• SomligaKanLivet

Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?

"Semester med exet och det gemensamma barnet - och nya sambon och exets sambo med barn.

Låter det som upplägget för en familjekomedi?

För Emma Igelström är det bara en härlig semester.

? Vi har hur kul som helst, säger hon från Rhodos."

(Läs hela texten på: www.expressen.se/kvp/sport/emma-igelstroms-annorlunda-semester/)

För en tid sedan skrev jag om detta ämne, då det är så här jag och mitt ex har gjort under flera år. Jag minns hur många skeva kommentarer jag fick, påhopp, glåpord, osv.
    Det känns bra att en offentlig person "går ut" med att även hon kör på detta sätt, samt att det skrivs om det i media.
    Nu kanske detta kan komma att bli mer vanligt? - Det vore ju toppen, för alla skilsmässobarns skull! Hjärta

• Svar på tråden Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?
  • Morran01

Ja visst är det toppen om det funkar och alla är på samma våglängd. Nu är inte alla det och då funkar det inte. Både jag och sambon skulle kunna åka på semester med mitt ex och hans nya. Däremot att åka på semester med sambons ex finns inte på världskartan för någon av oss.

Och så är det väl med många relationer en del människor fungerar man bättre med och vissa andra fungerar man mindre bra med. Och det gäller antar jag både offentliga personer och vanliga " Svensson ".

• Modesty

Så är jag uppvuxen, semestrar med mamma, styvpappa, pappa, styvmamma (mammas bästa vän) och styvsyskon. Har vart hur kul som helst! Mina vänner har alltid tyckt det har låtit jättekonstigt att alla har umgåtts men jag har alltid varit superglad över att mina föräldrar aldrig bråkade som många andras gjorde utan umgicks som vänner.

• Ess

Jag tror inte att det blir vanligare bara för att en person skriver i tidningen att hon gör så.
    De flesta skiljer sig av en anledning, och väljer att göra en nystart med en ny istället.
    Jag skulle valt bort ett sådant förhållande. Jag umgås inte heller med mina egna ex.

• Anonym (orsaker)
    Ess skrev 2015-07-04 08:34:57 följande:

Jag tror inte att det blir vanligare bara för att en person skriver i tidningen att hon gör så.
    De flesta skiljer sig av en anledning, och väljer att göra en nystart med en ny istället.
    Jag skulle valt bort ett sådant förhållande. Jag umgås inte heller med mina egna ex.

Anledningen att man skiljer sig behöver inte vara att man plötsligt upptäckt att exet man valt att få barn med är en ansvarslös psykopat som plågar katter. Det KAN handla om att att det inte fungerar som par utan att det är något större "fel" på den andre. Med mitt ex (som jag höll ihop med ett tiotal år) var hans ex en fling som råkat bli med barn och där man gjort ett försök att leva ihop som inte fungerade mer än ett par år; de saknade gemensamma livsmål etc (villa vovve volvo kontra jobba häcken av sig och resa jorden runt med ryggsäck ungefär). Det exet och jag kom med åren att bli bra kompisar (det är vi fortfarande) och hennes man är också trevlig. Vi var inbjudna till hennes lantställe etc. (Inga långsemstrar till Rhodos ihop men inget sluta umgås av princip heller.)
  • Ess
    Anonym (orsaker) skrev 2015-07-04 08:51:49 följande:
    Anledningen att man skiljer sig behöver inte vara att man plötsligt upptäckt att exet man valt att få barn med är en ansvarslös psykopat som plågar katter. Det KAN handla om att att det inte fungerar som par utan att det är något större "fel" på den andre. Med mitt ex (som jag höll ihop med ett tiotal år) var hans ex en fling som råkat bli med barn och där man gjort ett försök att leva ihop som inte fungerade mer än ett par år; de saknade gemensamma livsmål etc (villa vovve volvo kontra jobba häcken av sig och resa jorden runt med ryggsäck ungefär). Det exet och jag kom med åren att bli bra kompisar (det är vi fortfarande) och hennes man är också trevlig. Vi var inbjudna till hennes lantställe etc. (Inga långsemstrar till Rhodos ihop men inget sluta umgås av princip heller.)
    Om man inte fungerar som par, finns det heller ingen anledning till att det ska bli jättegulligt och umgås en massa efter man skiljt sig.
    Det är ingen åsikt jag delar oavsett vem som skriver om att dom lever så.
  • Brumma
    Ess skrev 2015-07-04 09:11:01 följande:

Om man inte fungerar som par, finns det heller ingen anledning till att det ska bli jättegulligt och umgås en massa efter man skiljt sig.

Det är ingen åsikt jag delar oavsett vem som skriver om att dom lever så.

En vän till mig gjorde misstaget att förväxla kärlek mellan kvinna/man med kärleken till en bästa vän. De skaffade barn men insåg ganska snart att fast de älskade varandra var det fel sorts kärlek. De var inte älskande utan bästa vänner. De är separerade idag med nya kärlekar och nu har de sina rätta roller. Nämligen bästa vänner. Det finns inget annat mellan dem och har egentligen aldrig funnits, det blev bara en feltolkning där ett tag ;)

Jag avundas dem verkligen. . Så mkt problem som samarbetssvårigheterna orsakar hos oss. Så mkt ilska, vanmakt och sorg som min bonus mamma kan skapa när hon beter sig illa. O så ser jag på min vän där allt fungerar nästintill smärtfritt. Både med att bestämma boende/umgänge, semestrar, nya familjer med nya barn osv...

De skulle nog mkt väl kunna åka på semester allihop :D

TS - jag tror absolut detta kan funka - o funkar idag. MEN då gäller det att det funkar för ALLA inblandade. Inte bara det föredetta paret utqn även för eventuella nya partners. ALLAS känslor måste tas i beaktande.

Jag hade INTE åkt på semester med min mans ex. Hade min man haft ett sådant förhållande till sitt ex hade han nog fått ett nytt ex relativt snabbt. .
  • Anonym (Kompis)

Jag är god vän med mina ex och jag har inget emot att min man är vän med sina ex. Jag håller med er ovan här som beskriver det som att man kan ju gilla varandra även om man inte funkar som par.

Mitt ex var med på mitt och makens bröllop, med sin nya fru och jag var bjuden till dem (dock hade jag då en bebis som var 1 månad, så jag kunde inte åka).
    Vi hade supertrevligt hela kvällen och jag skulle absolut kunna åka på semester med dem, med eller utan barn.

• Ess
    Brumma skrev 2015-07-04 21:42:59 följande:
    En vän till mig gjorde misstaget att förväxla kärlek mellan kvinna/man med kärleken till en bästa vän. De skaffade barn men insåg ganska snart att fast de älskade varandra var det fel sorts kärlek. De var inte älskande utan bästa vänner. De är separerade idag med nya kärlekar och nu har de sina rätta roller. Nämligen bästa vänner. Det finns inget annat mellan dem och har egentligen aldrig funnits, det blev bara en feltolkning där ett tag ;)

Jag avundas dem verkligen. . Så mkt problem som samarbetssvårigheterna orsakar hos oss. Så mkt ilska, vanmakt och sorg som min bonus mamma kan skapa när hon beter sig illa. O så ser jag på min vän där allt fungerar nästintill smärtfritt. Både med att bestämma boende/umgänge, semestrar, nya familjer med nya barn osv...

De skulle nog mkt väl kunna åka på semester allihop :D

TS - jag tror absolut detta kan funka - o funkar idag. MEN då gäller det att det funkar för ALLA inblandade. Inte bara det föredetta paret utqn även för eventuella nya partners. ALLAS känslor måste tas i beaktande.

Jag hade INTE åkt på semester med min mans ex. Hade min man haft ett sådant förhållande till sitt ex hade han nog fått ett nytt ex relativt snabbt. .
    Jag skulle inte vilja leva ett så inrutat liv, som att nu är det jul och då firar vi aldrig med min släkt eftersom vi alltid ska fira med hans ex och barnet. Det är inget som lockar mig överhuvudtaget, att leva som ett bihang och få saker bestämda över mitt huvud.
  • Anonym (S)

Jag har svårt att se att folk skulle åka på semester med sina ex bara för att en kändis gör det. Det förutsätter ju att man är bra vänner, och även att de nya partnerna är med på det. Och inte ens då är det säkert att man vill åka på semester tillsammans.

Men det kan kanske få några att inse att barnen har allt att vinna på att man kommer överens med sina ex.

Svar på tråden Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?