• sayaging

Pengar

Hej!

Jag och min syster har funderat på att skaffa hund, vi bestämde oss för en liten pomeranian.

Vi har tänkt att köpa den under september eller oktober.

Och jag undrar hur mycket pengar behöver vi för att köpa hunden till en rimligt pris och för att klara oss med hunden under två månader efter köppet, inkluderat veterinär besökt och vaccin och allt som behövs efter köpet som mat och leksaker tack.

• Svar på tråden Pengar
  • Rainbow gg

En rashund brukar kosta 10.000-15.000, har inte koll på just den rasen men en annan småhund som jag vill ha kostar generellt 12.000. Bara hunden då.

Maten beror ju på vad ni köper, mellan 250-800kr i månaden där 250 är det sämsta fodret typ.

Vad en undersökning hos veterinären kostar varierar mellan varje veterinär. Vaccin också. Men köper ni hund från en uppfödare så ska den redan vara besiktad och vaccinerad hos en veterinär.

Försäkring finns många olika och kostar olika, jag tror att jag betalar 2500kr om året.

Men varför bara under två månader? Hunden kostar ju hela tiden plus att det är bra att ha ganska mycket pengar sparade ifall hunden blir sjuk eftersom försäkringen inte innebär att vård blir gratis, bara lite billigare.

• Rainbow gg

Blev nyfiken och gick in och kollade på blocket och många pomeranian valpar kostar 20.000. Så mellan 15-20 tusen är rimligt pris för en sådan hund.

• Aniiee

En pomeranian kostar nånstans mellan 18-25 000 kr.

Maten, nu måste jag säga emot Rainbow, men en pomeranian äter inte skitfoder för 250 kr i månaden. "Billigaste" tänkbara fodret går på ungefär en hundring i månaden för en pomeranian, max (tänker typ på pedigree-foder).  Skulle säga att en pomeranian äter kanske typ Orijen för ungefär en 300 på en månad. Kanske. Leksaker är helt onödigt första två månaderna. Hushållsprylar (tomma toarullar) funkar bra. Kanske en boll. Utrustning är viktigare. Koppel, halsband, sele, matskålar, klotång..... rycker lätt loss på minst en tusenlapp.

Vetrinärbesök första två månaderna brukar bli ett eller två. Genomgång + chippning + vaccinering + avgift, ungefär en tusenlapp. Sen måste man väl också betänka kastration... men det tar man senare. Kostar minst 3000 kr för en hanhund, tikar är dyrare.

Försäkring beror på vad man vill ha. Mina heltokextrasuperförsäkrade hundar kostar 500 kr i månaden.

Det som "kostar" mest är TID. Någon måste vara hemma med hunden, om du inte har lyxen att ta med den till jobbet...

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Rainbow gg skrev 2015-07-09 00:05:19 följande:

Blev nyfiken och gick in och kollade på blocket och många pomeranian valpar kostar 20.000. Så mellan 15-20 tusen är rimligt pris för en sådan hund.

Nja, det är aningens i underkant.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • sayaging

Jag valde just två månader eftersom då sparar vi allt på engån och sedan klara oss i två månader och under dessa månader spara pengar för sacker som behövs som mat och om det skulle behövas en veterinär besökt och allt annat. Det var just därför jag ville veta just om den hundras men tack.

• Aniiee

BTW, det är bra att ha en hundbuffert också på minst 25 000 kr, OM det skulle hända något. Även om hunden är försäkrat kan man behöva ligga ute med pengar innan det blir reglerat (om det händer något på en helg, till exempel)

• Aniiee
    sayaging skrev 2015-07-09 00:11:08 följande:

Måste man kastrera hunden?

Måste måste man inte.
    sayaging skrev 2015-07-09 00:12:40 följande:

Vet någon vilken försäkring passar bäst för just den hundras?

Nja, där får du nog ta och sätta dig och läsa själv. Kolla upp villkor, sjukdomar som täcks/inte täcks osv.
  • Dexter dot com

Hunden ca 20000kr
    Försäkring 2-3000 kr
    Mat och tuggben 5-600 kr
    Vaccination 4-500 kr
    Koppel, halsband, hundbädd, klotång, pälsverktyg mm ca 1000kr
    Kurs 1000kr

Ni måste även ha en rejäl buffert för veterinärkostnader. Även om ni har en bra försäkring kan ni få lägga ut stora summor själv så spar ihop minst 15000kr till INNAN ni köper valp.
    Hur löser ni passningen av hunden? Dagis kostar ca 2500-3000kr/ månaden.

Svar på tråden Pengar