• Anonym (Ledsen)

Hur gå vidare efter MA?

Var på KUB förra veckan och fick MA konstaterat. Fick hjälp av vården att få ut missfallet nu i måndags. Det var min första graviditet och jag var i v.13.

Nu känns allt bara så hemskt och meningslöst. Jag känner mig helt paralyserad av skräcken inför att inte veta om jag kommer att kunna få barn. Är ständigt upptagen med tankar på att det kanske är något fel på mig som gör att nästa foster också dör, eller att jag inte kommer att bli gravid igen.

Finns det någon som kan dela med sig av hur ni gjorde för att gå vidare efter en sådan här upplevelse?

Som det känns nu så har jag svårt att se hur jag ska kunna leva normalt igen efter det här. Försöker motstå impulsen att säga upp mig från jobbet för att slippa träffa folk jag känner. Får panik av tanken att behöva träffa min familj eller sambons familj, så jag lämnar inte huset. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Hur gå vidare efter MA?
  • Anonym (Ledsen)
    pannkakan87 skrev 2015-09-02 16:39:37 följande:
    Bara för att jag skrev så, så kom det lite blod på pappret efter att jag kissade. Men bara en liten droppe. Hur som helst så har jag fått en tid för skrapning nu på fredagmorgon. Det känns bra! Det ska bli skönt att få detta överstökat och kunna gå vidare och försöka igen.
    Hur gick din läkning efter ditt ma? Har du lyckats bli gravid igen? :)
    Den kroppsliga läkningen har väl gått bra, värre med den själsliga.. Jag har hittills bara haft en ägglossning sedan missfallet och på den försökte vi inte, så nej, jag har inte blivit gravid igen.
  • pannkakan87
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-09-02 16:46:48 följande:
    Den kroppsliga läkningen har väl gått bra, värre med den själsliga.. Jag har hittills bara haft en ägglossning sedan missfallet och på den försökte vi inte, så nej, jag har inte blivit gravid igen.
    Jag kan förstå det. Stackars dig. Det är verkligen det värsta jag har varit med om så jag förstår dig till fullo. Jag läste nu att det inte alls var längesen det hände dig, trodde tråden var längre. Då förstår jag såklart att du inte är gravid än. Själv tänker jag ha minst en mens emellan. Sen vill jag vara helt säker på att allt är ute och jag inte får någon infektion.
    Förut var graviditet bara något spännande och roligt. Missfall drabbade bara andra. Jo pyttsan. Nu har jag fått känna på hur det är att leva. Smärtan och sorgen som är helt förlamande. Bara ligger i soffan eller sängen och vet inte var jag ska göra av mig själv.
  • pannkakan87
    Jag kan förstå det. Stackars dig. Det är verkligen det värsta jag har varit med om så jag förstår dig till fullo. Jag läste nu att det inte alls var längesen det hände dig, trodde tråden var längre. Då förstår jag såklart att du inte är gravid än. Själv tänker jag ha minst en mens emellan. Sen vill jag vara helt säker på att allt är ute och jag inte får någon infektion.
    Förut var graviditet bara något spännande och roligt. Missfall drabbade bara andra. Jo pyttsan. Nu har jag fått känna på hur det är att leva. Smärtan och sorgen som är helt förlamande. Bara ligger i soffan eller sängen och vet inte var jag ska göra av mig själv.
  • pannkakan87
  • Anonym (jobbigt)

Jag har inte fått något MA, dock ett missfall och det var inget jag vill uppleva igen, men kan tänka mig att MA är flera gånger värre då man känner sig mer lurad, eftersom man förmodligen gått och hoppats trots att fostret varit dött ett tag redan.

Dock så är jag gravid ingen efter MF och när jag berättade för min barnmorska om mitt tidigare missfall och att det var min första graviditet så sa hon att det är vanligt (jag tolkade det som vanligare än normalt) att man får missfall första gången, men att dem inte vet varför. Kanske inte till så stor tröst nu, men kanske kan hjälpa någon lite när ni väljer att försöka igen.  

• Anonym (jobbigt)

Jag har inte fått något MA, dock ett missfall och det var inget jag vill uppleva igen, men kan tänka mig att MA är flera gånger värre då man känner sig mer lurad, eftersom man förmodligen gått och hoppats trots att fostret varit dött ett tag redan.

Dock så är jag gravid ingen efter MF och när jag berättade för min barnmorska om mitt tidigare missfall och att det var min första graviditet så sa hon att det är vanligt (jag tolkade det som vanligare än normalt) att man får missfall första gången, men att dem inte vet varför. Kanske inte till så stor tröst nu, men kanske kan hjälpa någon lite när ni väljer att försöka igen.  

• Anonym (jobbigt)

Jag har inte fått något MA, dock ett missfall och det var en jobbig tid att gå igenom då jag inte ens fick komma på kontroll, då det var för tidigt för de (vecka 8+1), men jag kan tänka mig att MA är flera gånger jobbigare att gå igenom då man trott att man varit gravid men att fostret varit dött.

Dock så är jag gravid ingen efter MF och när jag berättade för min barnmorska om mitt MF och att det var min första graviditet så sa hon att det är vanligt (jag tolkade det som vanligare än normalt) att man får missfall första gången, men att dem inte vet varför. Kanske inte till så stor tröst nu, men kanske kan hjälpa någon lite när ni väljer att försöka igen.  

• Anonym (tredje gången gillt)
    Bebisfeber84 skrev 2015-08-07 19:38:11 följande:

Hej, hur har det gått för dig? Jag hittade denna tråd nyss. Jag har också haft MA i april, först i juni fick jag min mens. Nu är jag gravid igen, vecka 5+0 men så rädd att ngt ska gå fel. Har bokat tid hos gyn på tisdag. Vill ha blodprov för säkerhets skull. Gör de vul så tidigt, 5+4?

Veckorna flyter ihop och jag har varit dålig på att uppdatera mig här! Sorry! Jag gjorde ju väldigt tidigt ul och då var det ju för tidigt att se något, men nu har jag gjort två (!) ul och där låg den och viftade med sina små stumpar till armar sist ???? ny ska jag göra KUB på tisdag men är såklart orolig att hon ska säga att det har dött. Det var två veckor sedan jag gjorde senaste ul. Ni kan alltid boka privata undersökningar ni måste inte gå genom landstinget. Min erfarenhet är att dom visar stor förståelse för ens oro och bokar in en på första lediga tid. Hur har det gått för dig nu?? Hoppas verkligen att du fått se ett litet foster därinne. ??
  • pannkakan87
    Anonym (tredje gången gillt) skrev 2015-09-04 09:18:25 följande:
    Veckorna flyter ihop och jag har varit dålig på att uppdatera mig här! Sorry! Jag gjorde ju väldigt tidigt ul och då var det ju för tidigt att se något, men nu har jag gjort två (!) ul och där låg den och viftade med sina små stumpar till armar sist ???? ny ska jag göra KUB på tisdag men är såklart orolig att hon ska säga att det har dött. Det var två veckor sedan jag gjorde senaste ul. Ni kan alltid boka privata undersökningar ni måste inte gå genom landstinget. Min erfarenhet är att dom visar stor förståelse för ens oro och bokar in en på första lediga tid. Hur har det gått för dig nu?? Hoppas verkligen att du fått se ett litet foster därinne. ??
    I vilka veckor gjorde du ul? Fick du betala för dem? Vi har prec gått igenom ett missfall och vill försöka igen men eftersom vi hade ett missed abortion - upptäcktes på kub i v13 men fostret dog i v8 - så vill vi precis som du göra flera ultraljud innan.
    pannkakan87 skrev 2015-09-04 10:27:01 följande:

I vilka veckor gjorde du ul? Fick du betala för dem? Vi har prec gått igenom ett missfall och vill försöka igen men eftersom vi hade ett missed abortion - upptäcktes på kub i v13 men fostret dog i v8 - så vill vi precis som du göra flera ultraljud innan.

Eftersom att jag har två missfall bakom mig, ett som blödde ut av sig själv och ett MA, så sa läkaren som bokade in skrapningen att när jag blev gravid igen var det bara att ringa och boka en tidig tid. Jag hann inte få min mens innan jag blev gravid igen så jag visste ju inte vilken vecka jag var i men ringde och dom bokade in mig direkt, då konstaterades det att jag var gravid och troligtvis i v.5 men för tidigt för att se ett foster, så dom bokade in mig på ett nytt VUL två veckor efter. Efter det bokade jag via en barnmorskemottagning som tar emot privat också. Landstingets undersökningar kostar ju som alltid 350:- men privat 600:-. Så totalt har jag gjort tre ultraljud den här gången och har KUB på måndag. Du får göra hur många ul som du vill, men man får boka privat då.
  • pannkakan87
    Anonym (tredje gången gillt) skrev 2015-09-04 23:22:42 följande:
    Eftersom att jag har två missfall bakom mig, ett som blödde ut av sig själv och ett MA, så sa läkaren som bokade in skrapningen att när jag blev gravid igen var det bara att ringa och boka en tidig tid. Jag hann inte få min mens innan jag blev gravid igen så jag visste ju inte vilken vecka jag var i men ringde och dom bokade in mig direkt, då konstaterades det att jag var gravid och troligtvis i v.5 men för tidigt för att se ett foster, så dom bokade in mig på ett nytt VUL två veckor efter. Efter det bokade jag via en barnmorskemottagning som tar emot privat också. Landstingets undersökningar kostar ju som alltid 350:- men privat 600:-. Så totalt har jag gjort tre ultraljud den här gången och har KUB på måndag. Du får göra hur många ul som du vill, men man får boka privat då.
    Så skönt för dig! Jag är livrädd att inte bli tagen på allvar men ska verkligen stå på mig sen när det är dags.

Hur lång tid efter missfallet fick du ägglossning tror du? Jag räknar missfallet som första dagen på mensen eftersom slemhinnan (graviditeten) stöts ut precis som vid mens. Hoppas verkligen det tar sig direkt för oss också! Får verkligen se till att vi inte missar en enda dag runt ägglossningen.

Så det var aldrig några problem för dig att få ultraljud via landstinget? Vad sa du till dem? Att du var orolig och så vidare? 
    Tack för ditt svar! :)
    pannkakan87 skrev 2015-09-05 11:19:58 följande:

Så skönt för dig! Jag är livrädd att inte bli tagen på allvar men ska verkligen stå på mig sen när det är dags.

Hur lång tid efter missfallet fick du ägglossning tror du? Jag räknar missfallet som första dagen på mensen eftersom slemhinnan (graviditeten) stöts ut precis som vid mens. Hoppas verkligen det tar sig direkt för oss också! Får verkligen se till att vi inte missar en enda dag runt ägglossningen.

Så det var aldrig några problem för dig att få ultraljud via landstinget? Vad sa du till dem? Att du var orolig och så vidare? 

Nej det var aldrig problem eftersom att jag varit på samma mottagning som även hade hand om min skrapning och eftersom att jag haft två missfall. Det var ju läkaren som sa att jag skulle ringa när jag blev gravid igen, jag kan tänka att det har lite med att göra var man bor också, bor du i Stickholm? Jag gör det och här ringde jag till Ultragyn på Odenplan, dom har även mottagning på Sophiahemmet. För att få ett privat ultraljud ringde jag Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen. Du behöver inte säga mer än att du har haft missfall tidigare och vill se om det är en levande graviditet.

Jag vet faktiskt inte när jag hade min ägglossning men det borde rimligtvis varit tre veckor eller så efter skrapningen. Det är ju såklart inget som rekommenderas, man ska ju gärna vänta en mens speciellt som jag gjorde en skrapning för att se att kroppen fungerar, men min man är sjökapten så det är bara att passa på när han är hemma du tänker ju rätt med att räkna från första dagen i missfallet. Dom räknade min skrapning som min senaste mens!
    pannkakan87 skrev 2015-09-05 11:19:58 följande:

Haha, Stockholm menar jag! Autocorrect...
  • Bebisfeber84
    Anonym (tredje gången gillt) skrev 2015-09-04 09:18:25 följande:
    Vad skönt att höra att du fått se det! Jag är 9+2 och fått se hjärtat två gånger och allt varit bra. Längtar så till v.12. Hur långt gången är du? Hur mår du annars?
  • pannkakan87
    Bebisfeber84 skrev 2015-09-06 22:16:24 följande:
    Vad skönt att höra att du fått se det! Jag är 9+2 och fått se hjärtat två gånger och allt varit bra. Längtar så till v.12. Hur långt gången är du? Hur mår du annars?
    I vilka veckor såg du hjärtat? :) fick du det pga ditt tidigare MA eller någon annan anledning? :)
Svar på tråden Hur gå vidare efter MA?