Inlägg från: Malenkovich |Visa alla inlägg
  • Malenkovich

Kan inte sluta handla barnkläder på tradera del II

Hej!
    Jag är smygläsare och Traderare...
    Och så har jag ett problem som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att lösa?
    Jag har sålt ett par tunga ljusstakar, portot för paket blev 125. Ljusstakarna kostade 100. Alltså fick jag 225 och postade paketet till adressen som jag fick i mailet från Tradera.
    I dag fick jag tillbaka detta enorma paket i "retur", jag mailar köparen och han mailar bara "här är adressen, undrade just vart de tagit vägen".
    Vad göra?
    Ska han betala ytterligare 125 kronor?
    Ska jag betala 125
    Ska vi dela på den nya frakten och betala hälften var?
    Känns inget kul att jag ska betala 25 spänn för att ge bort mina ljusstakar till någon.

Något av er Traderaproffs som har ett bra råd?
    Tack!
    /Ensamma mamman med lilla prinsen

• Malenkovich

Tack för hjälpen med ljusstaken! Jag vet inte hur det går. Köpare hävdar att jag ska skicka den och stå för ny frakt. Jag ska sätta in pengarna han köpte ljusstaken för på hans konto så får vi se vad som händer.
    Det var ett paket, så det gick inte att skicka den som eftersändes till ny adress.

Jag har börjat handla på Ebay, det är ju också väldigt roligt! Har köpt en massa coola kläder till prinsen där. Jag gillar NEXT, engelskt märke och det finns massor!

Annars så säljer jag mest, tänkte först spara alla prinsens kläder men bestämde mig för att sälja allt - för det är nu det är fint och det är nu vi behöver lite extra pengar

Det är verkligen PERFEKT med Tradera, försäljningen där har betalat många av mina räkningar de senaste månaderna. Plus att hemmet rensas från en massa saker jag inte behöver Super.

Jag har smygläst och kollat på alla era fynd och tycker det är jättekul! Och så tycker jag det är jättefånigt att man hotas med varningar om man berättar vad man har för auktioner. Jag tittar av nyfikenhet och för att jag tycker det är roligt. Köper det jag gillar oavsett hur jag hittade annonsen.
    Förstår inte varför man inte får berätta, ok om man kanske säljer en tröja för en tia eller två. Som man kanske hade sålt ändå, till någon annan? Och skulle man istället betala för att annonsera på familjeliv? Vem skulle titta där? Suck. Fånigt.
    Jag skulle vilja kunna klicka på direkt länkar på allt alla köper och säljer
    Kanske för att jag är nyfiken, och lat

Kram på er allihop och tack för att jag får smygläsa och fick lite hjälp i mitt ljusstaketräsk.
    /Malin

• Malenkovich

Vad det gäller Ebay så måste man väl i princip registrera sig hos PayPal. Så man kan betala! De får ditt kortnummer sedan betalar man via dem när man handlar. För mig har det gått hur smidigt som helst och lätt som en plätt är det!
    Jag har nästan bara handlat på ebay.co.uk dvs engelska ebay, portot därifrån är helt OK! Jämfört med svenska posten är det nästan billigare vissa gånger! Helt otroligt! Men! Man ska se upp för säljarna som har "standard international postage" på många pund - såg en som hade 10 pund, dvs 130-140 kronor som standard porto. Bra om man köper en bil av dem men trist om man ska köpa en tröja i storlek 92.
    Bäst är de som bara tar för det faktiska portot, jag har betalat 1.12 ofta. Typ 15 kronor, jämför svenska posten!!!
    Det är mycket vanligare att folk tar mer betalt än vad portot är, för emballage kanske men även för att tjäna lite på frakten med tror jag? Kolla innan för att vara säker! En tjej tog 10 pund mer än det faktiska portot... Det var iofs fint packat med silkespapper emellan alla plagg och så men ändå...

Kolla så de har PayPal, jag har fått anlita kompisar i LOndon att betala åt mig när jag missat. Kolla också så de skickar internationellt.

När man vinner en auktion får man en invoice, räkning... Där man kan klicka sig vidare till PayPal, klicka på Pay så dras det från ditt kort. Klart. Så att betala är smidigare än när man ska betala Tradera-köp till någons konto.

Över två kilo blir hemskt dyrt att skicka, har varit sugen på stora klädpaket men när de kostar uppemot 500 kronor att posta så blir det inte lika kul längre.

USA har jag då bara köpt en enda sak i från, där kanske man får betala tull om man har otur? Och så kanske portot är dyrare? Någon annan som är mer expert på USA-shopping får gärna berätta för det finns mycket mycket fint att köpa.

/Malin

• Malenkovich

Jag har lagt upp en bild i mitt galleri på två tröjor som jag köpte i går från England. De kostade inklusive frakt 87 kronor. Lite mycket för två tröjor kanske men visst var de coola Särskilt den mörka...

• Malenkovich

Hej!
    Har ni lust att hjälpa mig? Jag sätter ihop en lista med saker som sålts på Tradera för förvånande mycket pengar.
    Har någon några exempel?
    Jag har t ex POP kläder så klart. Den där jackan som figurerade här som var dyrare än nypris, någon som har länken kvar?
    My Little Pony Mimich för 1080:-
    Byggare Bob traktor med släp 550:-
    Byggare Bob Duplo, två inte hela bilar 142:-
    Soffgrupp till Lundby dockskåp 350:-

Någon som har några fler roliga exempel att bidra med? (gärna med en länk så jag får se)

Tacksam, tacksam!

/Malin

Svar på tråden Kan inte sluta handla barnkläder på tradera del II