• Gert

    Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

    Själv kommer jag glädjas åt SD:s valframgångar och kan bara konstatera att alla som har skrivit här på familjeliv att SD aldrig kommer bli det största partiet har haft fel - som de brukar ha när det handlar om SD.

    Jag har hört några som har sagt att de kommer flytta från Sverige om SD får över 20%. Lycka till med det! Skrattande


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?
  • Gert
    cylonraider skrev 2015-07-23 12:24:06 följande:

    Detta är nästan roligt, eller i alla fall tragikomiskt, Sd har gått från noll till Sveriges andra största parti på några få år och fortfarande så sitter det fanatiker och försöker dumförklara eller bara bortförklara.


    Med tanke på hur dom växer så kommer dom ha egen majoritet om inget nyval sker, undrar om samma fanatiker kommer sitta och komma med exakt samma strunt då som nu.


     


    Det kan du ge dig på att dom kommer. 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Nerfherder
    cylonraider skrev 2015-07-23 12:24:06 följande:

    Detta är nästan roligt, eller i alla fall tragikomiskt, Sd har gått från noll till Sveriges andra största parti på några få år och fortfarande så sitter det fanatiker och försöker dumförklara eller bara bortförklara.

    Med tanke på hur dom växer så kommer dom ha egen majoritet om inget nyval sker, undrar om samma fanatiker kommer sitta och komma med exakt samma strunt då som nu.

     


    Jasså? Är det val i år, eller har du missat nåt?
  • Flash Gordon
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:04:13 följande:
    Nu måste vi snabbt hitta förnekelser och bortförklaringar! 

    Redan gjort. "Sentio är inte seriösa!" är försvaret.

    Några antyder till och med att Sentio skulle vara betalt av SD för att fejka bra resultat.
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:04:13 följande:
    Men som jag sagt tidigare: Det ENDA som kan få SD att sluta öka och eventuellt börja minska är att helt ändra kurs i migrationspolitiken och sätta ett tak på invandringen. Och då krävs det att man faktiskt gör något som folk märker av och inte pratar om vad man eventuellt kanske borde göra någon gång i framtiden. 
    Samt ta tag i IS-problemet på allvar. Samt kriminaliteten. 

    Om regeringen Löfven verkligen tar tag i detta så kommer SD också sluta växa, men eftersom det inte kommer att hända kommer SD fortsätta växa fram till 2018. Vad som händer bortom valet 2018 är nog nästan omöjligt att förutså, om det blir nyval, DÖ eller statskupp, faktiskt känns inte det sista alternativet helt orealistiskt längre tyvärr. 

    Dels blir det intressant att se om SD formtoppat för tidigt. Kanske är det enklare att protestera genom att säga SD i en undersökning än att verkligen lägga i lappen. Å andra sidan har du den motsatta effekten: det är socialt fel att säga SD till folk men i hemlighet kan man lägga i en lapp i valurnan. 

    .

    Dels är det intressant att se vad detta kommer att göra med andra partier.

    Hur reagerar småpartierna på att inte hitta röster nog för att ligga säkert från 4%-spärren när SD sväljer runt var fjärde röst?

    Hur reagerar M på att sjunka tillbaka mot 15% under AKB:s liberala ledning?

    Hur reagerar alliansen på att se att med M:s nedgång försvinner chansen att utnyttja DÖ efter valet 2018?

    Hur reagerar S den dagen partiet blir mindre än SD i mätningar - det skiljer bara åtta tiondelar av en procent mellan dem nu?

    .

    Som svar på SD:s ökning - vad ska de andra göra?

    Ännu mer invandring? Ännu mer liberalism? Ännu mer "öppna era hjärtan"?

    .

    Jag tror det kommer att vara rätt förvirrat, och tyst, från de andra ett tag till. Möjligen KD undantaget.

    Sedan förutspår jag att DÖ dör och att delar av borgerligheten kommer att börja samarbeta med SD.

    Någonstans mellan KD och M kommer samarbetet att börja. Kanske i och med det nya borgerliga partiet "Borgerlig Framtid".
  • Gert
    Nerfherder skrev 2015-07-23 12:40:14 följande:
    Jasså? Är det val i år, eller har du missat nåt?
    Förhoppningsvis nyval i höst.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-07-23 12:47:16 följande:

    Förhoppningsvis nyval i höst.


    Ja, SD håller ju på att samla dynamit så att de kan försöka genomföra en ny kupp.
  • Ascendere
    Flash Gordon skrev 2015-07-23 12:41:02 följande:

    Redan gjort. "Sentio är inte seriösa!" är försvaret.

    Några antyder till och med att Sentio skulle vara betalt av SD för att fejka bra resultat.
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:04:13 följande:
    Men som jag sagt tidigare: Det ENDA som kan få SD att sluta öka och eventuellt börja minska är att helt ändra kurs i migrationspolitiken och sätta ett tak på invandringen. Och då krävs det att man faktiskt gör något som folk märker av och inte pratar om vad man eventuellt kanske borde göra någon gång i framtiden. 
    Samt ta tag i IS-problemet på allvar. Samt kriminaliteten. 

    Om regeringen Löfven verkligen tar tag i detta så kommer SD också sluta växa, men eftersom det inte kommer att hända kommer SD fortsätta växa fram till 2018. Vad som händer bortom valet 2018 är nog nästan omöjligt att förutså, om det blir nyval, DÖ eller statskupp, faktiskt känns inte det sista alternativet helt orealistiskt längre tyvärr. 

    Dels blir det intressant att se om SD formtoppat för tidigt. Kanske är det enklare att protestera genom att säga SD i en undersökning än att verkligen lägga i lappen. Å andra sidan har du den motsatta effekten: det är socialt fel att säga SD till folk men i hemlighet kan man lägga i en lapp i valurnan. 

    .

    Dels är det intressant att se vad detta kommer att göra med andra partier.

    Hur reagerar småpartierna på att inte hitta röster nog för att ligga säkert från 4%-spärren när SD sväljer runt var fjärde röst?

    Hur reagerar M på att sjunka tillbaka mot 15% under AKB:s liberala ledning?

    Hur reagerar alliansen på att se att med M:s nedgång försvinner chansen att utnyttja DÖ efter valet 2018?

    Hur reagerar S den dagen partiet blir mindre än SD i mätningar - det skiljer bara åtta tiondelar av en procent mellan dem nu?

    .

    Som svar på SD:s ökning - vad ska de andra göra?

    Ännu mer invandring? Ännu mer liberalism? Ännu mer "öppna era hjärtan"?

    .

    Jag tror det kommer att vara rätt förvirrat, och tyst, från de andra ett tag till. Möjligen KD undantaget.

    Sedan förutspår jag att DÖ dör och att delar av borgerligheten kommer att börja samarbeta med SD.

    Någonstans mellan KD och M kommer samarbetet att börja. Kanske i och med det nya borgerliga partiet "Borgerlig Framtid".
    En indikation på vart Moderaterna är på väg kommer vi att få på deras kongress i höst. Då skulle tydligen en ganska stor skara moderater från främst Skåne lägga ett förslag om att gå ur DÖ. Det är även många moderater som öppet börjat prata om att samarbeta med SD, dock inte på riksplanet då det knappast ses med blida ögon av AKB och C:o. 

    Som det ser ut i dag tror jag Moderaterna har större möjligheter att vända sin politik och börja återta väljare än vad S har. 

    S reagerar antagligen med ryggmärgen och fortsätter tjata om jobben. De är däremot helt oförmögna att ta in kopplingen hög invandring av outbildat folk -> hög arbetslöshet. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-23 12:48:46 följande:
    Ja, SD håller ju på att samla dynamit så att de kan försöka genomföra en ny kupp.
    Ja, vi får verkligen hoppas att de stackars dynamitarderna in spe omgående får hjälp med bostad i Stockholm och förtur till jobb så de kan återintegreras i samhället så fort som möjligt.
  • nihka
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:56:48 följande:
    Inte ett förnekande av resultatet av undersökningen som sådant, men ett förnekande av implikationen på svensk politik det kommer att få när SD blir största parti.

    När? Jaha. Du tror alltså att det är förutbestämt. Hahahaha!

    Och vad anser du förändrades av att S var Sveriges största parti under hela tiden Reinfeldt var statsminister för Alliansens regering?

    Den här idén som så många SDare har av att SD skulle ha någon slags särställning i politiken där alla måste rätta sig efter dem är inte sund.
  • Ascendere
    nihka skrev 2015-07-23 13:09:50 följande:

    När? Jaha. Du tror alltså att det är förutbestämt. Hahahaha!

    Och vad anser du förändrades av att S var Sveriges största parti under hela tiden Reinfeldt var statsminister för Alliansens regering?

    Den här idén som så många SDare har av att SD skulle ha någon slags särställning i politiken där alla måste rätta sig efter dem är inte sund.
    Det var en intressant fråga. Jag tror bland annat att skillnaden är att M och S numera ligger så nära varandra i sin politik, inte minst inom migration och integration, eller snarare saknar helt en övergripande inriktning som man vill att landet ska ha, och stirrar sig istället blind på hur man ska hindra att SD får inflytande. 

    Så att S var största parti under den perioden tror jag definitivt bidrog ännu mer till vänsterglidningen av M och den liberala glidningen hos S. 
    På samma sätt tror jag att när SD blir största parti, om inte de andra partierna hindrar det genom åtgärderna jag skrivit om ovan, vilket dock inte kommer att hända eftersom det vore rasistiskt, kommer det att dra ur proppen och de andra partierna har inget val längre än att skärpa till invandringspolitiken. 
    Jag kan tänka mig att det sker på samma sätt fast tvärtom som när partierna hela 00-talet och en bit in på 10-talet tävlade om vem som var minst rasistisk, dvs ville ta emot flest invandrare, och att man istället kommer att tävla om vem som är mest rasistisk, dvs vill ta emot färst invandrare. 
  • nihka
    Ascendere skrev 2015-07-23 13:19:18 följande:
    Det var en intressant fråga. Jag tror bland annat att skillnaden är att M och S numera ligger så nära varandra i sin politik, inte minst inom migration och integration, eller snarare saknar helt en övergripande inriktning som man vill att landet ska ha, och stirrar sig istället blind på hur man ska hindra att SD får inflytande. 

    Så att S var största parti under den perioden tror jag definitivt bidrog ännu mer till vänsterglidningen av M och den liberala glidningen hos S. 
    På samma sätt tror jag att när SD blir största parti, om inte de andra partierna hindrar det genom åtgärderna jag skrivit om ovan, vilket dock inte kommer att hända eftersom det vore rasistiskt, kommer det att dra ur proppen och de andra partierna har inget val längre än att skärpa till invandringspolitiken. 
    Jag kan tänka mig att det sker på samma sätt fast tvärtom som när partierna hela 00-talet och en bit in på 10-talet tävlade om vem som var minst rasistisk, dvs ville ta emot flest invandrare, och att man istället kommer att tävla om vem som är mest rasistisk, dvs vill ta emot färst invandrare. 
    Visst har S och M gemensamma beröringspunkter men ligger inte nära varandra utan de ligger båda så långt från SD att det ter sig så för SD. När man ligger långt från någon politiskt och ideologiskt vill man varken samarbeta eller att de ska ta över.

    Varför har SD så svårt att förstå att andra inte vill ha en assimileringspolitik? Det är väl egentligen inte svårare än att förstå att SD inte vill ha en integreringspolitik. Terrorgruppen IS och en rad andra förtryckargrupper förespråkar assimileringspolitik och då är det fler som förstår att andra inte gillar konceptet.

    Vänsterglidning??? Sverige har inte stått så långt till höger sedan Olof Palme.

    Flyktingmottagningen har reglerats utifrån antalet flyktingar som flyr. SD kan inte ändra på hur många människor i världen som drabbas av krig och förföljelse.


Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?