• Diwa

Kan inte sluta handla barnkläder på tradera del II

Sorry om ni blev hängande i farstun

Med fyra kids är det ibland inte alldeles enkelt att hinna med Tradera, familjliv, ebay, grupperna samt min egen hemsida=)

men jag kolalr så ofta jag kan så oftast blir det en gång om dan utom på helgerna=)

Det går ju att inboxa mig här och påminna mig om att släppa in eller så kan övriga members skicka på messen=)

Alla är välkomna =)
  • Diwa

man undrar ju när man läser hennes meddelande???

Har köpt och sålt i evigheter via nätet och inte EN ENDA gång har paket försvunnit??+
    kan förstå nåt enstaka vid ett enstaka tillfälle men detta???

OM det går att läsa avsändare eller mottagare på paketet så kommer paketet fram...(även om köparen kan få lösa ut ett underfrankerat paket)

Försvinner gör inte post...

jag skickar i påsar där innehållet syns tydligt och har aldrig som sagt blivit av med något...

Eventuellt kan man ha otur om man lägger paketen på en låda där barn eller ungdomar kan få för sig att råna postlådan=)
    men hallå det är ju upp till säljaren isåfall att kontakta posten och fråga om någon sådan händelse registrerats för just den lådan=)

• Diwa

Hot om polisanmälan brukar resultera i snabb återbetalning eller paket i lådan inom några dagar=)

• Diwa

ring Tradera

de kan ge dig uppgifter så du kan kontakta säljaren

• Diwa

kolla hennes omdömen???

tom de positiva är skrivna i negativa ordalag

sena leveranser dålig kontakt och fick ingen vara

hmmm...hon kommer nog snart åka
    så skynda dig att få kontakt med henne

• Diwa

prova att fråga supersuf om inte hon har mailadressen kvar???

hon har budat på auktioner hos den säljaren=)

• Diwa

OM ni betalat och inte fått varan så skriv genast upp adressen som står under avslutade auktioner...60 dagar tbx finns de uppgifterna

MEN se till att ni inom 30 dagar från auktionsslut (säljare) lagt ut auktionen igen och ansökt om kreditering

För köpare kan jag jag personligen rekommendera hot om polisanmälan för internetbedrägeri=)
    brukar sätta fart på dem ...hjälper inte det gör man en anmälan...då är T skyldiga att plocka fram alla registrerade personuppgifter om personen coh lämna ut till polisen=)

har dragit den valsen i blocket...inte roligt men det är itne roligt att bli blåst heller....

ÄR de bara slappa så brukar prylarna snabbt dyka upp...annars så får de väl skuylla sig själva???

Skulle det vara så att den lådan de postat på blivit bestulen så finns garanterat uppgifter om det hos posten...annars finns ingen anledning att tro attdet är posten som schabblat...utan då ligger det på säljaren att bevisa att den lagt paketet på lådan...

Därför jag alltid har vittne på mina postningar (så jag kan tjafsa med posten ifall nåt försvinner)lägger dessutom alltid på lådan samma dag som tömning...inte så de blir i lådan över en natt eller ännu värre en helg...

Detta är jätteviktigt...har en kompis som just nu är polisanmäld fast hon postat...fanns inget vittne och ingen åverkan på lådan...så det är en risk vi alla säljare tar när vi skickar...

bara för att bli långrandig så måste jag kommentera att precis som köparen har tio dagar på sig att betala har säljaren tio dagar att leverera...är det mkt helger så ge nån extra dag...alla kan vi råka ut för sjuka barn, egen sjukdom, stressat schema, temporär minnesförlust (fast hos mig är den iofs konstant)osv

men har de tio dagarna passerat och man inte får svar på mail så kan det vara på sin plats med en ordentlig påminnelse=)

• Diwa

material???

skulle tippa på mellan 22-33 beroende på...

är det skinn kan det bli både tungt och skrymmande...

fast jag lyckades packa ett par mockabyxor som vägde 8gram så de inte blev skrymmande=)

allt beror på säljaren...

passa dig dock om det står frakt istållet för porto i auktionen...

frakt kan innebära packningsmaterial osv
    porto är enbart den faktiska portokostnaden

• Diwa

rent juridiskt så=)

har oxå frakt i en del av mina auktioner(slarvfel) tar inte betalt för vare sig emballage, packkostnader eller resor till och från post...men många gör detta

och har man tryckt ner bud knappen har man accepterat alla kostnader som står i objektsbeskrivningen...så står det bara frakt kan ett A4 ark kosta femhundra=)och sen bara vara frankerat med 5:00 och säljaren har rätt att göra så även om det inte är schysst=)

porto = frimärkena som sitter på paketet
    frakt= kan innebära att man får betala bensinkostnad för säljarens tripp till posten samt gamla dagstidningar de använder som emballage

hmm..borde nog sova snart för jag låter som jag tuggat huggorm=)

Har jag nånsin råkat ut för saltad frakt?
    jupp...men man har alltid rätt att ifrågasätta=)
    även om det inte innebär att man får ner priset

men annars är det mest det att jag hör andra berätta skräckexempel som de råkat ut för...och frakt/porto frågorna är konstant aktuella på tradera cafe=)

• Diwa

payson funkar som så att du reggar en email adress hos dem..till den så för du sen pengar från din internetbank eller från ett kort...och sen vidare till säljaren

min spontana tanke är att han slängt på paysonsavgifter på fraktsumman???

det kostar nämligen ganska mkt att använda den tjänsten så jag hoppas alltid att mina köpare väljer banken=)

iaf så är payson helt säkert ifall man inte gillar att lämna ut kontonummer och kortnummer på nätet=)

• Diwa

och nu ska denna traderafanatiker förpassa sig till tv soffan och säsongspremiären av Cityakuten

• Diwa
    hur i hela fridens namn drar man på sig 60 neg???
  • Diwa

knappt häflten har ens lämnat omdöemn och hon har varit med i tre veckor=)

• Diwa

jajja vad är du ute efter???

nytt, begagnat....hittade massor när jag sökte runt lite=)

• Diwa

spärrar bara om de misskött sig mot mig=) så mina spärrar är från 2004...=)

*asg* kanske borde ge dem en ny chans???

noway...jag är extremt långsint=)

har haft flera budare med flera minus som skött sig exemplariskt...

så "läs" alltid de negativa och kolla upp vilket omdöme som getts till den som lagt neg...många gånger handlar det om missförstånd, hämndomdömen eller rena missar...

=) har tom sett positiva omdöemen där motiveringen varit: betalade aldrig, fick aldrig varan, blåste mig på pengar osv

så positiva omdöemn behöver itne vara det...utan kan bero på att den som lagt omdömet klickat fel elelr inte vågar lägga neg av rädsla för hämndomdöme

men 60??? tja då hade jag spärrat, kontaktat budgivaren och kolalt av om den var seriös och sen kontaktat Tradera för att få alla den personens bud borttagna=)

• Diwa

får jag ge ett tips???

lägg dem i minneslistan eller lägg ETT lågt bud så den hamnar i budgivningslistan...

sen väntar man till sista dagen innan man budar=)

så man gör klippen

och undviker att andra oxå går igång och budar över varandra...bättre att avvakta till sista dan och sen kör man budbetjänten sista timmen (upp till sin egen maxgräns)

• Diwa
    fast det är rätt trist när man är säljare=)

man lär sig känna igen vissa som gör så och då vet man att det inte kommer bli budgivning förrän sista timmen=)
Svar på tråden Kan inte sluta handla barnkläder på tradera del II