Separtions- och dödsångest efter förlossning
Jag drabbades av depression och panikångest efter min första förlossning för tre år sedan och har även tidigare i livet haft depression och ångest.
Fick mitt andra barn för 2,5 månad sedan och har drabbats av fruktansvärd dödsångest. Är livrädd att bli allvarligt sjuk i exempelvis cancer och trots jag bara är 29 år och frisk sedan tidigare känns det som en självklarhet att jag snart kommer att bli sjuk. Får sådan ångest att jag inte ska få se mina söner växa upp. Jag vet att jag borde leva i nuet och att man aldrig vet vart livet tar en och att det inte är någon idé att oroa sig. Jag brukar ha den inställningen till livet. Men det känns totalt omöjligt. I varje steg jag tar, i allt som händer ser jag hur katastrofen kommer och får fruktansvärd ångest. Jag gråter mig till sömns och vaknar ofta med att gråta. Jag är barnmorska och jobbat inom sjukvården länge men just nu kan jag inte höra om folk som blivit allvarligt sjuka i ung ålder utan att få stark ångest. Jag orkar inte detta längre och har till och med funderat på självmord för att slippa denna totala ångest. Jag känner mig som en värdelös mamma som inte kan njuta tillsammans med mina barn utan bara har ångest. Jag skulle aldrig kunna ta mitt liv pga barnen men jag har så svårt att se att det finns någon utväg ur detta. Känns som om livet är slut. Jag ska gå till en psykolog efter semestern men det känns så hopplöst. Någon som haft lika eller tror att detta kan bli bra igen?