• Gryntroll

Sol och bad i USA i höst?

Vi funderar på en sol-och badresa till hösten och kom att tänka på att det ju antagligen finns mer i USA än det man först kommer att tänka på som Miami Beach, Las Vegas, stora nöjesparker och outlets

Men frågan är vart ska man åka?

Så ni USA-kännare, har ni några tips på resmål där vi med familjen (2 vuxna, 3-åring, 6-åring) under hösten kan sola och bada som gärna är lite ?laid back? och trevligt.

• Svar på tråden Sol och bad i USA i höst?
  • T W

Jag tyckte Key West var väldigt mysigt, vill man så kan man ju kombinera det med något annat ställe i Florida. (om ni ska vara borta länge och känner att det blir lite långtråkigt) Fort Lauderdale ska väl vara lite lugnare än Miami(?) och det är dessutom nära från flygplatsen. (Miami är visserligen väldigt "mycket" och jag kände att oavsett om vi var ute efter chill eller party så fanns allt). 
    Clearwater kanske kan vara ett alternativ? Det finns ju väldigt många städer efter kusten som ska vara mysiga och som är mindre och inte lika "hypade".

Jag som är en badkruka hade inte åkt till västkusten för sol & bad iaf, även om jag tex gillade San Diego.

• T W

Nu vet jag iofs inte om det är regn/orkanperiod eller något sådant som talar mot Florida på hösten, jag var där på våren.

• Gryntroll

Tusen tack!
    Kollade runt lite och som sagt, det verkar ju finnas en del mindre ställen. Har du någon koll på någon/några av dem?

Ja de var en fundering jag också hade - detta med orkaner och hösten...
    Är det i så fall samma även i Georgia? Någon som har tips på ställen där, eller är det för svalt i november?

• T W
    Gryntroll skrev 2015-07-06 14:38:40 följande:

Tusen tack!
    Kollade runt lite och som sagt, det verkar ju finnas en del mindre ställen. Har du någon koll på någon/några av dem?

Ja de var en fundering jag också hade - detta med orkaner och hösten...
    Är det i så fall samma även i Georgia? Någon som har tips på ställen där, eller är det för svalt i november?

Jag har inte jättebra koll tyvärr.. Jag har främst varit i Orlando, Daytona, Fort Lauderdale, Miami, Key West, Clearwater och Fort Myers.
    Key West tyckte jag som sagt var väldigt mysigt. Vi hyrde cyklar och åkte runt, åt mat ute vid havet osv. Kändes väldigt lugnt och lite halvflummigt :)
    Ett tips är att maila till dom på Florida.nu, jag hade 100 frågor som jag fick svar på där innan jag åkte :) Det är ett par svenskar som är bosatta där som väldigt gärna hjälper till, dom borde tex ha koll på vädret :)
  • TillFlorida

Orkanperioden tar slut i slutet på November. Vi har i och för sig inte haft några orkaner i Florida på snart 10 år.

www.washingtonpost.com/blogs/capital-weather-gang/wp/2014/10/07/why-floridas-record-setting-hurricane-drought-portends-danger/

Vattentemperaturen ligger lite efter lufttemperaturen, så (sen)hösten är bästa tillfället att komma till Florida. Inte så grymt varmt och fuktigt som det är på sommaren, men fortfarande varmt i vattnet.

Mot slutet på Oktober ligger temperaturen på ca 28 grader under dagen och 20 grader på natten i Clearwater. Vattentemperaturen ligger då på ca 26 grader.

www.surf-forecast.com/breaks/Clearwater-Beach/seatemp

Själv bor jag i Orlando och drar till västkusten (North Redington Beach) på helgerna ibland om svärföräldrarnas lägenhet där inte är uthyrd. Key West är trevligt också. Svärföräldrarna har hus där nere också, så vi brukar åka ned åtminstone en eller två gånger om året. Det är varmare, så det kan vara ett bra alternativ om man vill åka över jul. Smathers Beach har fin sand där. Stranden i Fort Zachory State Park är min frus favorit. Den är trevlig, men sanden är inte lika bra.

Om du har några frågor så kan jag nog svara på dom om det gäller Florida i allmänhet eller mer specifikt om Orlando/Key West/St. Petersburg/Tampa).

Svar på tråden Sol och bad i USA i höst?