• Näckrosen

Kan någon reda ut begreppen gammelmormor/morfar osv?

Hej.
    Är det någon som vet hur det ligger till.
    Vem blir gammelmormor och vem blir gammelfarmor resp gammelmorfar/farfar?

Jag tycker det borde blir så här. Är det rätt? Min (barnets mamma) farmor och pappans farmor borde bli gammelfarmor, min mormor och pappans mormor borde bli gammelmormor.

Tacksam om någon kan reda ut detta åt mig.
    Kram

• Svar på tråden Kan någon reda ut begreppen gammelmormor/morfar osv?
  • Teskedsmamman

Så gör vi också!!

Makens mormor är gammelmormor eftersom det bara finns hon kvar i den generationen på min mans sida.

Min farfar blir gammelfarfar eftersom han är ensam kvar på min sida...

• Sara78

Din mormor blir barnets gammelmormor! Även din mans/sambos mormor blir gammelmormor, så det stämmer ju som du skriver...

• marina7712

Ledsen att påpeka att ni har fel... Så här är det:

Din sambos mamma är farmor, hennes (farmors) mamma är gammelfarmor.

Din mamma är mormor, hennes (mormors) mamma är gammelmormor.

Sen likadant för farfar/morfar....

Hoppas du förstod hur jag menade...

• Madame Pernelle

Men är det verkligen så? Vad händer med männen då, vad blir dom?
    T.ex:
    "Din sambos mamma är farmor, hennes (farmors) mamma är gammelfarmor"

Vad bli då hennes (farmors) pappa??

Jag menar, han är ju min sambos morfar, då kan han ju inte bli barnets gammelfarfar!?!

// Sandra

• DaCiss

Alltså så här har vi tänkt och gjort.

Eftersom jag är mamma så blir allt som går via mig gammalmormor, även min farmor är gammelmormor eftersom det är barnet vi utgår från. Jag är mamma alltså och allt över mig blir mormor och sen en generation till, gammelmormor.

Allt som går över pappa, alltså min sons pappas mormor är ändå min sons gammelfarmor eftersom det är gammelmorförälder från pappas sida.

Förstår ni hur jag menar? marina 7712 jag tror du försökt förklara något liknande som jag, kanske?

• saelma

jag sätter nog bara "gammel-" framför den ursprunliga titlen.. min farmor blir gammelfarmor precis som min sambos farmor, mina mostrar blir gammelmostrar, osv...

• tinna

Vi sätter också bara gammel- framför det dom är till oss, alltså är min farmor gammelfarmor till Jakob. Så jakob har två gammelframor och två gammelmormor, en på varje sida. Ännu värre blir det med morfarna, då jag har en riktig morfar och en plastmorfar.......

• AnnaBe

Vi sätter bara "gammel" framför vad dom är till oss... Min mormor är alltså gammelmormor och gammelmostrar mm...

• lottaliza

Vi kör också med gammel framför det personen ifråga är till oss, så har min släkt alltid gjort. Tror inte jag skulle fatta riktigt om min farmor skulle bli en gammelmormor liksom. Fast sambon tycker att vi ska köra med namnen istället, han kan knappt hålla reda på vad en (enkel) farmor är Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska kalla min gammelmormor (min mormors mamma), gammelgammelmormor?

• DaCiss

Jag hittade detta på nätet:

"Vad menas med uttrycket "gammelmormor"? Om vi utgår från lille Linus, är det då hans farmors mor eller hans mormors mor, eller både ock? Eller är det hans morfars mor? Farfars mor kan det väl ändå inte vara....? Här råder uppenbarligen begreppsförvirring, och jag är inte säker på att jag har rätt svar. Mitt svar är ändå, att när det handlar om fyra generationer skall den yngsta generationen nyttja samma begrepp om den äldsta, som deras föräldrar använder, med tillägget "gammel-" (eller "gamla-" som vi säger i Västergötland). Tabellen skulle därmed bli:

Till farfars far säger man GAMMELFARFAR
    Till farfars mor säger man GAMMELFARMOR
    Till farmors far säger man GAMMELMORFAR
    Till farmors mor säger man GAMMELMORMOR
    Till morfars far säger man GAMMELFARFAR
    Till morfars mor säger man GAMMELFARMOR
    Till mormors far säger man GAMMELMORFAR
    Till mormors mor säger man GAMMELMORMOR

Så här borde det åtminstone vara i teorin. I praktiken hittar man kanske andra lösningar: "Farmor Britta", "Morfar Egon" eller kanske smeknamn av olika slag."

Detta är ju som de flesta här sagt.

Svar på tråden Kan någon reda ut begreppen gammelmormor/morfar osv?