• Adria77

Vaccinera eller ej?

Hej!

Vet att det är många diskusioner om detta här. Själv har jag nu 3 barn en är snart 3 månadet och ångest växer för varje dag. Vad skall jag göra?

Ena barnet hade enorma biverkningar kramper allt möjligt . Utredning det ena och det andra. Bla bla jobbigt och sen tänker man att man gjorde så mot sitt barn.

Sonen inga bekymmer alls utöver feber och skrik och smärta.

Okej det är också jobbigt.

Eftersom jag själv har medicinsk utbildning så skär det litet mot det jag har läst om. Men mycket blev fel ändå under historiska data trots att människor trodde sig veta bäst.

Nu är det så jobbigt.

Vet att många kommer skriva och jag vill kanske dela upp bacciner gr polio och ev stelkramp. Och sen mässling när hon är 15 om hon inte får det.

Har sett många vuxna på mitt jobb vara vaccinerade och ändå fick de dessa sjukdomar så man undrar lite...

Nää svårt ....

Jag hade feber in5 månader efter en vacin jag fick 2013 hepatit A/B. Den vaccin fick jag under min utbildning 2005 men den gav ingen skydd. Fast det var 3 sprutor.

Nä svårt att veta.

• Svar på tråden Vaccinera eller ej?
  • chokladgroda
    Sous skrev 2015-07-08 19:30:14 följande:
    Det finns all anledning att vara försiktig om barn reagerat starkt på vaccin, men att vacvinationsprogrammet skulle kosta mer än vården av de som annars skulle bli sjuka är rent påhitt och bara löjligt. Har du missat vad kostnaden blir för ex en difteriepidemi? Där upp emot 10% av de som får sjukdomen avlider? Polio med livslånga handikapp, ökad risk för tidig alzheimers osv? Mässling med hjärnhinneinflammationer?

Vi vaccinerar för att samhällskostnaden naturligtvis vore högre utan! Kostnaden i mänskligt lidande ska vi inte prata om...
    My mistake, men tänkte mer vad det kostar för ett barn att vaccinera sig kontra risken att behöva behandlas på sjukhus vilken är väldigt liten i vårt samhälle idag. Detta förutsätter ju givetvis att alla som kan vaccinerar. Och att man låter bli av medicinska orsaker och inget annat. Som du kanske kan förstå är jag less på att bli utpekad som ett svart får utan att folk egentligen vet vad dom pratar om.

Har läst hela antivaccinationsdebatten och har koll på rätt mycket från båda håll. Och vårt beslut grundar sig i vår sons reaktion samt att även min syster reagerat kraftigt på vaccin och risken är stor att det är någon ärftlig allergi mot någon av komponenterna i vaccinet. Svårt att veta innan man vaccinerar om nästa barn också är allergisk och jag vågar helt enkelt inte chansa eftersom risken för allergin är högre än risken för sjukdomen i dagsläget. Förändras prognosen för dessa sjukdomar så är det ju en ny situation och nytt beslut får tas då..
  • Adria77

Jag skrev inte tråd för att bråka med någon. Hade det varit enkla val hade jag inte skrivit tråden utan lyssnat på läkare och mina erfarenheter. Just att det är svårt att göra val då det blir liksom 50/50.

Några fick mässling och dessutom var jag gravid så då fick jag göra prover osv. Men det gick bra.

Chefen och oro det varit sådan panik.

Jag vet inte vad jag skal göra allt jag gör är fel.

Jag fick denna lilla bebismlt alla odds och jag vill ha henne kvar en lång tid.

• sextiotalist
    Adria77 skrev 2015-07-08 19:46:44 följande:

Jag skrev inte tråd för att bråka med någon. Hade det varit enkla val hade jag inte skrivit tråden utan lyssnat på läkare och mina erfarenheter. Just att det är svårt att göra val då det blir liksom 50/50.

Några fick mässling och dessutom var jag gravid så då fick jag göra prover osv. Men det gick bra.

Det har alltså varit en lokal mässlingepidemi bland vaccinerade i Sverige. Ledsen men jag tror dig inte. Mässlingen är en sjukdom råder under smittskyddslagen.

Däremot så är det inte mässling som är farligt för gravida utan röda hund
  • modsey
    Adria77 skrev 2015-07-08 19:46:44 följande:

Förstår inte, fick några stycken av dina kollegor mässlingen trots att de var vaccinerade.
    Har du någon länk till någon artikel, för det borde det stått om i någon medicinsk skrift. Vari landet var det?
  • Pentra

Hej! ... Jag rekommenderar starkt att läsa boken "Sanningen om vaccinet" av Rikard Svensson. Den handlar om vaccinets grymma historia. Boken innehåller dessutom många värdefulla källhänvisningar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• minerva123
    modsey skrev 2015-07-08 20:31:26 följande:

Förstår inte, fick några stycken av dina kollegor mässlingen trots att de var vaccinerade.

Har du någon länk till någon artikel, för det borde det stått om i någon medicinsk skrift. Vari landet var det?

Jag är också nyfiken. Sjukvårdspersonal som smittats av mässlingen på sin arbetsplats, det borde jag ha läst eller hört talas om.
  • Anonym (What?)

Har du många kollegor som fått Polio och stelkramp trots vaccin?

• Catti41

Ja som chef inom ett landsting är jag oerhört intresserad av var sjukvårdspersonal, vaccinerad mot mässling, ändå har fått det. Det är ju en sensationell nyhet och borde ha givit upphov till lika mkt press som mässlingsepidemier i tex Järna bland ovaccinerade.

• Adria77

Ja visst det var röda hund för det var det dom testade extra för jag var gravid vid tillfället :/

Jag har jobbat i ca 10 år i Sverige, Danmark och sökt jobb i Norge.Blivit testad om jag har tillräcklig skydd mot Hepatit B av ren slump. Annars skulle jag jobbat länge. Utan vetskap. Hur är det med andra vacciner? Ingen har gjort några tester inga frågor om vaccin utöver kanske tuberkulos eller hepatit B.

här pratar vi om annat

Vaccinera om man nu har fått bekymmer med hälsa på ena barnet i familjen.

Hur göra med barn nr 2 eller 3?

Det är det som är svårt atta avgöra för såsom Ni låter i tråden hade det låtit så på BVC eller hos de läkerare jag oratat med så hade jag lätt hittat svaret.

Men alla är liksom svaga med argumenter och vill så klart inte säga något till 100 % för något har hänt redan och jag vet och de vet hur mitt barn mådde

• Anonym (What?)

En anledning till allmän vaccination är ju att de som inte KAN vaccineras ska ha större chans att klara sig utan vaccin, och jag skulle vilja säga att barn där det finns välgrundade misstankar om en överkänslighet hör till dem som inte kan(/skall/bör) vaccineras.
    Sök inte hjälp på ett forum utan leta i medicinska tidsskrifter tills du hittar någon som verkar kunnig och kontakta dem.

Och håll dig till fakta när du frågar. Börjar du svamla om att du känner en massa som fått polio/stelkramp/mässling trots vaccination kommer du får svårt att bli tagen på allvar av de som skulle kunna hjälpa dig!

• Adria77
    Anonym (What?) skrev 2015-07-09 01:03:34 följande:

En anledning till allmän vaccination är ju att de som inte KAN vaccineras ska ha större chans att klara sig utan vaccin, och jag skulle vilja säga att barn där det finns välgrundade misstankar om en överkänslighet hör till dem som inte kan(/skall/bör) vaccineras.

Sök inte hjälp på ett forum utan leta i medicinska tidsskrifter tills du hittar någon som verkar kunnig och kontakta dem.

Och håll dig till fakta när du frågar. Börjar du svamla om att du känner en massa som fått polio/stelkramp/mässling trots vaccination kommer du får svårt att bli tagen på allvar av de som skulle kunna hjälpa dig!

Tack för din svar

Det låter vettigt

Jag måste ha ett till möte med läkare och mkn närmaste familj innan vi avgör för sjukdomar är farliga men vi kommer att klara av det tilsammans hur vi än väljer. Vi klarade massa olika problem sisst och har en underbar familj.

Nä vet ej varför jag skrev här kanske i väntan på nästa amning och så så man ville dela med sig
  • sextiotalist
    Adria77 skrev 2015-07-09 00:49:49 följande:

Ja visst det var röda hund för det var det dom testade extra för jag var gravid vid tillfället :/

Jag har jobbat i ca 10 år i Sverige, Danmark och sökt jobb i Norge.Blivit testad om jag har tillräcklig skydd mot Hepatit B av ren slump. Annars skulle jag jobbat länge. Utan vetskap. Hur är det med andra vacciner? Ingen har gjort några tester inga frågor om vaccin utöver kanske tuberkulos eller hepatit B.

här pratar vi om annat

Vaccinera om man nu har fått bekymmer med hälsa på ena barnet i familjen.

Hur göra med barn nr 2 eller 3?

Det är det som är svårt atta avgöra för såsom Ni låter i tråden hade det låtit så på BVC eller hos de läkerare jag oratat med så hade jag lätt hittat svaret.

Men alla är liksom svaga med argumenter och vill så klart inte säga något till 100 % för något har hänt redan och jag vet och de vet hur mitt barn mådde

Jag testades för röda hund (som jag inte har haft). Det är ju en harmlös sjukdom för de flesta men ger fosterskador om en gravid kvinna får det.

Om dina barn är känsliga för vaccinering så bör man absolut diskutera hur man ska lösa det. Vissa vaccinationer är ju för att hindra både individ och grupp att bli sjuka. Andra är på individuell nivå, som t.ex stelkramp (denna bakterie finns ju överallt och är inte epidemisk).

Jag hade satsat på stelkramp och de andra vaccinen som skyddar på individuell nivå. Avvaktat och åkt snålskjuts för resten.
Svar på tråden Vaccinera eller ej?