• Anonym (???)

    Har min sambo verkligen rätt att lägga sig i?

    Jag har mått dåligt det senaste halvåret. Så pass att jag velat ta livet av mig men har lyckats hålla mig på banan och inte velat gå till läkaren. Mitt fokus har legat på att jobba och sova för att orka med. Mitt största intresse innan var träning, kost och dylikt men jag har hela livet varit överiktigt det har gjort att jag är extrem, visst kom jag i min bästa form men jag gick också in i väggen utav det sär. Att äta en låda med sallad och dricka vatten hos vännerna på middag. Sen var det massa övriga problem i livet som gjort att jag inte orkat leva, jag har bara velat ligga i rtt mörkt rum och äta. Vilket jag i princip gjort. Jag kämpade emot i början men sen insåg jag att det var hopplöst, jag kan lika bra tillåta mig att må dåligt och sen får jag börja om från början.

    Jag är utbildad inom kost och allt det där, så jag har koll på precia hur jag ska göra och vad jag ska göra men när man mår pyskiskt dåligt och vill dö varje dag så funkade det inte. Jag är alltså inte orolig för min framtid när det gäller kost och träning. Hade ett otroligt matbegär under det här halvåret, antar att det är psykiskt och hetsätning (?)

    I samma veva, lite senare träffade jag mannen i mitt liv men förhållandet är inte det bästa..han har lyckats sänka mitt självförtorende rätt rejält pga vissa saker. Jag har sen vi träffades gått upp 5 kg. Väger 83,5 kg och är 160 cm. Och jag VET att det inte är bra alls men där och då handlade allt om att överleva. Han slänger ut pikar hela tiden så som vad jag ska äta, hur jag ska äta. Om jag tar något sött så hånar han mig med "ja men ta nu något sött!!" Kommer med smooties, proteindrinkar osv. Att min rumpa är stor att min mage är stor. Att jag sa att jag skulle gå ner i vikt redan när vi blev tillsammans. Han har också sagt att han är orolig för framtiden ifall jag skulle må såhär dåligt igen för jag kan ju "tydligen inte hantera det" och hur jag kommer vara mot hans barn när jag är så känslomässigt förstörd...

    Kan lägga till att han inte är ett dugg vältränad själv eller håller någon super kost, äter väldigt mycket mer än han behöver och är väl 5-10 kg mer än vad som behövs för hans kropp och längd. Han både dricker mycket och röker.

    Känns så jäkla vrickat att han ska hålla på och lägga sig i när jag har förklarat varför saker och ting är som dom är. Men han menar att jag försvarar mig och inte vill erkänna att jag är tjock så fint som han säger det... och att det visst är hans problem att jag är tjock..

    Känns ju inget vidare att få det i facet varje dag när man redan mår dåligt.. redan när vi blev tillsammans sa han att han hade gärna sett att jag fick ner 5 kg..

    Jag försvarar mig inte alls, jag är fet och jag vet det och att det är ohälsosamt. Men nu börjar jag äntligen må bättre psykiskt och vill ta det i min takt. Jag vill fan inte behöva gå och träna för att HAN ska vara nöjd med mig?

  • Svar på tråden Har min sambo verkligen rätt att lägga sig i?
  • Anonym (Mjo)
    grind skrev 2015-07-06 10:39:48 följande:

    Män är utseendefixerade. Om min fru klär sig fult en dag blir jag på dåligt humör. Män vill omge sig av vackra kvinnor. Tycker det är en kvinnas ansvar att hålla sig snygg.

    Din pojkvän känner väl sig smått uppgiven och det är därför han är otrevlig till och från.


    Och män får förfalla? Det här är visserligen en förklaring jag sökt länge då an oftare ser snygga tjejer med fula/tjocka killar än tvärtom.. Men ta inte för givet att alla kvinnor tycker det är ok!
  • Anonym (.)

    Mannen i ditt liv verkar vara en respektlös knöl. Tycker du verkligen att det är en bra idé att leva med en energitjuv som aktivt pikar dig och får dig att må dåligt?

  • grind
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-06 11:53:41 följande:

    Och män får förfalla? Det här är visserligen en förklaring jag sökt länge då an oftare ser snygga tjejer med fula/tjocka killar än tvärtom.. Men ta inte för givet att alla kvinnor tycker det är ok!


    Män har andra krav då kvinnor inte är lika utseendefixerade men ställer högre krav på social status.
  • Lavish

    Antagligen hade du väl mått bättre utan honom, kommit tillbaka och kunnat ta tag i att leva mer hälsosamt på grund av att du fått ha kvar energin han nu stjäl från dig. Inte för att jag är världsbäst själv på detta, men man går antagligen ner i vikt och får lättare att leva hälsosamt om man tycker om sig själv och sin kropp. Att hata sig själv och må dåligt är inget bra recept för sund viktnedgång. 

  • Anonym (Mjo)
    grind skrev 2015-07-06 12:37:10 följande:

    Män har andra krav då kvinnor inte är lika utseendefixerade men ställer högre krav på social status.


    De flesta kvinnor jag känner har höga krav på utseende. Jag skulle inte längre attraheras av min sambo om han blev tjock..
  • grind
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-06 12:44:10 följande:

    De flesta kvinnor jag känner har höga krav på utseende. Jag skulle inte längre attraheras av min sambo om han blev tjock..


    Det har forskats på området och det är som jag säger.

    Annars kan du bara sticka ut huvudet genom fönstret och titta. Rika, fula killar har i regel riktigt snygga kvinnor.
  • Anonym (Sanna)
    grind skrev 2015-07-06 12:37:10 följande:

    Män har andra krav då kvinnor inte är lika utseendefixerade men ställer högre krav på social status.


    Kvinnor tänder ofta på intelligens.

    Låt mig gissa... Du är singel, va?
  • Läs vad som står och inget annat

    Ett... han kanske säger det av välmening till dig. För att han faktiskt VILL att du ska må bra? Två... Förstår att du gärna vill sköta det här i din egen takt, absolut! Men du borde söka psykologhjälp oxå så dom hjälper dig på vägen. Om nått skulle hända bland din omgivning t.e.x.eller dig själv så kommer du falla ner i mörker igen. Man måste må bra i sig själv FÖRST innan man börjar tänka på vikten, sådant e viktigt för att de inte ska komma bakslag o få sig en rejäl käftsmäll, kan dyka upp ändå men inte alls lika kraftigt om man försöka övervinna känslan av att "vill inte ha hjälp"

  • Läs vad som står och inget annat

    Har läst fler av dina inlägg nu o JAG får känslan av att du e lite känslig nu, att mycke av de han säger får dig att reagera starkt för att du just själv mår så dåligt? Med tanke på att han sa så här :"du ska också haka på" Så då talade jag tydligt om för honom att han gärna får banta men mig lämnar han utanför det, jag tänker och vill inte banta just nu. Då kom ju piken om hur jag ser ut, att jag inte bryr mig om mitt utseende och så vidare..HAN kanske själv blir ledsen om/när han känner att du inte oxå vill tänka på figuren nu? Varför kunde ni inte göra det tillsammans som en "rolig" grej av det?

    Varför vlilldu att han lämnar dig utanför det? o varför vill du ej banta nu? E de pågrund av måendet jag skrev förut så tänk om o sök hjälp ts så du kan börja må bättre snart o sen kan gå ner i vikt.

  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (???) skrev 2015-07-06 11:00:34 följande:
    Jag mådde dåligt men inte sådär extremt dåligt när vi blev ihop. Saker kom ikapp och nya problem dök upp. Han har ju varit extremt omtänksam och fin mellan varven så det känns som jag inte vet vilken som är hans rätt sida? Är han sån här eller är det något hos mig som framkallar dessa dåliga sidor hos honom, han säger att det är det sista.

    Jag mår bättre idag, mycket bättre. Men har för första gången på hela det jobbiga året semester och känner att jag bara vill vila ut. Dricka hans jävla proteindrinkar och lyfta hantlar framför speglen känns inte lockande. Han gör ju det och känner sig jätteduktig och snackar om träningsvärk som han sprungit ett helt maraton...
    Jag e nästan fullt säker på att det e du som mår så pass dåligt fortfarande att du tar allt som pikar o därför överreagerar. Eftersom han e väldigt omtänksam annars så verkar de som att du tar åt dig mer än va du kanske borde. Sen tycker jag oxå att du ska försöka glädjas mer på ett välmenande sätt när han "varit duktig". För HONOM betyder det ju mycke de han har lyckats med.  Hela relationen blir som en ond spiral eftersom du inte mår bra i dig själv egentligen.
Svar på tråden Har min sambo verkligen rätt att lägga sig i?