• tjejen 85 nr 1

Nån som har erfarenhet av LUFTFUKTARE?

Jag bor i en mindre lght på 52 kvadratmeter. Jag har beställt en luftfuktare som ska kunna ha kylande och värmande ånga. Nu undrar jag om jag slösat pengar?

Syftet med luftfuktare för mig är att det är så varmt i min lght på sommaren. Nån som vet om dom kyler lgheten bra? Tack på förjand

• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av LUFTFUKTARE?
  • Gert

Ja, du har slösat bort dina pengar. Luftfuktare ska man ha på vintern. På sommaren ska man ha en fläkt eller AC.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • tjejen 85 nr 1

Den har ju kylande ånga? Finns dom med varm och kall ånga. Har du eller har haft en luftfuktare med kylande ånga?

• Gert

Ja, jag har använt luftfuktare under vintern men gör det inte längre för att man måste byta filter så otroligt ofta och det blir dyrt i längden. Det spelar ingen roll om det är varm eller kall luft.

På sommaren ska man ha en AC om man vill ha kallt eller en fläkt om man bara vill känna att det fläktar.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • tjejen 85 nr 1

Tror fortfrande att dem kylande luftfuktare som sprutar kylande ånga kyler lgheten. Finns som sagt olika luftfuktare. Med kylande eller varm ånga. Den jag beställt kan man ha med varm eller kall ånga som sprutar.

• Gert

Du kommer få byta filter varannan vecka, annars kommer det lukta unk.

• viseversa

Inte har man luftfuktighet för att svalka ner lägenheten, det hat man en fläkt till. En luftfuktare har man på vintern om det är torrt inomhusklimat.

• EnAnonumius
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-05 18:04:44 följande:

Tror fortfrande att dem kylande luftfuktare som sprutar kylande ånga kyler lgheten. Finns som sagt olika luftfuktare. Med kylande eller varm ånga. Den jag beställt kan man ha med varm eller kall ånga som sprutar.

Då får du fortsätta att tro så och så kommer du upptäcka hur fel du har i längden..

Även om du har "kall ånga" så kommer det knappast att "kyla" lägenheten så som du tror.  Tvärt om det ÄR bevisat att ju högre fuktighet det är i luften så hjälper det att transportera värmen och det känns varmare.

Kall ångan, har ingen "kylande" effekt bara för att den kallas så. Det har med att göra att luftfuktaren använder sig av en annan metod att släppa ut ånga än "hetta".. Den jobbar med "ultralud" i stället.

Och DU varken du gillar fakta eller inte så skall du veta att hög luftfuktighet gör att det kännas varmare. Oavsett om du använder luftfuktaren på "kall ånga".  Luftfuktare skall man använda när luften är torr.. 

Skall man kyla lägenheten i värmen så är det en AC som gäller eller fläkt. Som Gert var inne på..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tjejen 85 nr 1
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-05 21:56:54 följande:

www.tretti.se/m/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkonditionering/centurion-al100&utm_medium=cpc&utm_campaign=klimatanlaggningar&utm_term=al100&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=AL100&utm_content=AL100&utm_campaign=pricerunner_Klimat_Vaerme-Klimatanlaeggningar

Jaaaaa med tanke på beskrivningar som denna så gör jag det!!

Undrade mer bara om folk tyckte denna typ av luftfuktare som kyler funkar bra.
  • riboflavin
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-05 21:56:54 följande:

www.tretti.se/m/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkonditionering/centurion-al100&utm_medium=cpc&utm_campaign=klimatanlaggningar&utm_term=al100&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=AL100&utm_content=AL100&utm_campaign=pricerunner_Klimat_Vaerme-Klimatanlaeggningar

Jaaaaa med tanke på beskrivningar som denna så gör jag det!!

Produkten du länkat till är ju en luftkylare, inte en luftfuktare. Såklart kommer en luftkylare kyla luften, men är det en sån du köpt?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EnAnonumius
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-05 21:58:09 följande:
    Undrade mer bara om folk tyckte denna typ av luftfuktare som kyler funkar bra.
    Läs vad  som står på din egna länk i stället..
    Du länkar till en luftkylare INTE en luftfuktare.

Om du inte kan hålla isär orden, så kan du ju knappast hålla det emot andra folk.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tjejen 85 nr 1

Denna luftkylare/luftfuktare både fuktar luften och kyler den och den kallas olika på olika sidor, på vissa kallas den luftfuktare och på visa luftkylare. Inte så jävla lätt då. Men ni som ska va så jävla proffs tydligen på detta borde ju då haja om jag skriver en luftfuktare som kyler? Denna maskin både luftfuktare och kyler.

Men skiter I denna tråd ville höra om nån visste om dessa funkar bra som det lovas. Men ingen idé, bara bittra människor som vill klaga här inte nån som ville svara på min fråga, om dessa funkar så bra som d lovas.

• Nerfherder
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-06 10:28:48 följande:

Denna luftkylare/luftfuktare både fuktar luften och kyler den och den kallas olika på olika sidor, på vissa kallas den luftfuktare och på visa luftkylare. Inte så jävla lätt då. Men ni som ska va så jävla proffs tydligen på detta borde ju då haja om jag skriver en luftfuktare som kyler? Denna maskin både luftfuktare och kyler.

Men skiter I denna tråd ville höra om nån visste om dessa funkar bra som det lovas. Men ingen idé, bara bittra människor som vill klaga här inte nån som ville svara på min fråga, om dessa funkar så bra som d lovas.

Otrevligt i onödan. Gert har helt rätt i det han säger...
  • StevenDiese

Oavsett va ni bråkar om här i tråden så kan du väl återkomma och ge en recension. Kan ju va en bra grej!(?)

• Anonym (Solsemester)
    tjejen 85 nr 1 skrev 2015-07-05 17:41:55 följande:

Jag bor i en mindre lght på 52 kvadratmeter. Jag har beställt en luftfuktare som ska kunna ha kylande och värmande ånga. Nu undrar jag om jag slösat pengar?

Syftet med luftfuktare för mig är att det är så varmt i min lght på sommaren. Nån som vet om dom kyler lgheten bra? Tack på förjand

Morsan har en luftfuktare som är kanon på vintern när inomhusluften är torr.

Din verkar vara lite mer avancerad när den kan både kyla och värma, kanske funkar bra på en sån liten lägenhet. Annars rekommenderar jag en vanlig luftkonditionering alternativt fläkt.

Svar på tråden Nån som har erfarenhet av LUFTFUKTARE?