• Äldre 3 Jul 23:08
    1380 visningar
    2 svar
    2
    1380

    Har du trott att ditt barn haft en NPF-diagnos men att det senare visade sig vara fel?

    Som rubriken lyder. Har du trott att ditt barn haft en NPF-diagnos men att det senare visat sig vara fel, att barnet inte har någon diagnos?

    Jag undrar om det man "känner på sig" som förälder alltid är rätt eller om en del bara är oro och inbillning?

    Har funderingar över min son som ni kanske förstår. Ena sekunden är jag övertygad om att han har en diagnos och andra tror jag inte det.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Har du trott att ditt barn haft en NPF-diagnos men att det senare visade sig vara fel?
  • Äldre 4 Jul 08:22
    #1
    +1

    Ja vi var på bup när dottern var 2,9 år ungefär. Hon var väldigt sen med det sociala, med språket och hade mycket konstigheter för sig. Jag tror alla (förskola, bvc) tyckte att det fanns en hel del orosgrejor med henne. Vi tyckte väl att autism kändes väl gravt i hennes fall men ändå att det var någonting. Bup blev rätt oroade när vi bara berättade om henne, dvs på första mötet med bara oss föräldrar. Men sen var vi där med dottern och psykologen såg ju då att det fanns ögonkontakt, samspel osv och då minskade oron. 

    Så småningom (kommande halvåret) så började både det sociala och språket lossna och nu är hon en fullständigt normal och också rätt duktig 6,5-åring som börjar i ettan i höst.

  • Äldre 5 Jul 01:25
    #2

    Tack så mycket för ditt svar! Är uppenbarligen lätt att man oroar sig som förälder om ens barn inte riktigt följer det man anser vara normal utveckling. Skönt att höra att det inte alltid behöver vara något "fel" även om man tror det. I vårt fall lutar det nog mer åt diagnos tror jag...

Svar på tråden Har du trott att ditt barn haft en NPF-diagnos men att det senare visade sig vara fel?