• Anonym (Hur gör jag nu?)

Hjälp Tack! Har en massa bra recept, vill göra en bok men Hur då?

Jag sitter på en massa bra recept vad det gäller gluten, laktos, mjölkfritt. Det bara inte går att misslyckas, ingen märker att det är "special".

Men hur gör jag, vart ska jag vända mig? Har inga pengar jag kan lägga som investering etc.

• Svar på tråden Hjälp Tack! Har en massa bra recept, vill göra en bok men Hur då?

Knuffar upp!

• Rainbow gg

Du sätter dig vid datorn och skriver ner dina recept. Kontakta ett lämpligt förlag och hör om de är intresserade.

• Aniiee

Det beror lite på vad du vill göra. Vill du ge ut en "lärobok"/grundkokbok i stil med rutiga kokboken osv så skriv ett förord, organisera recepten, gör ett par menyer ("till jul, på påskbordet" osv) och vänd dig sedan till ett förlag.

Vill du ha mer av en upplevelse-kokbok (tänk de stora, typ Tinas kokböcker, Jamie Olivers, Gordon Ramsays, Nigellas) så krävs en hel del mer jobb, med små texter och anekdoter till varje recept/nästan varje. I en sådan bok är också menyer av olika slag tacknämliga. De är oftast även bildtunga, och att göra en sådan kräver nästan att man "lever" sin mat under ett år eller så, för att få till bra anekdoter, extra tankar, ordning på torpet osv. Det kräver också att man har mer bokstruktur när man kommer till förlaget med sitt utkast, även om man får hjälp vidare. 

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
    Aniiee skrev 2015-07-10 23:26:52 följande:

Det beror lite på vad du vill göra. Vill du ge ut en "lärobok"/grundkokbok i stil med rutiga kokboken osv så skriv ett förord, organisera recepten, gör ett par menyer ("till jul, på påskbordet" osv) och vänd dig sedan till ett förlag.

Vill du ha mer av en upplevelse-kokbok (tänk de stora, typ Tinas kokböcker, Jamie Olivers, Gordon Ramsays, Nigellas) så krävs en hel del mer jobb, med små texter och anekdoter till varje recept/nästan varje. I en sådan bok är också menyer av olika slag tacknämliga. De är oftast även bildtunga, och att göra en sådan kräver nästan att man "lever" sin mat under ett år eller så, för att få till bra anekdoter, extra tankar, ordning på torpet osv. Det kräver också att man har mer bokstruktur när man kommer till förlaget med sitt utkast, även om man får hjälp vidare. 

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
    Vilka bra tips! Jag vill nog ha ett mellanting av vad du beskriver. Här gjort en inledning där jag kort presenterar mig själv, sedan en lite längre tanke med boken.

Hittade en sida där man kan göra egna böcker, publicera etc "solentro" så jag har startat där genom att fylla i några recept +bilder. Dock får det inte plats så mycket text i mallarna, jag valde A5 stl på boken tror det skulle vara ett lagom format.

Försöker få till ett bra namn men de jag har nu på lut är lite långt :-/
    Har nog inte tid och ork just nu att gå upp i att göra en bok under 1 års tid men de hade förstås varit riktigt spännande!
    Är ju amatör som älskar att baka men som tappade gnistan ett tag. Vill inte skrämma bort ev köpare med "exklusiva" bilder utan använder mig gärna av mina amatörbilder. Det ska liksom inte behövas krånglas för mycket men vara gott bara att baka special skrämmer många
  • Julia1245

Har du funderat på att starta en matblogg?

Julia1245 skrev 2015-07-11 00:13:09 följande:

Har du funderat på att starta en matblogg?

Ja, fast hur får jag isf ersättning/inkomst?
  • Aniiee
    Anonym (Hur gör jag nu?) skrev 2015-07-10 23:56:19 följande:
    Vilka bra tips! Jag vill nog ha ett mellanting av vad du beskriver. Här gjort en inledning där jag kort presenterar mig själv, sedan en lite längre tanke med boken.

Hittade en sida där man kan göra egna böcker, publicera etc "solentro" så jag har startat där genom att fylla i några recept +bilder. Dock får det inte plats så mycket text i mallarna, jag valde A5 stl på boken tror det skulle vara ett lagom format.

Försöker få till ett bra namn men de jag har nu på lut är lite långt :-/
    Har nog inte tid och ork just nu att gå upp i att göra en bok under 1 års tid men de hade förstås varit riktigt spännande!
    Är ju amatör som älskar att baka men som tappade gnistan ett tag. Vill inte skrämma bort ev köpare med "exklusiva" bilder utan använder mig gärna av mina amatörbilder. Det ska liksom inte behövas krånglas för mycket men vara gott bara att baka special skrämmer många
    A5 är väldigt litet för en kokbok. Det skulle jag nog tänka om om jag var du.

Att publicera en kokbok själv är inte det lättaste. Var ska du sälja den? Hur ska du göra reklam? Vem ska betala för reklamen? Vad ska du ta för böckerna? Hur ska du göra med bokföringen? Klart det går, men inte tusan är det lätt inte. Det är lätt att gå back på den affären. 

Men jag tycker om ditt tänk. Lycka till.
    Aniiee skrev 2015-07-11 00:41:24 följande:
    A5 är väldigt litet för en kokbok. Det skulle jag nog tänka om om jag var du.

Att publicera en kokbok själv är inte det lättaste. Var ska du sälja den? Hur ska du göra reklam? Vem ska betala för reklamen? Vad ska du ta för böckerna? Hur ska du göra med bokföringen? Klart det går, men inte tusan är det lätt inte. Det är lätt att gå back på den affären. 

Men jag tycker om ditt tänk. Lycka till.
    Du tror/tycker inte att A4 blir för stort?
    Sidan sköter både publicering & försäljning, vet iof inte vad det skulle kosta. Måste göra klart boken tror jag för att se pris
  • Aniiee
    Anonym (Hur gör jag nu?) skrev 2015-07-11 00:52:39 följande:
    Du tror/tycker inte att A4 blir för stort?
    Sidan sköter både publicering & försäljning, vet iof inte vad det skulle kosta. Måste göra klart boken tror jag för att se pris
    Egentligen skulle du nog har ett bokformat, men betänk att man ska kunna läsa enkelt i boken när den ligger en armslängd bort ungefär, och kanske i en konstig vinkel. Har du testat teckensnittet och storleken i word? Man måste ju kunna läsa även om man har kladdiga händer, till exempel.

Bra att de sköter försäljningen, dock lär du få greja med reklam. Men det är ju lite enklare, faktiskt. 
    Aniiee skrev 2015-07-11 01:08:06 följande:
    Egentligen skulle du nog har ett bokformat, men betänk att man ska kunna läsa enkelt i boken när den ligger en armslängd bort ungefär, och kanske i en konstig vinkel. Har du testat teckensnittet och storleken i word? Man måste ju kunna läsa även om man har kladdiga händer, till exempel.

Bra att de sköter försäljningen, dock lär du få greja med reklam. Men det är ju lite enklare, faktiskt. 
    Teckensnitt & stl ser jag i mallen, valde en som ser handskriven ut tycker den ser läslig ut, ska visa den för min syster som har dyslexi. Kanske inte fungerar isf byter jag förstås.

Skulle det vara för lite med 25-30 recept fika, matbröd, pizzabottnar, pasta, pannkakor m.m hälften fika & hälften av det andra?
  • Julia1245
    Anonym (Hur gör jag nu?) skrev 2015-07-11 00:30:48 följande:
    Ja, fast hur får jag isf ersättning/inkomst?
    Hmm, alltså. Du kommer nog inte tjäna många kronor på att ge ut en kokbok själv. Skulle man tjäna pengar på att ge ut 25-30 recept genom såna sidor som den du hittat så skulle alla göra det. Och trycker du upp på tryckeri behöver du ofta lägga en eller ett par hundralappar per exemplar av boken. Det finns alltså ingenting att tjäna på det. Man behöver vara jävligt proffsig och/eller profilerad med en stor plattform och många fans, tänk Lotta Lundgren som var proffsreklamare och hade många bloggläsare, för att kunna ge ut en kokbok bara så där och sälja den till fler än typ släkt och bekanta.

I en matblogg har man i alla fall inga kostnader, men om man skriver bra och tar bra bilder kan det så småningom kanske ge några kronor i annonsintäkter. 
  • neverpreggo

Det finns ju väldigt mycket kokböcker men köparantalet har minskat med internet.

Vill du ha uppskattning för dina recept skulle jag välja att skaffa en blogg. Eller nischa dig. Mjölkfritt är inte något speciellt längre. Bra glutenfri recept kan dock vara något men du måste veta om du har en marknad. Därav att blogga först så kan folk prova och se att de gillar dina recept. Efter det kan man bygga på och kanske ge ut en bok. Är dock mycket jobb.

Jag köper mest kokböcker( bakböcker oftast) pga bilderna, att bli inspirerad. Det kan vara enklare bilder men fint upplagt, ingen blixt etc bara det ser gott ut fint ut.

neverpreggo skrev 2015-07-11 13:43:27 följande:

Det finns ju väldigt mycket kokböcker men köparantalet har minskat med internet.

Vill du ha uppskattning för dina recept skulle jag välja att skaffa en blogg. Eller nischa dig. Mjölkfritt är inte något speciellt längre. Bra glutenfri recept kan dock vara något men du måste veta om du har en marknad. Därav att blogga först så kan folk prova och se att de gillar dina recept. Efter det kan man bygga på och kanske ge ut en bok. Är dock mycket jobb.

Jag köper mest kokböcker( bakböcker oftast) pga bilderna, att bli inspirerad. Det kan vara enklare bilder men fint upplagt, ingen blixt etc bara det ser gott ut fint ut.

Tack för din input visar ett exempel på en av mina bilder
  • Anonym (K)
    Anonym (Hur gör jag nu?) skrev 2015-07-11 14:39:32 följande:

Tack för din input visar ett exempel på en av mina bilder

Även om du ger ut en amatörbok tror jag att du tänker fel när det gäller bilder. En sådan där bild håller inte måttet tyvärr. Den lockar inte. Man måste ju bli sugen på att baka det man ser lkksom... Dina bilder behöver ju inte vara perfekta och gulliga som typ Leilas men de behöver ändå vara okej fotade. Sen blir formatet alldeles för litet också med en A4 bok. Tror inte heller du kan räkna med att tjäna pengar, däremot tycker jag att du ska våga satsa och jobba ihop en bra bok och sen höra av dig till ett bokförlag. Du har en bra idé! Ge inte upp.
Svar på tråden Hjälp Tack! Har en massa bra recept, vill göra en bok men Hur då?