flaskmata nyfödd
När jag kom in t förlossningen i v37+1 med första barnet upptäckte de att jag hade havandeskapsförgiftning som MVC missat. Efter en lång förlossning drogs en minibebis på 45cm 2165g ut. Han koppmatades från födseln var tredje timme.
Jag tror det var 10mlxantal dagar vi skulle ge varje gång, vilket är ngn sorts standard. Han var för svag för att amma, men jag fick "rådet" att försöka amma, ge kopp/flaska och sedan pumpa. Var tredje timme. Tyvärr funkade pumpen inte så bra för mig, jag fick ut max 25ml vid varje pumpning...
Jag stod ut i tre månader, sen kom mensen tillbaks och barnet vägrade ens försöka ta bröstet. Jag pumpade en månad till, sen gick jag över på ersättning helt.
Det blir ohyggligt lite sömn i början, men man vänjer sig faktiskt vid det.
När stressfaktorn av att barnet måste gå upp i vikt lägger sig så blir det enklare att orka. Fördelen med flaska är att man kan turas om så att båda kan få lite sömn.
Några erfarenheter jag plockat upp längs vägen:
1. Ni känner ert barn bäst. Tvinga inte i barnet mat bara för att någon annan säger det, erbjud erbjud erbjud. (vissa barn äter faktiskt inte så mycket som de behöver och då gäller givetvis inte detta). Huvudsaken är att hon går upp i vikt.
2. Funkar inte amning/pumpning så släpp det. Barnet klarar sig utmärkt på ersättning. Nan är det som är mest likt modersmjölken, så om babysemp ger magsmärtor kan det vara värt att byta.