• Anonym (qwert)

Fulaste & finaste språken?

Vilka språk tycker ni är de fulaste och finaste språken?

Har själv inte hört alla språk, men av språken jag hört så skulle jag säga:

Fulaste: Finska, danska, somaliska, japanska, kinesiska, koreanska, thailändska och spanska. Var svårt att välja några få.

Finaste: Persiska, svenska och arabiska (beror på dialekt, vissa arabiska dialekter är hemska). 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fulaste & finaste språken?
  • Passionsfrukt

Tja, beror ju på hur man menar. Nu kan jag inte fler än tre språk flytande och fyra språk förstår jag i skrift, men av de språk jag kan måste jag säga att finskan absolut klubbar alla andra språk då det gäller uttrycksförmågan. Det är ett oerhört mångsidigt språk som tar exempelvis poesi till en helt ny nivå.
    Av de språk jag kan tycker jag svenska är det träigaste och stelaste.

De flesta språk jag hört låter vackra. Beror ju på vem som talar och vad de säger.

• Tiiara

Fulaste: Finska, danska, tyska.
    Finaste: Spanska, italienska, latin.

• Kereza

Pratar vi om hur de låter att lyssna på nu?

Isf; Svenska, Tyska och Finska låter vackrast - klara uttal, rena "linjer" och behagliga att lyssna på även om man inte förstår dem.

De två fulaste språken är franska och portugisiska - franska blir jag fysiskt illamående av för det är så jävla fult...och där levde jag i 3.5 år. Jag gav upp och flyttade när jag insåg att jag inte tyckte det blev mindre vidrigt ens när jag lärde mig.

Men jag tycker Svenska ligger bra till för vackrast också - det låter lite som att vi sjunger när vi pratar, har jag märkt - på de 3.5 år jag bodde i Frankrike, och de 4 år jag bott i Irland, har jag insett det; hör jag en svensk randomly ute på gatan så låter det rytmiskt och mjukt och vackert, med sjungande toner och utan äckliga halsljud.

Vackraste språken: Svenska, Tyska.

Fulaste språken: Franska, Portugisiska.

• lintu

Är ju finsk och ser väl mitt hemspråk på ett annat vis än många, så finast i mina öron är finska svenska isländska engelska och spanska. Fulast anser jag är arabiska och vissa norska dialekter.

• Zarch

Personligen tycker jag att holländska, finska, svenska, norska, spanska och portugisiska är rätt fula språk.

Fina tycker jag faktiskt att franska, italienska, engelska och isländskan är. Sedan är det inte så fina språk kanske men ryska och tyska låter rätt coolt.

• Anonym (mångspråkig)

Det vackraste språket i världen? Helt klart finskan :) Ett mångfacetterat språk som man kan leka med. Lämpar sig väl till poesi, ramsor och dylikt. Blir berörd in i märgen av att bara läsa schamporeklam på finska. Vad jag förstår är arabiskan likadan på det sättet. Rent prosodiskt är väl däremot finskan inte det vackraste språket. Skulle då eventuellt säga franskan även om det är ett tråkigt svar.

Det fulaste språket? Enligt min mening helt klart nederländskan. Ryser av obehag bara jag hör det språket. Tråkigast av alla de språk jag kan är svenskan. Ett "platt" språk som inte berör mig alls.

• Anonym (qwert)
    Zarch skrev 2015-07-07 13:34:53 följande:

Personligen tycker jag att holländska, finska, svenska, norska, spanska och portugisiska är rätt fula språk.

Fina tycker jag faktiskt att franska, italienska, engelska och isländskan är. Sedan är det inte så fina språk kanske men ryska och tyska låter rätt coolt.

Tycker också att ryska låter coolt, hade varit kul om man kunde språket.
  • Anonym (Jag då)

Fulast: finska och franska

Finast: hebreiska

• Zarch
    Anonym (qwert) skrev 2015-07-07 13:39:22 följande:

Tycker också att ryska låter coolt, hade varit kul om man kunde språket.

Absolut, ryskan låter maskulint och coolt.
  • Dr Nail

Svenska är ett fint språk, tycker jag. Lite ordfattigt bara, men om vi pratar rent fonetiskt så gillar jag s.k. sångspråk. Även ryska och engelska har mycket melodi och alternerande vokaler.

Svar på tråden Fulaste & finaste språken?