• Yammi

    Ser inget på UL???

    hade sista mensen 1 juni, men hade inte sex förrän 20 juni och blev gravid.


    Hade även ägglossningsmärta runt 19-21 juni. 


    I fredags låg min hcg på 59, måndag hade det nästan tripplats till 214.


    Vårdcentralen sa att det såg bra ut.


    MEn orolig som jag är så åkte jag imorse till sjukhuset och där ser doktorn inte något alls i livmodern. Ska tilläggas att hon inte gjorde vaginalt och tittade knappt 3 sek innan hon sa det var tomt. Hon såg en skugga som kunde vara en inflammation sa hon. Hon tog 20 olika blodprov och sa att om dessa inte visar va hon vill så kommer hon ge mig abort-spruta!


     


    HJÄLP??? Borde hon inte gjort ett vaginalt ul? Enligt ägglossningen är jag i vecka 4+4 men enligt sista mensen 5+2.......


    Är det kört igen för mig? Jag vill bara sjunka genom jobbstolen och grina sönder mig!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-08 08:29
    Borde jag konultera en annan doktor innan hon ger mig en ev. spruta? Tycker ju hcg ökar som det ska.... Vill inte abortera ett ev tidigt embryo
  • Svar på tråden Ser inget på UL???
  • Yammi
    Kattflickan skrev 2015-07-08 08:53:41 följande:

    Jag tycker det låter jättekonstigt! I vecka 4+ är detväl för tidigt att se något? Hcg stegringen har ju sett bra ut. Misströsta inte än. Vänta ett par veckor och gör VUL i vecka 7+. Ta ingen abortspruta. Om du får så tidigt missfall brukar det komma ut av sig själv.


    Det kan inte vara farligt för äggledaren eller så att vänta om de skulle va utomkveds?
  • Yammi
    Kattflickan skrev 2015-07-08 09:34:34 följande:

    Jo, har du anledning att misstänka utomkveds? Smärtor? Blödning?

    Jag har bara varit med om att läkaren gjort VUL i tidig graviditet och även med VUL är det troligt att inget ses så tidigt i graviditeten. Det känns förhastat att göra något så här tidigt. Fortsätt ta hcg prov. Vid utomkveds ökar inte hcg på samma sätt som vid graviditet.


    Nja jag har lite ont i sidan , men inga hemska smärtor och ibland även andra sidan så är nog bara livmodern som växer. 


    Hoppas hcg visar bra ökning idag. tack för du bryr dig om mig =)

  • Yammi
    LinduzZ skrev 2015-07-08 09:39:17 följande:

    Vänta ett tag till och för att dom ska kunna se måste dom förs ett vul för ett säkrare fastställande.

    V 4 är alldeles för tidigt för att se något.

    Och om det skulle vara något tok så ska Alltid två doktorer sett samma sak.


    tänker inte göra något förrän minst 2 doktorer sett något. 
  • Yammi

    Är tillbaka från läkaren. 


    Hon sa att efterom jag har lågt kalciumvärde, lågt B12 och lågt progesterone och HCG så ville hon nu ge mig en spruta för att abortera. 


    Jag vägrade. Mitt HCG låg på 531 vilket betyder en ökning på lite mer än dubbelt sedan i förrgår. Dvs det ökar som det ska. Jag vet inte hur långt gången jag eg är. det är stor skillnad på vecka 4 och 5!


    Saken är att jag hittar inte hennes progesterone prov i papperna? Någon som vet vad det heter på "sjukhusiska" har googlat alla tester och inget ska vara Progesterone. Mitt B12 är inom gränsen och även mitt kalcium.


    Hon sa att jag kunde då gå hem och ev. förblöda om jag inte ville ha min spruta nu....


    Ringde min läkare jag hade under min första grav. Han sa att han tyckte inte alls värdena lät låga utan att jag är bara tidigt gravid och att man inte kan se ngt på UL före hcg 1000. Han bad mig göra ett till test på vårdcentralen på fredag eller måndag och är jag över 1000 då skulle jag komma in på ett UL hos honom. 


    Jag frågade om jag skulle förblöda och dö. Han sa NEJ. "Om du får ont åk in på akuten, men annars ska du bara varra glad över din graviditet, allt ser bra ut enligt mig."


    Kan ändå inte släppa lite oro, första läkaren hon har skrämt mig rejält! Tänk om jag förblöder i sömnen, fick lite ångest nu ändå. Hur kan läkare vara så elaka. 


     


     

  • Yammi

    Jag kan inte ens hitta hennes prov på progesterone på lappen jag har fått från Labbet. Det borde väl stå under "hormoner", hittar det inte alls. 


    Jag har inte ens under normalt på B12 heller, det ska ligga mellan 134-590 och jag har 200. Borde väl inte spela nån roll för graviditeten. Har köpt piller iaf nu jag ska börja ta.


    Jag hoppas jag gjort rätt som väntar och ser vad som händer. Är det ingen bebis så är det inte....men jag kan inte bara avbryta NU när alla odds talar för en ok grav, eller hur? 

  • Yammi
    livetärvackert skrev 2015-07-08 13:45:08 följande:
    Absolut inte! Och varför du skulle förblöda vet jag inte.. Har du blödningsrubbning eller äter blodförtunnande?

    Vad det är för spruta som framkallar missfall? Jag jobbar på Gynakuten men det är bara tabletter vi ger när någon ska göra abort eller om de fått MA.

    Var finns den här läkaren? Är hon verkligen gynekolog?

    Hon finns i Turkiet denna läkare, jag bor utomlands. De ger någon form av spruta (cellgifter sa hon) för att framkalla att utomkvedet åker ut ur kroppen. 


    Som tur var så min förra läkare att allt såg bra ut vad han hörde på telefonen.... så det känns ju lite bättre. 


     


    Du som jobbar inom vården kanske vet vad progestrone har för labb namn?

  • Yammi

    Var hos min barnmorska på vårdcentralen imorse för att få lite klarhet i alla provsvar jag fick av den knäppa läkaren igår. Min BM sa att allt såg jättebra ut och inget tyder på utomkvedhavandeskap. Hon ville ta nya hcgprover imorgon för att se om de dubblats igen sedan skulle hon ta en massa andra prover med bara för att va på de säkra sidan. Hon sa att mitt val att inte ta abortsprutan var ett bra val. 

  • Yammi
    Kattflickan skrev 2015-07-09 21:06:17 följande:

    Obehagligt att en läkare på så vaga grunder rekommenderat dig att göra abort för att hon tror att det är utomkveds!!!

    Tur att du inte tog sprutan. Hoppas din graviditet håller i sig! Om några veckor kan du göra VUL för att se om hjärtat slår.


    Javisst är det hemskt. Finns ju inte grunder alls att det är ett utomkveds, förutom att hon inte såg något på ett ultraljud. 


    Jag blir mörkrädd av hennes sätt att behandla mig. Undrar hur många friska graviditeter hon aborterat isf! OM denna graviditet resulterar i ett barn kommer hon absolut få höra det...usch så jag hoppas jag får överbevisa henne. 


    Min förra läkare (om tyvärr är fullbokad 3 veckor fram) sa att jag skulle hitta någon till veckan att göra ett VUL om hcg är över 1000 idag. 

  • Yammi
    bebba83 skrev 2015-07-10 06:23:47 följande:

    Vilken tur att du inte lyssnade på läkaren! Låter inte alls som hon vet vad hon pratar om! Det är lurigt det där med sjukvård utomlands. Jag vårdades på thailändskt sjukhus för missfall och fick rådet att äta tabletter och vila så kanske det kunde klara sig. Snacka om att få vilseledande information. Önskar dig all lycka och hoppas snart få läsa om att du sett en liten därinne :)


    Snacka om att hon ska få äta upp sina ord om detta går bra.


    HCG var 1180 idag dvs absolut dubblats sedan i förrgår. Min barnmorska är inte alls orolig kan jag påpeka. Ska boka in ett VUL till veckan. på  Torsdag bör hcg ligga på nästan 9000 o då bör man se ngt med VUL!


    Ibland ska man lite på sin egen magkänsla, tänk om jag aborterat i onödan.

  • Yammi
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2015-07-10 20:06:37 följande:

    Man kab absolut inte se något så tidigt speciellt inte med UL kanske kanske något med VUL men osäker .


    Ja precis, man undrar ju vart läkaren fått sin licens....
  • Yammi
    miltal skrev 2015-07-14 06:53:17 följande:

    Följer! Hur har det gått? Någon ökning?


    Tog ett nytt prov igår får svar idag, men de senaste 3 proven har ju ökat bra. 


    Igår gjorde en läkare ett VUL där kunde hon inte ens hitta min livmoder (?!) så hon fick tillkalla en annan läkare som hade lika stora problem. Efter ca totalt 10 min så får dom till en dålig stillbild på en del av livmodern och en svart liten cirkel som eventullt kan vara en graviditet, men hon var så osäker. Därav tog hon ett nytt HCG och hon sa att jag skulle ringa idag och är prover ca 3000 ingen oro och komma tillbakja om 2 v!!! två! jag dör av väntan

  • Yammi
    Maramina skrev 2015-07-14 07:22:19 följande:

    Får man fråga varför du var orolig och varför de tog så mycket olika prover i så tidig graviditet?


    Där jag bor funkar det inte som i Sverige. När vårdcentralen får ett positivt gravtest(via blodprov, de slutade med kissprov för 3 år sedan här) så skickar de dig direkt till läkare. Eftersom jag fått missfall förr så ville dom ha mig under bättre kontroll denna gången dessutom. Sedan så kände jag värk i sidan, blev nojjig och skyndade mig till privatläkaren innan jag hann till den andra. Men de värken släppte väldigt fort. 
  • Yammi
    Leola skrev 2015-07-14 14:08:42 följande:

    Kan du inte bara avvakta nån vecka utan massa prover och undersökningar som säkert känns stressande? Får du mf så lär det ju börja blöda och göra jätteont. Eller är det utomkvedshavandeskap som din läkare misstänker?

    Ont i äggstockarna och livmodern kan man ju ha även vid en normal graviditet.


    Den första trodde det men det tror inte jag det minsta på. 


    Jo ska vänta 2 veckor nu. 

  • Yammi
    Vickan I skrev 2015-07-28 21:40:39 följande:

    Hur går det ts? Håller tummarna!


    Jag har en graviditet  i livmodern så det är inte ett utomkveds! 


    Dock hittar vi nu inget hjärtljud o graviditeten verkar 2 veckor för litet. 


    Tillbaka 10 aug.....

  • Yammi

    Fick missfall den 30 Juli. Åkte in med förlossningsmärtor och var riktigt dålig. Babyn hade inte växt ngt sedan v 6. Allt kom ut snabbt och nu tror jag jag har ägglossning så nu kör jag på igen ;)

Svar på tråden Ser inget på UL???