• Äldre 9 Jul 13:48
    1590 visningar
    5 svar
    5
    1590

    Extramamma.

    Vad har jag som extramamma för rättigheter?
    Min sambo har väldigt dålig ekonomi och har sina två barn på 10 och 5 år varannan helg (vilket jag tycker är för lite) och jag betalar de mesta på maten då sambon inte kan det.

    Vad jag har jag för rättigheter?
    Är jag skyldig till att ge dom mat även om sambon inte kan det?

    Är ny på detta.

  • Svar på tråden Extramamma.
  • sextio­talist
    Äldre 9 Jul 14:06
    #1

    Du har varken skyldigheter eller rättigheter. Det är jättesnällt att du betalar för maten, men det ger dig inga rättigheter alls.
    Jo, en skyldighet har du, att bete dig juste och respektfullt mot hans barn och ett litet tips i all välmening, jag misstänker att de redan har en mamma, och den rollen du har i din sambos barns liv är en extravuxen. Det kommer ta tid att bygga upp en relation och ser du dig som en extravuxen, så respekterar du barnen bättre och framför allt, din roll i det hela blir tydligare.

    Sedan finns det partners som efter en tid, får en relation som kan liknas en extraförälder, men det är  något som växer fram

  • Äldre 9 Jul 14:49
    #2

    Märklig tråd, du klagar å ena sidan på att du betalar maten och anser å andra sidan att barnen borde vara mer hos sin dig/sin pappa.

    Pappan verkar ju ha det bra då förövrigt, en mamma till barnen som tar hand om barnen allt utom 4 dygn per månad och en ny kvinna som tar hand om honom, barnen o ekonomi resten av tiden

    ... Varför presterar inte din sambo bättre - är han lat eller har han haft extrem otur i livet?

  • Äldre 9 Jul 15:19
    #3
    Kriya skrev 2015-07-09 14:49:18 följande:

    Märklig tråd, du klagar å ena sidan på att du betalar maten och anser å andra sidan att barnen borde vara mer hos sin dig/sin pappa.

    Pappan verkar ju ha det bra då förövrigt, en mamma till barnen som tar hand om barnen allt utom 4 dygn per månad och en ny kvinna som tar hand om honom, barnen o ekonomi resten av tiden

    ... Varför presterar inte din sambo bättre - är han lat eller har han haft extrem otur i livet?


    Jag kan inte se att TS klagar på att hon betalar maten - var läser du det? 
    En del barn mår inte bra av växelvist boende, så det kan ju hända att pappan varken är lat eller haft otur, utan faktiskt ser till sina barns bästa, men det var uppenbarligen inte ett alternativ? Varför så negativ till ett upplägg du inte har någon som helst bakgrundsinfo om?



    TS -  som Sextiotalist skriver så har du egentligen inga andra skyldigheter mot barnen än att uppträda hövligt och behandla dem med respekt. Du väljer om du vill betala deras mat eller inte. Men du har heller inga rättigheter. Det är ett val du gör helt utan att kunna "kräva" något tillbaka - annat än av din sambo... Att sen ta det lugnt och låta din och barnens relation utforma sig till vad den blir i framtiden är ett mycket bra råd. 

  • Äldre 9 Jul 18:00
    #4

    Frågan jag ställer mig är varför din sambo har så dålig ekonomi att du behöver försörja dem med mat? Hur skulle han klara sig om inte du fanns med i bilden? Jag hade inte velat vara i den beroendeställningen någon längre tid med hänsyn till mina barn. Inte heller som bonusmamma om relationen blir sämre och känna mig bitter efteråt.

    Skulle han ha 50/50 med mamman så slipper han betala underhållet och har rätt till halva barnbidraget, men å andra sidan kommer ju barnen äta mer mat hos er och behöva mer kläder mm, så kostnaderna ökar.

    Annars håller jag med om att du varken har rättigheter eller skyldigheter gentemot barnen utan det beror på din egna vilja, försörjningsskyldig mot din man blir du först som gift.

  • Äldre 16 Jul 09:23
    #5

    Är du ny på detta antar jag att ni inte har gemensamma barn? Då har du nämligen ett annat ansvar (så även om ni är gifta).

    Är ni "bara" sambos utan gemensamma barn ibte ansvarig att betala ngt alls för hans barn.

    Om han har så dålig ekonomi hoppas jag att han betalar underhållsstöd genom försäkringskassan? Då räknar de nämligen ut vad han bör kunna betala och lägger till resten. Dock går de på inkomsten två år tillbaka i tiden. Har han haft dålig ekonomi länge borde han inte behöva betala fullt underhåll.

    Har ni nyligen blivit sambos borde hans hyra halverats?

Svar på tråden Extramamma.