Aniiee skrev 2015-07-10 23:26:52 följande:
Det beror lite på vad du vill göra. Vill du ge ut en "lärobok"/grundkokbok i stil med rutiga kokboken osv så skriv ett förord, organisera recepten, gör ett par menyer ("till jul, på påskbordet" osv) och vänd dig sedan till ett förlag.
Vill du ha mer av en upplevelse-kokbok (tänk de stora, typ Tinas kokböcker, Jamie Olivers, Gordon Ramsays, Nigellas) så krävs en hel del mer jobb, med små texter och anekdoter till varje recept/nästan varje. I en sådan bok är också menyer av olika slag tacknämliga. De är oftast även bildtunga, och att göra en sådan kräver nästan att man "lever" sin mat under ett år eller så, för att få till bra anekdoter, extra tankar, ordning på torpet osv. Det kräver också att man har mer bokstruktur när man kommer till förlaget med sitt utkast, även om man får hjälp vidare.
I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
Vilka bra tips! Jag vill nog ha ett mellanting av vad du beskriver. Här gjort en inledning där jag kort presenterar mig själv, sedan en lite längre tanke med boken.
Hittade en sida där man kan göra egna böcker, publicera etc "solentro" så jag har startat där genom att fylla i några recept +bilder. Dock får det inte plats så mycket text i mallarna, jag valde A5 stl på boken tror det skulle vara ett lagom format.
Försöker få till ett bra namn men de jag har nu på lut är lite långt :-/
Har nog inte tid och ork just nu att gå upp i att göra en bok under 1 års tid men de hade förstås varit riktigt spännande!
Är ju amatör som älskar att baka men som tappade gnistan ett tag. Vill inte skrämma bort ev köpare med "exklusiva" bilder utan använder mig gärna av mina amatörbilder. Det ska liksom inte behövas krånglas för mycket men vara gott

bara att baka special skrämmer många