• Anonym (Sambo)

ekonomi som sambo

Inte precis ett relationsproblem men hittade ingen mer passande kategori.

Jag och min pojkvän har kommit till den punkt i förhållandet då vi vill och känner oss redo att bo ihop. Jag har inte tänkt så mycket på hur ekonomin skulle se ut, tog väl för givet att vi till att börja med skulle betala hälften var av gemensamma kostnader. Det har liksom aldrig blivit några vidare diskussioner kring pengar mer än att han i början av förhållandet då jag pluggade sa att han gärna försöker betala större del av de saker vi gör. Nu har jag jobb och tycker att vi delar ganska lika. Det har aldrig uppstått diskussioner kring vem som ska betala liksom, någon gör det bara. Men så kom frågan "hur mycket skulle jag betala om jag flyttade in i din lägenhet?" Svarade att halva hyran är 3000 varpå han konstaterade att han ekonomiskt inte skulle tjäna något på att flytta ihop. Jag antar att han grundade frågan på att jag har två barn vilket gör att vi måste bo större.

Blev bara paff av frågan då jag inte ens hade tänkt på att vi skulle flytta ihop av ekonomiska skäl utan för att bo gemensamt och ha alla våra saker på ett ställe ist för att pendla mellan två boenden.

Vi åkte även på en resa ihop nyligen och han frågade innan hur vi skulle dela upp betalningen. Jag svarade självklart att jag betalar biljetter för mig och barnen och så delade vi lika på hyrbil. Mat och nöjen på resan turades vi om att betala för och shopping betalade jag såklart för mig och barnen och han för sig själv. Resan fick mig dock att inse hur olika möjligheter vi har ekonomiskt. För honom blev det ett par tusenlappar medan det för mig gick på Tiotusentals kr och då jag har ett lågbetalt "kvinnoyrke" rök en del besparingar. Han tjänar ca 10 000 mer per månad än vad jag gör och har jobbat längre och bodde hemma länge så han har även hunnit spara mycket.

Jag har haft ett samboförhållande tidigare och där körde vi till en början på att den som har pengar betalar. När jag blev gravid slog vi ihop allt och levde på att alla pengar var gemensamma, alltid. Dock var vår ekonomi mer jämn då han i omgångar var arbetslös och blev försörjd av mig för att i andra omgångar dra in mer pengar. Är även uppväxt med att allt är gemensamt och att det är självklart att man lever med samma standard och förutsättningar. Dock hade jag väldigt svårt att handla saker jag ville ha/behövde när pengarna var gemensamma och kände att jag inte ville "slösa bort hans pengar".

Åh, allt känns bara snurrigt! Å ena sidan tycker jag att man ska leva gemensamt i alla avseenden, jag vill t.ex inte behöva diskutera vem som ska betala när vi köper något till hemmet, det ska ju vara VÅRT men om jag ska betala blir det ju betydligt billigare/färre saker, samtidigt som jag inte vill snylta på någon annan.

Eftersom jag har barn ser jag inte samboskapet som något jag ger mig in i för att det känns bra just nu utan har för avsikt att gifta mig och dela hela livet med denna man. Jag ser alltså väldigt seriöst på samboskapet. Hade jag inte haft barn hade jag nog flyttat ihop tidigare i förhållandet och sett mer lättsamt på samboskapet.

När det kommer till övriga saker som hushåll, städ osv är jag inte orolig, det är just ekonomin som känns knepig. Någon som har tips och råd kring hur vi ska göra? Har funderat på om man skulle dela upp procentuellt men vet inte hur det skulle se ut då han tjänar mer men jag som sagt går in med två barn.

Vet inte om någon orkat läsa igenom denna röra av text men skönt att få skriva av sig lite iaf, och hoppas att någon vill komma med något råd :)

• Svar på tråden ekonomi som sambo
  • Anonym (rutan)

min personliga åsikt är att självklart ska han i så fall betala halva hyran, vad spelar det för roll att du har 2 barn och måste bo större?? 
    Det är ungefär som att min sambo skulle vilja betala mindre procent av hyran för att jag har en massa djur och behöver en extra stor lägenhet. Dumt. 

• Chianti

Jag resonerade som din kille. Jag flyttade ihop med en kille med barn, hans lgh kostade mer än min, och var större. Jag sa att utan barn hade vi kunnat bo hos mig, det hade kostat 6000/2 = 3000 för mig. Jag flyttade in hos honom och bidrog med 3000, resten av hyran fick han stå för eftersom det var hans behov.

Att du delat med förra sambon som du också hade barn med är inte jämförbart tycker jag.

För övrigt är det ditt val att ha barn och att vara lågavlönad. visst hade han kunnat betala men det är ett fritt val, inget du kan förvänta dig. Så länge han accepterar att din ekonomi sätter ribban och inte kräver lyxsemestrar och hummer på fredagar så är det helt rimligt att var och en betalar för sig.

• Tow2Mater

Eftersom han tjänar mer, borde han betala mer procentuellt. Men eftersom du har barn, borde du betala mer pga dem. Så att ni delar 50/50 är väl rättvist.

• sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2015-07-06 03:00:51 följande:

Eftersom han tjänar mer, borde han betala mer procentuellt. Men eftersom du har barn, borde du betala mer pga dem. Så att ni delar 50/50 är väl rättvist.

Procentuellt av de gemensamma kostnaderna (dvs inte barnen).

Jag förstår killen. Jag hade nog tvekat rejält att flytta ihop i hans situation.

Sedan har han en annan ekonomisk syn än du verkar ha. Utöver detta, ingen ska få det dyrare om man flyttar ihop.

TS, tänk efter lite nu. För dig är det övervägande fördelar att flytta ihop. Ni blir två när det gäller vardagen. Ekonomin blir bättre, för honom medföljer det betydligt mer på minussidan.

Som sambo med en man med två barn sedan tidigare. Hade jag blivit singel idag så hade jag inte flyttat ihop med en pappa med hemmavarande barn. Än mindre om jag var den som tjänade mer. Jag hade föredragit att vara särbo.
  • annasv1980

Har du barnen på heltid och betalar inte pappan till barnen något undrar jag först? Men när nu den här mannen har valt dig har han fått barnen på köpet och vill han att ni ska göra saker ihop som en familj borde han automatiskt erbjuda sig att betala mer (såvida du inte har ett kraftigt underhållsbidrag). Du vill gifta dig, vill han det? I så fall kommer fötsörjningsskyldighet iaf för dig med på köpet för makar ska leva på lika nivå. Dina barn har han dock inga skyldigheter mot om han inte adopterar dem så ni blir en "riktig" familj. Tänker ni er något gemensamt barn? Ska han behandla det annorlunda? Det funkar ju bara om de redan har en pappa som skämmer bort dem på sitt håll. Annars hade jag aldrig gått med på att leva så, för barnens skull.

• Ess
    Chianti skrev 2015-07-05 23:06:01 följande:

Jag resonerade som din kille. Jag flyttade ihop med en kille med barn, hans lgh kostade mer än min, och var större. Jag sa att utan barn hade vi kunnat bo hos mig, det hade kostat 6000/2 = 3000 för mig. Jag flyttade in hos honom och bidrog med 3000, resten av hyran fick han stå för eftersom det var hans behov.

Att du delat med förra sambon som du också hade barn med är inte jämförbart tycker jag.

För övrigt är det ditt val att ha barn och att vara lågavlönad. visst hade han kunnat betala men det är ett fritt val, inget du kan förvänta dig. Så länge han accepterar att din ekonomi sätter ribban och inte kräver lyxsemestrar och hummer på fredagar så är det helt rimligt att var och en betalar för sig.

Jag håller med dig. Vi hade också uppdelat så att han betalade mer för sitt val att ha barn och att hålla dem med rum osv.
    Han stod även för hushållsarbetet när hans barn var där.

Man kan inte på allvar räkna med att en som inte är förälder åt barnen ska betala hälften av alla kostnader de drar med sig. Jag tycker killen i ts resonerar sunt.
  • Anonym (Sambo)

Han bor i en liten etta med kokvrå för strax över 3000/mån. Skulle han betala hälften för min trea skulle det bli precis 3000 så han skulle tjäna ett par hundralappar. Jag har ungefär samma elkostnader trots att jag bor mycket större. Så delar vi hälften går han inte back. Utöver att jag får bostadsbidrag har jag inga problem att försörja mig och barnen men flyttar han in försvinner bostadsbidraget så betalar inte han halva hyran är det ist jag som får en dyrare boendekostnad.

"Problemet" är egentligen att han har en helt annan levnadsstandard än jag. Jag drar in på allt jag inte tycker att jag behöver, tex tv, medan han har ett stort kanalpaket som han tycker är jätteviktigt. Ska jag då betala för det fast jag vill avstå då jag hellre sparar? Eller ska bara han få titta på tvn som står i vårt hem? Han vill ha dyrare möbler, elektronik osv vilket jag INTE prioriterar då jag hellre vill kunna spara till körkort, resor och buffert. Han tycker tex att det är katastrof att jag inte har mer än en bra kökskniv. Jag kan liksom inte leva efter hans standard.

Vi planerar inte gemensamma barn i dagsläget men eftersom han inte har barn sedan tidigare kan det ju bli aktuellt om några år.

• Anonym (Sambo)

Kan även tillägga att han planerar att hyra ut sin hyresrätt i andrahand och göra vinst där

• BlåSocker

Vi delar på det mesta. Jag betalar mina räkningar sambon sina, han har mer och bättre betalt än mig så när jag handlar, vilket ligger på min lott. Så tar mina pengar slut så skickar han över till mig.
    Han betalar oftast hyran därför maten ligger på mig så långt det går.
    Han står på bilen och även det lånet. Jag betalar allt med hunden.

Vi delar på så mycket som möjligt. Vi har delad ekonomi men samtidigt gemensam eller vad man ska säga.

Svar på tråden ekonomi som sambo