggerifrågan prövades av Södertälje tingsrätt. Frågan om tiggeriet bröt mot den lokala ordningsföreskriften - och därmed ytterst mot ordningslagen - skulle alltså prövas av domstolen.
Domstolen kom fram till att det kan finnas olika typer av insamlingar, varvid den form som är vanligast förekommande beträffande tiggeriet inte ska omfattas av den tillståndsplikt som föreskrivs i de lokala ordningsföreskrifterna. Därmed saknade polisen enligt domstolen befogenhet att bötfälla tiggarna - eftersom deras agerande inte omfattades av ordningslagens sanktionsbestämmelser.
Domen vann laga kraft, dvs. den överklagades inte.
Så ser i huvudsak (jag kan ha missat någon detalj eftersom jag inte har tingsrättens dom framför mig) rättsläget ut för närvarande, såvitt jag känner till. En annan domstol kan naturligtvis komma till en annan slutsats, men jag har inte hört talas om någon annat avgörande, vilket kan bero på att JO kritiserade polisens agerande i Södertäljefallet. Detta kan i sin tur ha lett polisen att acceptera att rådande rättsläge inte omfattar tiggeri i normalfallet och att det i annat fall skulle behövas en lagändring.
Okey, varför vill du dom fortsätter med det jag nämnde i ts?
Jag har inget problem ur en ordningssynpunkt att människor sitter på gatan och tigger. Jag ser det närmast som en slags ekonomisk verksamhet och anser att människor som blir lyckliga över att ge pengar ska ha rätt att göra det (samt, naturligtvis, att den som mottar gåvan får göra precis vad hen vill med denna). Jag ger själv aldrig pengar, dock, och anser inte heller att jag har någon sådan skyldighet.
Angående andra saker som du nämner i TS, tycker jag att nedskräpning och olovliga bosättningar är en fråga som är helt skild från tiggeriet. Det finns bl.a. exempel på tiggare som har bosatt sig på campingar. I övrigt anser jag att samhället ska skaffa sig verktyg för att snabbt och enkelt stävja olovliga bosättningar.