Vad det gäller Ebay så måste man väl i princip registrera sig hos PayPal. Så man kan betala! De får ditt kortnummer sedan betalar man via dem när man handlar. För mig har det gått hur smidigt som helst och lätt som en plätt är det!
Jag har nästan bara handlat på ebay.co.uk dvs engelska ebay, portot därifrån är helt OK! Jämfört med svenska posten är det nästan billigare vissa gånger! Helt otroligt! Men! Man ska se upp för säljarna som har "standard international postage" på många pund - såg en som hade 10 pund, dvs 130-140 kronor som standard porto. Bra om man köper en bil av dem men trist om man ska köpa en tröja i storlek 92.
Bäst är de som bara tar för det faktiska portot, jag har betalat 1.12 ofta. Typ 15 kronor, jämför svenska posten!!!
Det är mycket vanligare att folk tar mer betalt än vad portot är, för emballage kanske men även för att tjäna lite på frakten med tror jag? Kolla innan för att vara säker! En tjej tog 10 pund mer än det faktiska portot... Det var iofs fint packat med silkespapper emellan alla plagg och så men ändå...
Kolla så de har PayPal, jag har fått anlita kompisar i LOndon att betala åt mig när jag missat. Kolla också så de skickar internationellt.
När man vinner en auktion får man en invoice, räkning... Där man kan klicka sig vidare till PayPal, klicka på Pay så dras det från ditt kort. Klart. Så att betala är smidigare än när man ska betala Tradera-köp till någons konto.
Över två kilo blir hemskt dyrt att skicka, har varit sugen på stora klädpaket men när de kostar uppemot 500 kronor att posta så blir det inte lika kul längre.
USA har jag då bara köpt en enda sak i från, där kanske man får betala tull om man har otur? Och så kanske portot är dyrare? Någon annan som är mer expert på USA-shopping får gärna berätta för det finns mycket mycket fint att köpa.
/Malin