• Anonym (:()

Håller jag på att utveckla en ätstörning?

Jag tror jag börjar utveckla något slags ätstört beteende och jag vet inte vad jag ska göra.

Till frukost äter jag en skål med yoghurt och müsli och en kopp kaffe med lite lättmjölk i. Jag använder mig av appen LifeSum och enligt den så ligger min frukost på ca 500kcal. Jag äter aldrig lunch och om jag äter något innan det bli middag så äter jag en frukt. Middag varierar ju varje dag men ligger oftast runt 500-800 kcal och sen på kvällen äter jag ofta en frukt. På en dag äter jag alltså inte mer än 1500 oftast runt 1000. Jag tränar också i princip varje dag. Jag springer och tränar styrka. Dom dagar jag inte tränar får jag ångest och tränar lite smått under hela dagen bara för att känna mig bättre. Det jag menar med att jag tränar lite smått under hela dagen är att jag t.ex gör 20 squats 20 jumping Jacks och 20 sit ups varje gång jag har varit på toa och liknande. Jag undrar om ni tycker att det här är ett osunt beteende?

• Svar på tråden Håller jag på att utveckla en ätstörning?
  • Anonym (fd ätstörd)

Jo, det låter inte helt sunt...

Jag tränar 7-8 pass i veckan (4-5 styrkepass, 3 cardio), och för att bibehålla min muskelmassa och vikt äter jag säkert ca 2500 kcal om dagen (168 cm lång, 58 kg).

Jag har haft ätstörningar och ätit som du, inget protein knappt och bara 500-1000 kcal om dagen. Fy sjutton vad dåligt jag mådde, även om jag inte insåg det då. Körde också med Lifesum-appen - den är INTE bra om du har tendenser till ätstörning. Avinstallera den bums - ge det ett par dagar utan, det är skitjobbigt, men det är värt det. Jag har provat att använda den under deff ett par gånger, men jag åker dit med ätstörda tankar varenda gång, så nu har den åkt ut för gott.

Lägg av medan du kan, det är inte värt det!

Anonym (fd ätstörd) skrev 2015-07-11 08:18:55 följande:

Jo, det låter inte helt sunt...

Jag tränar 7-8 pass i veckan (4-5 styrkepass, 3 cardio), och för att bibehålla min muskelmassa och vikt äter jag säkert ca 2500 kcal om dagen (168 cm lång, 58 kg).

Jag har haft ätstörningar och ätit som du, inget protein knappt och bara 500-1000 kcal om dagen. Fy sjutton vad dåligt jag mådde, även om jag inte insåg det då. Körde också med Lifesum-appen - den är INTE bra om du har tendenser till ätstörning. Avinstallera den bums - ge det ett par dagar utan, det är skitjobbigt, men det är värt det. Jag har provat att använda den under deff ett par gånger, men jag åker dit med ätstörda tankar varenda gång, så nu har den åkt ut för gott.

Lägg av medan du kan, det är inte värt det!

Jag har försökt äta mer men när jag gör det får jag ångest och äter mindre nästa dag.
  • Anonym (hm?)

Hur lång är du och hur mycket väger du? Får man inte lägga in den där appen vikt/längd/hur mycket man tränar och så räknar den ut hur mycket man ska äta för att tappa vikt eller hålla vikten?

Sen borde du dela upp maten bättre. Om du äter en middag med 800 kalorier är det för du är vrålhungrig för du inte har ätit någon lunch eller något mellanmål och det är inte bra för kroppen.

Försök att dela upp kalorierna istället och ät frukost, lunch, mellanmål, middag och kanske något på kvällen?

Anonym (hm?) skrev 2015-07-11 14:57:03 följande:

Hur lång är du och hur mycket väger du? Får man inte lägga in den där appen vikt/längd/hur mycket man tränar och så räknar den ut hur mycket man ska äta för att tappa vikt eller hålla vikten?

Sen borde du dela upp maten bättre. Om du äter en middag med 800 kalorier är det för du är vrålhungrig för du inte har ätit någon lunch eller något mellanmål och det är inte bra för kroppen.

Försök att dela upp kalorierna istället och ät frukost, lunch, mellanmål, middag och kanske något på kvällen?

Jag har den inställd på att hålla vikten och då ska jag äta 1900 kcal. Och jag vet egentligen att jag inte kommer gå upp i vikt om jag äter 1900 kcal men ändå får jag ångest om jag äter så mycket och något inom mig säger att jag kommer gå upp i vikt om jag äter så mycket.

Jag ätet ingen lunch för att jag inte är hungrig och nu är det ju sommarlov så jag äter frukost ganska sent och hinner inte med lunch. Att middagen innehåller så många kalorier beror på att den inte alltid är jätte nyttig och jag har i hela mitt liv ätit ganska mycket till middag och har svårt att ändra på det.
  • Anonym (hm?)

Okej. Om du bara äter 1500 kalorier om dagen och tränar så mycket så borde du gå ner i vikt? Om du ska hålla vikten är det inte alls bra. Om du inte börjar äta bättre på egen hand måste du nog vända dig till vårdcentralen och få hjälp.

Anonym (hm?) skrev 2015-07-11 18:52:08 följande:

Okej. Om du bara äter 1500 kalorier om dagen och tränar så mycket så borde du gå ner i vikt? Om du ska hålla vikten är det inte alls bra. Om du inte börjar äta bättre på egen hand måste du nog vända dig till vårdcentralen och få hjälp.

Jag har ingen våg så jag vet inte om jag går ner i vikt men mina mått runt midjan och rumpan har blivit mindre.
  • Anonym (hm?)
    Anonym (:() skrev 2015-07-12 00:37:20 följande:
    Jag har ingen våg så jag vet inte om jag går ner i vikt men mina mått runt midjan och rumpan har blivit mindre.
    Du får kanske kolla upp det? Väg dig hemma hos någon? Sen om du inte börjar äta ordentligt på egen hand så lär du söka hjälp för det för annars är det farligt för dig.
Svar på tråden Håller jag på att utveckla en ätstörning?