• molly50

Hon lämnar katterna ensamma i två veckor och åker på semester!!

Anonym (Kattmamman) skrev 2015-07-09 18:17:49 följande:

Jag har en väninna som rest på semester i två veckor. Hennes katt har precis fått kattungar. Hon får hjälp av en vän som ska titta till katterna en gång varannan dag i övrigt är de ensamma.

Är det bara jag som tycker att det är oansvarigt att bara dra ifrån dem? ????

Du är inte ensam om att tycka att detta är oansvarigt. Det borde t om anmälas.
    Katterna borde åtminstone få tillsyn 1-2 gånger/dag. I synnerhet när katten har ungar.
    Men även annars.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Kattmamman) skrev 2015-07-10 19:18:26 följande:
    Jag undrade om det gick an att lämna katterna. Har väl velat lite mellan att anmäla eller inte men det är mycket annat som står på spel. Jag är för rädd för henne för att anmäla trots råd om det.

Ledsen om jag gjort dig frustrerad.
    Men vad tror du kommmer att hända om du anmäler henne?
    Att hon anmäler dig tillbaka för förtal eller något?
    I så fall,tror du verkligen att den anmälan kommer någonstans,i så fall?
    Bry du dig om katterna så tycker jag du ska göra en anmälan.
    Någon måste lära henne att man inte kan bete sig hur som helst och komma undan med det.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Grande Rock skrev 2015-07-10 20:23:06 följande:
    Men om vi anser att det inte nödvändigtvis går någon nöd på en katt som inte får mänskligt umgänge på två dagar borde vi väl ha vår rätt att yttra det i en tråd som berör ämnet?

Kan du hänvisa mig till ovan nämnda lagtext? jag hittar den inte.
    Men nu handlar det inte om 2 dagar utan 2 veckor.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Grande Rock skrev 2015-07-10 22:13:47 följande:
    om kattvakten dyker upp varannan dag, vilket framgår av TS, så är det exakt två dagar vi pratar om.
    2 dagareller 2 veckor. Det är ändå inte ok.
    De ska ses till åtminstone en gång per dag.
    I synnerhet när katten har nyfödda ungar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Grande Rock skrev 2015-07-10 22:19:55 följande:
    så varför var det då så noga att påtala tidsaspekten istället för min åsikt att katten nödvändigtvis inte far illa bara för att den inte har daglig kontakt med en människa?
    Jag trodde helt enkelt att du hade missuppfattat saken och trodde att det gällde 2 dagar,inte 2 veckor.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Grande Rock skrev 2015-07-10 22:28:24 följande:
    så det var viktigare för dig att felaktigt påpeka att jag inte visste vad varannan dag betydde än att möta min åsikt om när djur far illa eller inte?
    Men ge dig nu! Jag påpekade inte att du inte vet vad det betyder.
    Jag missuppfattade helt enkelt och ber om ursäkt för det.
    Låt det stanna vid det,är du snäll.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Kattmamman) skrev 2015-07-11 10:10:09 följande:
    Sen då, ska jag ligga här med ångest över vad som kommer hända? På något sätt kommer hon eller någon av de andra lista ut att det var jag. Jag har till och med tänkt att låta någon av er anmäla, men det vore ju precis samma sak.

Jag borde logiskt sätt erbjuda hjälp med att kolla till katterna men min vännina är typ min fd vännina så det känns väl sisådär.
    Men vad är du så rädd för att hon kommer att göra om hon får veta att det är du?
    Du kan ju,som någon skrev,säga att du är en granne så behöver hon inte få veta att det är du.
    Och om hon ändå får reda på det och gör dig något så anmäl henne igen. Denna gången till polisen.
    Fundera över vad som är värst. Att hon gör dig något eller att det händer katterna något när de inte har någon riktig tillsyn?
    Vad säger dig ditt samvete?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (kattvakt) skrev 2015-07-12 20:12:24 följande:

Jaha, intresseklubben antecknar.

MINA katter som jag har och som jag tar hand om klarar sig galant på att få färsk mat och frisk vatten varannan dag när folk är borta.

Dom kanske är lite extra kelsugna efter två veckor men har dom farit illa och lidit av det, nej.

Jag stöter på samma idiotiska resonemang när det kommer till småbarn, man kan inte lämna en sovande unge för att springa ut med sopor eller gå ner till tvättstugan, "tänk om" heter det då.
    Tänk om, ska man ta det till sin spets så bör man bosätta sig i en datorstyrd bunker som håller koll på varje sekund och styr näringsintaget via dropp.

Jag undrar om du förstår varför katterna behöver tillsyn mer än en gång varannan dag?
    De behöver tillsyn för att man ska se att de mår bra. (Detta är extra viktigt när det är en hona med nyfödda ungar)
    De behöver nytt,friskt vatten VARJE dag. (Skulle du själv vilja dricka vatten som stått i 2 dygn?)
    De behöver mat varje dag. (En hona med diande ungar behöver mat och vatten för att hålla mjölkproduktionen igång. Det kan t om gå åt extra vatten när hon ger ungarna di))
    Samt att lådan måste göras ren varje dag. Alla katter vill inte gå på lådan om den inte är ren utan sätter sig någon annanstans istället. 
    (Skulle du själv vilja gå på och sätta dig på en fullskiten toalett?)
    Det är alltså inte bara för att kela med katterna som man ska se till dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 20:20:13 följande:

Jag har gjort det många gånger under utlandsresor. Det är inte vad jag tycker bäst om, men det funkar.
    Det kanske funkar för dig. Men många katter är kinkigare än så.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 20:20:13 följande:

De behöver nytt,friskt vatten VARJE dag. (Skulle du själv vilja dricka vatten som stått i 2 dygn?)

Jag är ingen katt.

De behöver mat varje dag. (En hona med diande ungar behöver mat och vatten för att hålla mjölkproduktionen igång. Det kan t om gå åt extra vatten när hon ger ungarna di))

Fullt möjligt att lägga fram torrfoder för flera dagar, samt extra skålar med vatten.

Samt att lådan måste göras ren varje dag. Alla katter vill inte gå på lådan om den inte är ren utan sätter sig någon annanstans istället. 

Men en del katter är helt ok med att gå trots att lådan är använd. En del har flera lådor. Sätter den sig någon annanstans är det knappast världens undergång för katten.

(Skulle du själv vilja gå på och sätta dig på en fullskiten toalett?)

Jag har gjort det många gånger under utlandsresor. Det är inte vad jag tycker bäst om, men det funkar.
    Sorry! Missade nästan hela inlägget då jag trodde det var mitt citerade svar.

Nej,du är ingen katt. Men du skulle alltså kunna tänka dig att dricka vatten som stått i 2 dygn?
    Det spelar ingen roll hur många skålar man ställer fram. Vattnet står ju lika länge för det.

Och ja,man kan ställa fram flera skålat med torrfoder.
    Men vad hjälper det om honan eller ungarna blir dåliga (vilket kan hända) och ingen kommer förrän efter ett dygn?

Nej,det kanske inte är världens undergång för katten om lådan är skitig.
    Men för den som har känt hur kattskit och kattkiss luktar så vet man att det inte luktar särskilt trevligt.
    Att då komma hem till den stanken efter en tids bortavistelse kan inte vara så trevligt.
    Har en väninna som råkat ut för detta och då kom ändå kattvakten dit varje dag.
    Hon hade dessutom flera lådor,men det hjälpte inte då kattvakten slarvade med att göra rent dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2015-07-13 21:12:54 följande:
    Sorry! Missade nästan hela inlägget då jag trodde det var mitt citerade svar.

Nej,du är ingen katt. Men du skulle alltså kunna tänka dig att dricka vatten som stått i 2 dygn?
    Det spelar ingen roll hur många skålar man ställer fram. Vattnet står ju lika länge för det.

Och ja,man kan ställa fram flera skålat med torrfoder.
    Men vad hjälper det om honan eller ungarna blir dåliga (vilket kan hända) och ingen kommer förrän efter ett dygn?

Nej,det kanske inte är världens undergång för katten om lådan är skitig.
    Men för den som har känt hur kattskit och kattkiss luktar så vet man att det inte luktar särskilt trevligt.
    Att då komma hem till den stanken efter en tids bortavistelse kan inte vara så trevligt.
    Har en väninna som råkat ut för detta och då kom ändå kattvakten dit varje dag.
    Hon hade dessutom flera lådor,men det hjälpte inte då kattvakten slarvade med att göra rent dem.
    En av katterna blev dessutom dålig i magen då kattvakten bestämde att katterna fick för lite mat,och fel mat,och gav dem mer och annan mat istället.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 21:25:28 följande:
    Nej, jag skulle inte dricka 2 dygn gammalt vatten, men mina katter gör det och föredrar det vattnet framför det färskaste.

Om djuren blir dåliga är det självklart tråkigt, men samtidigt är de "bara" djur. Djuren i skogen blir dåliga titt som tätt utan någon som ser till dem. Vissa tillfrisknar, andra dör. Min katt blev påkörd av en bil, men kom inte hem igen förrän efter 2 dygn. Jag tog honom till veterinären och omfattande operation krävdes. Sannolikheten för att en katt skall bli så sjuk att den avlider inom ett dygn just när kattvakten inte är där är nog ganska liten.

Personen som åker bort känner nog sina katter bra nog för att veta att hon inte kommer hem till en lägenhet som stinker. Din väninnas kattvakt slarvade, och det handlar ju om något helt annat. Då är ju bra tillsyn varannan dag mycket bättre än dålig tillsyn varje dag.
    molly50 skrev 2015-07-13 21:14:51 följande:
    En av katterna blev dessutom dålig i magen då kattvakten bestämde att katterna fick för lite mat,och fel mat,och gav dem mer och annan mat istället.
    Som sagt.... bra tillsyn varannan dag kan inte jämföras med dina exempel på dålig tillsyn. Där hade det ju inte hjälpt med kattvakt 5 gånger per dag, om den gör fel i alla fall.

Men om du själv inte kan tänka dig att dricka 2 dygn gammalt vatten så borde du inte heller låta dina katter göra det.
    Är du verkligen säker på att de fördrar gammalt vatten eller om de bara dricker det för att det är det som står framme?

För dig är det kanske "bara" djur. Men föör andra kan det vara en familjemedlem.
    Och när en katthona just fått ungar så kan vad som helst hända och komplikationer kan uppstå eller någon av ungarna kan bli dålig.
    Ska de då behöva ligga och plågas i ett dygn för att ägaren bestämt att kattvakten bara behöver komma varannan dag?
    Och nej,jag tycker inte att det kan jämföras med vilda djur.
    De har inga ägare som kan ta ansvar för dem.

Min poäng med historien om min väninna och hennes kattvakt var att saker kan hända när man är bortrest.
    Likaväl som om man är hemma själv.
    Och djuren ska ses till 1-2 ggr per dag enligt lag,om man är bortrest.
    Är det dessutom en hona med nyfödda ungar så är det ännu viktigare att de får den tillsynen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 21:39:51 följande:
    Vi har helt enkelt olika åsikt i frågan.

Ja, jag är säker på att de föredrar det gamla vattnet. De får nytt vatten dagligen, men brukar rata det tills det blivit gammalt nog (har flera skålar som byts olika dagar). De älskar dessutom vatten utomhus som stått ett tag. Det är skillnad på djur och människor, skillnad på olika djurarter, och skillnad på individer. Man kan inte dra alla över en kam.
    Ja,det är nog lika bra att enas om att vara oeniga i den här frågan. Annars kan diskussionen bli hur lång som helst. 
    Grande Rock skrev 2015-07-13 21:44:03 följande:
    gammalt vatten? tror du verkligen vattnet mår bättre i vattenrören än i en skål?
    Jag tror i alla fall att vatten håller sig fräschare i rören än det gör om det får stå i en skål i flera dagar.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Hon lämnar katterna ensamma i två veckor och åker på semester!!