• Homofob

Homofobi

Hejsan, jag är en 25~ år gammal straight, man.

Historia: En yngre kille blir uppvaktad på krogen av en homosexuell man, den homosexuelle mannen blir tillslut utskälld med orden "Lämna mig ifred för i helvete, äckel!" den yngre killen är nu homofob, vilket sprider sig runt på krogen fram till vakterna som inte vill ha kvar den yngre killen inne på krogen, han får gå.

Min historia: Var ute på krogen för ett tag sedan, då det kommer fram en rätt sliskig snubbe 30+ och börjar stöta på mig. Jag säger nej, jag är inte intresserad, och går genast därifrån. Han försöker gång på gång under hela kvällen, och är fruktansvärt jobbig. Det slutar med att han dyker upp bakom mig när jag står ute och röker, där det är mycket folk (ingen som ser) och börjar fippla med mitt skärp, varpå jag ropar det "homofobiska" åt honom. Många hör ju såklart och idiotförklarar mig direkt, ingen idé att försöka förklara, alla där har redan bestämt sig för att jag är dum i huvudet. Aja, nu kanske han lämnar mig ifred. Den homosexuelle mannen med flera tjejer som ska verka duktiga förmedlar detta till vakten, och visar vakten vem jag är, vilket slutar med att jag inte får vara kvar på krogen utan åker ut direkt, utan jacka eller någonting.

Om det vore en tjej som var i min situation, så hade allt detta vart helt okej, om en sliskig äldre kille stötte på henne på krogen, inte accepterade ett nej, och sedan försökte komma in i byxorna på henne utan hennes godkännande, så hade det lilla jag sa till den homosexuelle mannen inte vart nog från hennes del. Hon hade kunnat samla ihop en massa white knights som gav honom stryk, polisanmält honom, och fått honom utkastad istället.

Varför ska det vara såhär? Jag kan lova att jag är allt utom homofob, och hade reagerat på samma sätt om det var en tjej som jag inte var attraherad till som gjorde samma sak som den homosexuelle mannen. Hade även reagerat på samma sätt om det var en tjej som jag var galet attraherad till som skulle försökt knäppa upp mitt skärp utan mitt tillstånd.

Jag är rätt trött på att homo/bi/transpersoner behandlas som speciella människor, då de är helt vanliga människor, precis som dig och mig. Klart man ska kämpa för att de ska få samma rättigheter som alla människor, men som i min situation, så borde det inte vara särbehandling.

Ville bara fått skriva av mig av min händelse, och kanske få andras åsikter om liknande händelser, eller någon åsikt om vad som faktiskt är rätt och fel.

• Svar på tråden Homofobi
  • Anonym (l)

Du är självklart inte homofob för att du sätter en gräns runt din egen kropp. .
    Det var ju den andre mannens beteende du blev förbannad på, inte hans läggning.
    Han gick klart över gränsen, jag hade också blivit förbannad om nån gjort så mot mig, oavsett kön.

Testa dig själv och ställ dig frågan om du hade reagerat som du gjorde om han inte hade gjort något mot dig, kanske någon bara hade sagt att han var gay eller om du sett honom kyssa en annan man..
    Skulle du blivit lika arg och skrikt det homofobiska.
    Det hade jag kallat homofobi, men inte det du gjorde, du värnade dig själv.
    Det är något helt annat.

Mvh 
    Den lesbiska

• Anonym (....)

Sensmoralen i historien: Om någon inte accepterar ett nej så måste man säga till vakterna direkt, om man ställer till en scen så blir man själv utslängd...

• Anonym (Stobbe)

Nu har jag inte hört motpartens version men visst ska du kunna ryta ifrån.

• TShomofob

Till Den lesbiska: Jag själv är inte homofobisk, alls, det är just scenariot att det or så lätt att sätta stämpeln "homofob" på en man.

Och angående att man ska gå till vakterna direkt, tror faktiskt att jag hade fått samma stämpel om jag hade meddelat vakten att det är en snubbe som är jobbigt på. Eftersom att han hade så lätt för att slänga ut mig i scenariot som har hänt, så hade han säkert bara trott att jag tyckte det var obekvämt att vara på samma krog som någon homosexuell.

Tror att hela felet ligger i att vi svenskar är så försiktiga med allt, man får inte göra någon upprörd, speciellt inte en person som "inte är som alla andra" (homo/bi/trans, även invandrare och sånna som inte ingår i deras "Svensson" kategori). Sjukt att man inte kommit längre i världen där man anser att alla är lika mycket människa.

• Anonym (onödig)

Om en blir trakasserad av någon ska självklart säga nej och om det inte hjälper ska denne be hjälp av till exempel vakter. Att säga förnedrande ord på grund av en persons sexuell läggning är inte okej även om du är i en jobbig situation vilket också gör dig såklart homofob. Om du inte hade homofobiska tankar skulle du inte uttrycka dig så.

• Ksjsjd

Onödig: Som jag skrev innan, jag hade rytit till likadant mot en jobbig tjej. Och det jag sa, var inte riktat till homosexuella utan helt enkelt mot en jobbig människa. Hade jag kallat honom elaka saker riktade mot just homosexuella människor, bögjävel eller liknande så hade det vart en annan sak.

Även om det hade vart en kvinna som höll på så, så hade jag fortfarande blivit fruktasvärt äcklad av den människan. Skulle vilka veta hur du själv skulle reagera om en äldre, sliskig tjej/kille som du inte är attraherad till gjorde så mot dig.

Och som sagt, som man är det rätt svårt att ta upp sånna här saker med vakter, för då är man överkänslig, barnslig, homofob, "han har lika stor rätt att vara här även om han är homosexuell", och man har en väldigt liten procent att bli tagen på allvar.

• Ksjsjd

Och för att nu ingen ska missförstå igen, "han har lika stor rätt att vara här trots att han är homosexuell" exemplet menar inte att jag tycker att han inte var välkommen där, det var bara ett exempel. Och tilläggande så hade jag gärna velat veta vad exakt jag sa som var förnedrande mot den homosexuelle mannens läggning, "Onödig"?

• Ksjsjd

Och ber om ursäkt för de tre olika namnen, har aldrig använt familjeliv innan och är inne på telefonen, noll koll :P

Svar på tråden Homofobi