• Freijah

vad krävs för att en amerikansk rörmokare ska kunna jobba i Sverige?

En vän till mig jobbar som rörmokare i USA men han funderar lite på om han kan få jobb här i Sverige, och vad det isåfall skulle krävas av honom.

Gäller hans licens även här eller måste han göra något prov/utbildning innan han kan jobba här?All information är välkommen :P

• Svar på tråden vad krävs för att en amerikansk rörmokare ska kunna jobba i Sverige?
  • Nyfikna72

Att vara vvs tekniker kräver förvisso att man kan det men jag skulle tro att det helt är upp till ev arbetsgivare att lita på ev utbildning och liknande. Tror inte det krävs nån validerad svensk utbildning iallafall.

• Melinoe

När min man, irländare, hörde sig för om jobb inom byggnads för en sisådär 5 år sedan var svaret prata förståelig svenska och ha någon form av bevis att du kan vad du påstår du kan (diplom från kurser och rekommendation från nuvarande arbetsgivare tex )

• Anonym (.)

Det där med krav på svenska varierar nog rätt bra, ibland är det inte så noga speciellt om man har engelska som modersmål.
    Jag känner två amerikaner, en australiensare, en britt och två fransmän som kommit hit och börjat arbeta trots att dom inte kunde någon svenska alls när dom kom hit och just nu jobbar det en person med min man som inte heller kan svenska, så dom pratar engelska med varandra (byggbranschen)

• Anonym (röris)
    Anonym (.) skrev 2015-07-07 17:13:07 följande:

Det där med krav på svenska varierar nog rätt bra, ibland är det inte så noga speciellt om man har engelska som modersmål.
    Jag känner två amerikaner, en australiensare, en britt och två fransmän som kommit hit och börjat arbeta trots att dom inte kunde någon svenska alls när dom kom hit och just nu jobbar det en person med min man som inte heller kan svenska, så dom pratar engelska med varandra (byggbranschen)

Nja som rörmokare är det nog ganska viktigt faktiskt. VVS är inte riktigt lika som byggbranschen där man ofta tar in vem som helst. Men visst finns det gott om rörmokare i Sverige som inte kan svenska, problemet är att dom som anställer såna aldrig skulle anställa en amerikan eftersom han är för dyr.
    Det är också ett halvstort överskott på rörmokare i Sverige just nu.
  • Anonym (röris)

Fast vänta nu? Han ska alltså inte komma hit genom att gifta sig utan åka hit enbart för att jobba? Det kan han glömma direkt. Han får inte arbetskraftsinvandra.

• Tow2Mater
    Anonym (röris) skrev 2015-07-07 19:42:51 följande:
    Men visst finns det gott om rörmokare i Sverige som inte kan svenska, problemet är att dom som anställer såna aldrig skulle anställa en amerikan eftersom han är för dyr.
    Varfor skulle en Amerikan vara for dyr?
  • Anonym (röris)
    Tow2Mater skrev 2015-07-07 20:13:14 följande:
    Varfor skulle en Amerikan vara for dyr?
    Högre löner i USA än t ex Polen, Lettland, Rumänien osv.
  • Freijah
    Anonym (röris) skrev 2015-07-07 19:44:55 följande:

Fast vänta nu? Han ska alltså inte komma hit genom att gifta sig utan åka hit enbart för att jobba? Det kan han glömma direkt. Han får inte arbetskraftsinvandra.

Ena utesluter inte det andra, han vill gärna ha möjlighet att försörja sig om han flyttar hit.
  • Anonym (röris)
    Freijah skrev 2015-07-07 20:22:28 följande:
    Ena utesluter inte det andra, han vill gärna ha möjlighet att försörja sig om han flyttar hit.
    Jag är helt med på vad du menar och håller med dig till 100% Om jag nu förstått dig rätt. Självklart kan en amerikan (och även en svensk) gå ner i lön rejält för att kunna försörja sig om det är kris.
    Problemet är att dom arbetsgivare som pysslar med billiga rörmokare inte tänker så, eller dom tänker nog så också egentligen. Men när dom ska anställa så väljer dom ändå en från Östeuropa eftersom dom vet att det är ett säkert kort. Då vet dom vad dom får och dom vet att personen inte kommer kräva mer i lön och inte heller kommer vara så noga på sina rättigheter. Även om amerikanen dyrt och heligt har lovat att vara lika billiga och inte bry sig ett smack om semesterersättning, övertidsersättning osv så tänker de ändå att det är lika bra att ta det säkra som de alltid har gjort och välja den från östeuropa. Som ofta dessutom blir rekommenderad av andra rörmokare från östeuropa.
  • Freijah
    Anonym (röris) skrev 2015-07-07 20:28:32 följande:
    Jag är helt med på vad du menar och håller med dig till 100% Om jag nu förstått dig rätt. Självklart kan en amerikan (och även en svensk) gå ner i lön rejält för att kunna försörja sig om det är kris.
    Problemet är att dom arbetsgivare som pysslar med billiga rörmokare inte tänker så, eller dom tänker nog så också egentligen. Men när dom ska anställa så väljer dom ändå en från Östeuropa eftersom dom vet att det är ett säkert kort. Då vet dom vad dom får och dom vet att personen inte kommer kräva mer i lön och inte heller kommer vara så noga på sina rättigheter. Även om amerikanen dyrt och heligt har lovat att vara lika billiga och inte bry sig ett smack om semesterersättning, övertidsersättning osv så tänker de ändå att det är lika bra att ta det säkra som de alltid har gjort och välja den från östeuropa. Som ofta dessutom blir rekommenderad av andra rörmokare från östeuropa.

Men är det då någon skillnad om han skulle gifta sig o flytta hit först, och sen söka jobb. Eller är det kört vilket som?
    Och är det lika kört för svenska rörmokare?

• Anonym (röris)
    Freijah skrev 2015-07-07 20:36:08 följande:

Men är det då någon skillnad om han skulle gifta sig o flytta hit först, och sen söka jobb. Eller är det kört vilket som?
    Och är det lika kört för svenska rörmokare?

Skillnaden är ju att dom man gifter sig och kommer hit så får man komma hit. Annars kommer man inte hit överhuvudtaget. Ska man söka uppehållstillstånd som arbetskraftsinvandrare måste man dels ha jobbet klart när man söker (papper påskrivna) och det måste vara i en bransch där det är brist på arbetskraft, vilket inte VVS är. Gifter man sig och kommer hit är man ju ändå här och kan söka jobb. Vanliga VVS-kneg som lågavlönade. Problemet för ts kompis är att han inte ens har en chans att komma hit och söka några jobb om han inte har en fru/man på gång här.
    För svenskar är det annorlunda då man kan söka "vanliga" VVS jobb, där man måste kunna svenska. Men visst om en svensk söker jobb som en låglönerörmokare är det nog lika kört där. Antagligen ännu svårare än för en amerikan.
  • Freijah
    Anonym (röris) skrev 2015-07-07 20:41:49 följande:
    Skillnaden är ju att dom man gifter sig och kommer hit så får man komma hit. Annars kommer man inte hit överhuvudtaget. Ska man söka uppehållstillstånd som arbetskraftsinvandrare måste man dels ha jobbet klart när man söker (papper påskrivna) och det måste vara i en bransch där det är brist på arbetskraft, vilket inte VVS är. Gifter man sig och kommer hit är man ju ändå här och kan söka jobb. Vanliga VVS-kneg som lågavlönade. Problemet för ts kompis är att han inte ens har en chans att komma hit och söka några jobb om han inte har en fru/man på gång här.
    För svenskar är det annorlunda då man kan söka "vanliga" VVS jobb, där man måste kunna svenska. Men visst om en svensk söker jobb som en låglönerörmokare är det nog lika kört där. Antagligen ännu svårare än för en amerikan.

Okey men då vet jag.
    Som "tur" är har han en blivande fru i sverige, så då får han gå den vägen :)
    Tack för att du svarade!

• Anonym (röris)
    Freijah skrev 2015-07-07 20:43:47 följande:

Okey men då vet jag.
    Som "tur" är har han en blivande fru i sverige, så då får han gå den vägen :)
    Tack för att du svarade!

Mitt råd är att han ser till att ha alla papper och rekommendationer klara. Betyg osv så att allt ser bra ut. Han skaffar svenskt körkort och han MÅSTE lära sig svenska. Han måste kunna prata , läsa och skriva flytande om han ska ha en chans. När det är löst så bör det inte vara några problem. Förutsatt han har bra papper från USA då. Då är han nästan på samma nivå som en svensk, även om det inte automatiskt är en dans på rosor idag. Är som sagt ingen bransch med brist på arbetskraft.
  • TillFlorida

De behöver inte vara gifta för att han skall kunna komma hit. Om han har en relation med en svenska duger det bra (blivande sambo). Min amerikanska flickvän flyttade till Sverige med visa baserat på vår relation två år innan vi gifte oss.
    För att flytta till USA måste man dock vara gifta (Med CR1/IR1 Visa, eller gifta sig inom 90 dagar om man skaffar K-1 Visa). 

Svar på tråden vad krävs för att en amerikansk rörmokare ska kunna jobba i Sverige?